dostojevski Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 (endret) Det er godt mulig at du kan få det til å kjøre ved å la to instanser av programmet bruke samme database/fil/whatever, MEN.... Hva skjer i det øyeblikket disse to instansene prøver å jobbe med de samme dataene samtidig? For eksempel: instans 1 leser en record og behandler denne, men før instans 1 rekker å lagre endringene skriver instans 2 til det samme området. Dette er et svært gammelt og klassisk problem innen informasjonsvitenskapen, og hvis ikke programvaren er skrevet på en måte som tar høyde for det er prosjektet i praksis dømt til å mislykkes. Et eller flere av følgende fenomener vil nemlig med svært stor sansynlighet gjøre seg gjeldende: - Kontrollflyten i et eller begge programmer forstyrres. Systemet blir ikke lenger deterministisk. (Mao. det blir umulig å forutsi konsekvensene av en operasjon.) - Data blir inkonsistente, dvs. ikke lenger entydige. - Data blir direkte gale, altså gale verdier. - Data forsvinner helt eller delvis. - Selve datbasen/filen blir ødelagt/skadet. Hva som faktisk skjer avhenger av programmene og hvordan de blir brukt, men det er som sagt svært trolig at noe av dette vil inntreffe. Det er selvsagt mulig at programmet ble skrevet med multi-user-bruk i tankene, og da KAN det gå bra. Men dette høres altså ut som oppskrift på trøbbel. [EDIT:] Det jeg skriver her forutsetter selvsagt at programmene SKRIVER data til disk, feks. som i et system for utleie av filmer. Hvis programmene KUN LESER data kan det fungere. Endret 16. september 2004 av dostojevski Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 stikk innom phpforumet og få en av fjortisene der til å kode det for 2.50 og en pæreis Støtter den. Det der burde bli lett å lage i et php/sql system Lenke til kommentar
reset Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg er enig i noe av det du sier dostojevski, men jeg synes du drar ting litt langt. Det er riktig å advare mot eventuelle problemstillinger som kan oppstå, men det holder å si: ulv, man trenger ikke BRØLE det.. Jeg holder meg fortsatt til den opprinnelige posten min, vil gjerne legge til at det alltid er lurt å ha en kopi av dataområdet tilgjengelig. Når det gjelder programmet så har jeg ingen forutsetninger for å si noe om hvordan det fungerer, og det antar jeg at ikke så veldig mange andre heller har her inne. Jeg forholder meg til hva jeg hadde gjort, og jeg (as in me) hadde prøvd. Det går jo an å prøve å lagre opplysninger på samme kunde i to instanser samtidig og se hva som skjer. Uansett så tror jeg denne problemstillingen er lite relevant, i og med at samme person veldig sjelden betjenes to steder samtidig.. Som sagt, jeg hadde testet scenariene jeg ser for meg at kan oppstå -fungerer det så er jo det bra, fungerer det ikke så har man i hvertfall prøvd. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Be sjefen din skaffe seg Mamut Business Software. En del billigere en Visma og har sannsynligvis alle funksjonene han noen gang kommer til å trenge. inkl flerbruker støtte over nettverk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Det er selvsagt mulig at programmet ble skrevet med multi-user-bruk i tankene Og vet du hva? Det er det faktisk. Takker for veldig nyttig informasjon. stikk innom phpforumet og få en av fjortisene der til å kode det for 2.50 og en pæreis Been there, done that. Fikk hjelp av en hjelpsom VB-gutt, men det ble ikke noe mer enn en beta av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå