Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøre samme program på to maskiner samtidig

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Var innom jobb i dag hvor sjefen min spurte meg om jeg kunne skaffe ham en billig maskin. Joda, sa jeg, men hva trenger du den til? Han skulle koble den sammen med den maskinen vi har fra før å kjøre samme program på to maskiner på likt. Jeg troddde/tror ikke det funket, men spør her for å være sikkert.

Altså; det han vil er å ha et stk. software (som forøvrig er 12 år gammelt) som han kjører samtidig på to forskjellige maskiner. Det er til informasjon et videoutleie-program og han ønsker at informasjonen som tastes inn på den ene maskinen skal lagres på begge maskiners harddisker.

Er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Jeg vet ikke mye om det her, men er det mulig å innstallere programmet på en ekstern hardisk?? Altså, hvis du kobler den eksterne hardisken til begge pcene slik at det kan åpnes av begge maskinene... Bare en ide, har aldri prøvd det selv... :roll:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hmm... Jeg vet ikke mye om det her, men er det mulig å innstallere programmet på en ekstern hardisk?? Altså, hvis du kobler den eksterne hardisken til begge pcene slik at det kan åpnes av begge maskinene... Bare en ide, har aldri prøvd det selv... :roll:

Var det jeg lurte på om gikk an. Men jeg tror at om to maskiner forsøker å åpne samme program så vil de enten lagre individuel informasjon eller programmet nekter å la seg åpne av maskin nr. 2.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Viss maskinene kjører windows så er løsningen grei, kobl dem sammen i nettverk og bruk windows shares.

Sett maskin 1 til å dele ut <program x> via share

Start <program x> på maskin 2 via maskin 1 sin share

Og da kan begge maskinene kjøre programmet på likt å lagre informasjon på likt osv, uten at det krasjer? Windows shares må du forklare litt nærmere.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mulig å gjøre slik som skissert. Du har et program som lagrer data på sine egne filer. Hvis du kjører samme programmet på en annen maskin så vil det også ha sine egne filer. Du kan ikke fortelle disse maskinene at de skal bruke de samme filene, programmet vil mest sannsynlig ikke godta dette.

Programmer som skal virke på den måten må være designet for å virke slik. Det er da snakk om client/server og felles database.

Lenke til kommentar

Programvaren må jo støtte dette. På butikken der jeg jobbet før hadde vi 2 dataer... Ene var "hovedmaskin" og andre "hjelpemaskin". Programmet ble åpnet på begge maskinene, men varebeholdning og slikt ble lagret bare på den ene, så "hjelpemaskinen" hentet varebeholdning fra "hovedmaskinen". Nå står det helt stille hva det heter dog...

Vet at Visma Buisness har denne funksjonen. Og de kan tilpasse softwaren til hver enkelt bedrift, slik at man får akkurat det man trenger og ikke noe mere. Så du kan jo ta en tlf til dem å fortelle hva du/dere skal bruke det til, og forhøere deg om pris og leveringtid og hva som kreves av Hardware.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, man kan kjøre programmet på begge maskinene, ved at du deler en mappe på en av pc'ene og velger og lagre film databasen der.

Men så kommer problemet, skal begge pc'ene brukes samtidig, f.eks at den ene registrerer film som er levert inn og den andre registreres filmer som blir leid ut, da må du nok ha en nettverks/server verson av programmet.

Vis du bare skal ha tilgang på programmet på 2 pc'er f.eks skranke og kontor, hvor man ikke må være inn i programmet samtidig skulle det beskrevet over gå meget fint.

Hadde samme problemet med mikromarc, et program som registrerer bøker for bibliotek, funket fint pga dem ikke skulle bruke begge maskinene samtidig.

Men, uansett Lykke til ;)

Lenke til kommentar

For å finne ut om dette er mulig, må du vite mer om programmet. Lagres data i egne filer eller i en database ?

Hvis feks programmet er laget i Access så er det mulig å få dette til, men hvis det virkelig er 12 år gammelt så er det helt sikkert et dos program eller noe. Da tviler jeg på om dette er mulig, men mindre du har tilgang til kildekoden (mye jobb)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvorfor ikke stoppe innom byens videosjapper og spørre hvordan de gjør de ?

Jeg jobber som sagt på en selv, og videobutikken over gaten, rivalen vel å merke, brukte nettopp et par 100 000,- på nytt system og nye maskiner. Så slik gjorde de det.

Vet at Visma Buisness har denne funksjonen. Og de kan tilpasse softwaren til hver enkelt bedrift, slik at man får akkurat det man trenger og ikke noe mere. Så du kan jo ta en tlf til dem å fortelle hva du/dere skal bruke det til, og forhøere deg om pris og leveringtid og hva som kreves av Hardware.

Tusen takk for det tipset. Har du telefonnr. eventuelt link til hjemmeside?

For å finne ut om dette er mulig, må du vite mer om programmet. Lagres data i egne filer eller i en database ?

Er et gammelt Dos-program som du nevnte og kildekoden har jeg tilgang til. Nå er ikke jeg den store språkmesteren innenfor det den er skrevet i og kan derfor ikke gjøre noe med den saken. Dataen lagres i selve programmet, ikke i mapper e.l. og det var/er derfor jeg tror det ikke går an å kjøre programmet på likt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg fikk faktisk til å kjøre to versjoner av programmet samtidig på maskinen, så da var det ikke verre enn å bestille et PCI-skjermkort fra komplett slik at vi kan kjøre dual, samt en usb->PS/2 overgang til ekstra tastatur.

Vet ikke om det funker enda, da. Tester over helgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Bumper denne tråden igjen, så slipper jeg å starte en ny.

Overstående forslag funket ikke, da jeg var dum nok til å tro at det kunne kjøres to individuelle tastaturer på en maskin, som skrev hver for seg i samme program, åpnet to ganger. Så her er det jeg har tenkt ut:

Løsning nr. 1: Formatere maskinen på jobb, installere Win XP og virtual pc, eller noe av samme slag, og kjøre 2 OS (på en måte) på hver sin skjerm, i dual.

Løsning nr. 2: Bygge en til maskin, installere Win XP på begge og kjøre dem i nettverk. Kjøre programmet fra en fellesmappe på harddisken, slik at samme informasjon lagres på begge maskinene.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Jeg fikk faktisk til å kjøre to versjoner av programmet samtidig på maskinen

Hvis du kjører to instanser av samme program på en maskin vil dette fungere med to maskiner også (dette forutsetter jo selvfølgelig at du har prøvd å lese og skrive data fra datafilene i begge instanser når du hadde begge instansene åpne).

Hvordan du skal gå frem for å få programmet til å fungere er litt avhengig av hvordan programmet installeres. Hvis det er en gammel 16bits applikasjon (dos lignende grensesnitt) så er det som regel ganske enkelt.

Det første jeg hadde prøvd er å sette opp en maskin til, og koble disse sammen. Finn ut hvor snarveien til programmet peker (hvilken mappe) og dele denne mappen. gå så inn i mappen du har delt fra den andre maskinen, og prøv å starte programmet derfra.

hvis du ikke vet hvordan du deler mapper, så har du sikkert en kompis som kan vise deg dette.. (jeg har nettopp skrevet et enormt innlegg så jeg orker ikke begynne på det nå).

Gi en tilbakemelding på hvordan det går, har gjort lignende ting mange ganger og jeg pleier som regel å komme i mål.

:dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvis du kjører to instanser av samme program på en maskin vil dette fungere med to maskiner også (dette forutsetter jo selvfølgelig at du har prøvd å lese og skrive data fra datafilene i begge instanser når du hadde begge instansene åpne).

Det har jeg gjort, selvsagt, og det fungerte som smurt.

Hvordan du skal gå frem for å få programmet til å fungere er litt avhengig av hvordan programmet installeres. Hvis det er en gammel 16bits applikasjon (dos lignende grensesnitt) så er det som regel ganske enkelt.

Det er nok som du sier, programmet er en gammel 16bits applikasjon.

Det første jeg hadde prøvd er å sette opp en maskin til, og koble disse sammen. Finn ut hvor snarveien til programmet peker (hvilken mappe) og dele denne mappen. gå så inn i mappen du har delt fra den andre maskinen, og prøv å starte programmet derfra.

Var vel det jeg nevnte i posten min, var det ikke? Uansett, det var tanken, det.

hvis du ikke vet hvordan du deler mapper, så har du sikkert en kompis som kan vise deg dette..

Jeg kjører en del maskiner hjemme i nettverk, så akkurat det er 0 problem.

Takk reset. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...