N_R Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hepp, koder en del websider i ASP.net, og trenger en Mac med Safari (som vel alle Mac'ere bruker??) for å teste sidene mine. Hva er enkleste og billigste Mac jeg kan få tak i brukt som vil gjøre denne jobben for meg? Må jeg ha OS X, eller kan jeg skaffe meg en god gammel iMac med 9.1 elll no sånt??? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Du må ha OSX, da Safari ikke finnes for eldre mac-OS... Lenke til kommentar
ursusmajor Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Du bør kjøpe en førstegenerasjons iMac (med minimum 192 Mb RAM og 6 Gb hardisk for å kunne installere OS 10; dvs. modellen med 300 MHz og raskere) som du finner til salgs på QXL.no og finn.no og andre bruktmarkeder for ca. 2000 - 2500 NOK. Det står en 233 MHz iMac til salgs nå på QZL.no på: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=13...um=1&Catg=11736 Dette er den aller første modellen med 233 MHz. Jeg tror du må øke RAM til minimum 192 Mb for å kunne kjøre OS 10. Jeg tror OS 9.2.2 er inkludert som en "applikasjon" under OS 10 (jeg aldri brukt OS 10!). Du bør installere siste generasjon av Internet Explorer og Netscape Communicator laget for OS 9; dvs IE 5.1 og NC 4.7, og også installere OS 10 med Safari, slik at du kan prøve ut både med OS 9 og OS 10. NB: Safari er kun et OS 10 program og finnes ikke for OS 9. Nesten alle hjemmesider på Internett virker perfekt fra en gammel Mac med disse gamle nettleserprogrammene. Ett unntak er sasbraathens.no. Et generelt problem med IE 5.1 er at noen av sikkerhetssertifikatene har gått ut på dato og kan ikke fornyes, slik at denne nettleseren ikke kan benyttes for endel nettbanker, men hvis din nettside ikke benytter sikkerhetssertifikater, så er ikke det noe problem for brukere med disse gamle nettleserprogrammene. Kompliment til deg for å prøve ut dine nettsider fra en Mac. De fleste utviklere tenker ikke engang tanken! Det er tross alt fremdeles ganske mange tusen brukere der ute med Mac og OS9. Lykke til med prosjektet. Bjørn Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Brukte mac'er finner du forøvrig her. Alternativt kjøper du den rimeligste nye mac'en, en eMac. Den finner du her. Men det er kanskje mye penger til så beskjedent bruk... Systemkrav til siste versjon av OSX (10.3 Panther) finner du her. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Med fare for å banne i kjærka. Vet ikke om jeg hadde tatt meg bryderiet med å detaljeteste for OS9 kompatiblitet, så all ære til deg. (Det er vel mer enn 2 år siden Apple proklamerte OS9 for "dødt"). Lenke til kommentar
N_R Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Nei, jeg skal ikke teste for 9.x, men håpet at jeg kunne "slippe unna" med å få kjørt Safari på en gammel (og billig) Mac, men ser ut som om jeg trenger minst 10.2 etter Apple sine sider.... jaja, får se hva jeg kan strekke budsjettet til! :-) Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Om det er for å teste websider kan du jo f.eks. bruke pearPC (google it!). Det vil ikke være raskt, men sjansene er store for at det er kostnadseffektivt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Det vil ikke være raskt, men sjansene er store for at det er kostnadseffektivt. men raskere enn en gammel mac? Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Det vil ikke være raskt, men sjansene er store for at det er kostnadseffektivt. men raskere enn en gammel mac? Det kommer an på hvor gammel macen er. Lenke til kommentar
ursusmajor Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Konklusjon: Ja, du kan kjøre OS 10 og Safari på en gammel iMac som du får kjøpt for 1200-1500 NOK, men du bør ha minst 192 Mb RAM og minst 3.5 Gb ledig plass på harddisken. Lenke til kommentar
N_R Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 OK, da skal jeg se om jeg får tak i en gammel burk, men bruker ikke disse standard ddr minne og ide-disker? Det har jeg jo allerede liggende..... Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Spørs helt hva du mener med gammel burk. DDR-RAM ble først brukt på mac høsten 2002, men IDE-diskene dine får du bruke fritt. :-) Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Jeg har satt opp en eldre Mac, en maskin som ble laget før den kjente G3-prosessoren så dagens lys - og denne maskinen kjører smertefritt OS X Jaguar (10.2). Maskinen er av typen PowerMac 9500. Jeg fikk den for 200 kr for et år siden, med 192 MB RAM inkludert. Jeg har siden oppgradert den med en G3-aksellerator, dvs. et prosessorkort som setter den opp på G3/400-hastighet. Alt i alt, har jeg betalt ca. 1.200 kr for en svært brukbar maskin. Belag deg dog på ett problem: din maskin er ikke offisielt støttet av Apple, hvis du skal kjøpe en maskin som ble produsert før man benyttet G3-prosessoren. Dette kan du riktignok rette på - ved å benytte det utmerkede programmet XPostFacto (her) er du nærmest garantert å få OS X til å fungere bare du tar deg god nok tid. En hake er riktignok at OS X Jaguar og nyere faktisk krever og er bygget for G3-prosessorer - det betyr at du må oppgradere den gamle PowerMacen med et slikt aksellerator-kort som du finner relativt rimelig brukt på nettet. OS X 10.0 og 10.1, kan faktisk kjøres glatt på eldre PowerPC-prosessorer, av typen 603 og 604 som ble levert med tidligere PowerMacs. Alt i alt, er dette et plundrete prosjekt. Men jeg har som sagt ikke gitt mer enn 1.200 kr for en helt grei maskin som gjør alt jeg ønsker. Jeg surfer på nettet med Safari, skriver dokumenter og epost i Microsoft Office 2004 - og snakker med venner og kjente gjennom diverse IM-programmer. I tilegg bruker jeg maskinen til database- og billedbehandling - samt leking og eksprimentering. Mac er moro, selvom Apple har gjort det beste de kan for å stenge ute oss brukere av de gamle "legacy"-maskinene. Endret 7. september 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå