Gå til innhold

Stor O-notasjon java

Anbefalte innlegg

:blush: Hei!

Noen som vet hva O-notasjon er? Hvordan kan man regene ut tidforbruket til et program?

f.eks Følgende programbit vil sortere en heltallsarray int[] A= new int [n]. Av hvilken orden orden er tidsforbruket til dette programmet?

for (int i =0; i<n; i++){

minj=i;

for(j = i+j; j< n; j++) {

if (A[j] <A[minj]){

minj = j;

}

}

bytt(i, minj);

}

Er det noen som kan hjelpe meg i å forstå det her???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:blush: Hei!

Noen som  vet hva O-notasjon er? Hvordan kan man regene ut tidforbruket til et program?

...

...

Er det noen som kan hjelpe meg i å forstå det  her???

"Stor O" notasjon brukes til å vise kompleksiteten til en algoritme, f.eks en sorteringsalgoritme.

Den viser ikke tiden det vil ta, men hvor mange operasjoner(i ditt tilfelle funksjonen bytt()) algoritmen trenger for å fullføre en oppgave ved et worst-case scenario.

Kompleksiteten til programmet ditt kan du regne ut selv. Regner med at dette er en skoleoppgave. ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takk for at du svarte Sven-o :) Du har rett i at det er en skole oppgave, men det er en gammel oppgave og svaret på den er "O(n^2)". Men det jeg lurer på er hvordan man kommer fram til svaret? hva må man regne ut og hvordan?

:D

Lenke til kommentar

Algoritmen går igjennom tabellen fra element 0 til n, og bytter det minste elementet med det første. For å finne det minste må den søke gjennom hele. Så ser den på tabellen fra 1 til n og gjør det samme. Så 2 til n og opp til det ikke er flere elementer.

Altså blir antallet operasjoner:

n + (n-1) + (n-2) + ... + (n-n)

Siden O-notasjon bare angir en øvre grense, er det riktig å si at algoritmen er O(n^2).

I theta-notasjon ville det blitt n^2 - (n^2 + n)/2

Hvis man bare regnet bytt-funksjonen, ville algoritmen sortert i lineær tid. Er ikke så veldig stødig på dette, så hva er riktig? Telles ikke sammenligninger?

EDIT: Fjernet litt mellomregning...

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...