Gå til innhold

Radeon X800, agp 4x vs agp 8x

steinhun

Anbefalte innlegg

Jeg har et forholdsvis gammelt hovedkort, og jeg er ikke interessert i å oppgradere denne pcn, da jeg heller skal kjøpe meg ny. Men derimot skal jeg ha et nytt skjermkort på denne maskinen og har bestemt meg for å kjøpe enten 6800GT eller X800VIVO. Spørsmålet lyder som følger; Vil jeg merke noen forskjell om jeg kjører kortene på 4x eller 8x agp? Jeg har bare 4x agp på dette hovedkortet. Som jeg husker før var det veldig liten forskjell på ytelsen når det gjaldt dette, men minnebåndbredden på kortene har økt veldig og lurer derfor på om det blir litt overkill med et sånt kort på en sånn maskin. Om det kanskje holder med et 9800 Pro.

Takk for hjelp.

mvh

Celeb0rn

Edit: Jeg glemte noe...

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var ikke det spørsmålet gikk på, men heller om jeg vil merke ytelsesforskjell på 4x agp, eller om jeg kjøper et nytt hovedkort med 8x agp. Siden du spør skal du få vite...

AMD XP 3000+ (barton)

1024 mb 333mhz

MSI KT3 Ultra ARU

Jeg kan med glede opplyse om at ytelsesforskjellen er på maks 1-2 %. Intet mer!

Samme med AGP 8x til PCI express og det, nesten intet mer å hente..

Lenke til kommentar
Det var ikke det spørsmålet gikk på, men heller om jeg vil merke ytelsesforskjell på 4x agp, eller om jeg kjøper et nytt hovedkort med 8x agp. Siden du spør skal du få vite...

AMD XP 3000+ (barton)

1024 mb 333mhz

MSI KT3 Ultra ARU

Jeg kan med glede opplyse om at ytelsesforskjellen er på maks 1-2 %. Intet mer!

Samme med AGP 8x til PCI express og det, nesten intet mer å hente..

Takk fredriku, var akkurat det jeg ville høre :yes: Var det jeg og trodde, men visste ikke helt på grunn av at minnebåndbredden har økt på nyere kort.

Lenke til kommentar

Tydeligvis ingen som forsto spørsmålet her?? ;)

JA, du merker forskjell på 4x og 8x agp. Skal ikke bli så veldig teknisk i betegnelsene men på min gamle maskin hadde jeg samme HK som deg, og brukte et Geforce 5900 på 4x agp. Da jeg solgte det til en kamerat (som har nesten samme specsa på maskinen som jeg hadde, bortsett fra 8x agp) så var det nesten som et nytt kort. Mye bedre flyt enn det jeg hadde, og på høyere oppløsninger enn det jeg klarte. Kan være tilfeldig, men som sagt så var specca nesten like...

Ellers må jeg si meg enig i at det er ganske overkill med den nye generasjon skjermkort på et slikt hovedkort. Hadde passet bedre med et ati 9600xt m/128mb ram skulle jeg mene, og det til en mye bedre penge.

Endret av d0berman1
Lenke til kommentar
Tydeligvis ingen som forsto spørsmålet her?? ;)

JA, du merker forskjell på 4x og 8x agp. Skal ikke bli så veldig teknisk i betegnelsene men på min gamle maskin hadde jeg samme HK som deg, og brukte et Geforce 5900 på 4x agp. Da jeg solgte det til en kamerat (som har nesten samme specsa på maskinen som jeg hadde, bortsett fra 8x agp) så var det nesten som et nytt kort. Mye bedre flyt enn det jeg hadde, og på høyere oppløsninger enn det jeg klarte. Kan være tilfeldig, men som sagt så var specca nesten like...

Ellers må jeg si meg enig i at det er ganske overkill med den nye generasjon skjermkort på et slikt hovedkort. Hadde passet bedre med et ati 9600xt m/128mb ram skulle jeg mene, og det til en mye bedre penge.

Hvilken CPU og minne hadde du på den gamle pcn din da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ifølge CidHighwind på EVE-forumet:

Yeah, the AGP 4x HALVES the x800's transfer rate. 1.1GB/sec on 4x, 2.2GB/sec on 8x. and yes, it does use all of this.

Har undret meg over dette selv også, da x800-kortet ikke yter på langt nær så godt som jeg ville trodd for min del. Virker på meg som det er en flaskehals et sted, og nå tror jeg jeg har funnet ut hvor.

På den annen side (på samme EVE-side):

X800's are too good for current CPU's - all the reviews I have seen have stated these cards are too advanced and are bottlenecked by CPU's of the day.

Hm. Ikke så lett dette. Satse på at det kan løses ved å oppgradere begge deler ... ;)

Lenke til kommentar
Ifølge CidHighwind på EVE-forumet:
Yeah, the AGP 4x HALVES the x800's transfer rate. 1.1GB/sec on 4x, 2.2GB/sec on 8x. and yes, it does use all of this.

Har undret meg over dette selv også, da x800-kortet ikke yter på langt nær så godt som jeg ville trodd for min del. Virker på meg som det er en flaskehals et sted, og nå tror jeg jeg har funnet ut hvor.

Hvor mye bedre hadde du trodd disse kortene ville yte? Er over 2x høyere ytelse fra forrige generasjon virkelig på langt nær så bra som du hadde trodd?

Tester fra PCI Express kort viser tydelig at AGP bussen ikke er en flaskehals i dag og det er nok minimal forskjell fra 4x til 8xAGP.

På den annen side (på samme EVE-side):
X800's are too good for current CPU's - all the reviews I have seen have stated these cards are too advanced and are bottlenecked by CPU's of the day.

Hm. Ikke så lett dette. Satse på at det kan løses ved å oppgradere begge deler ... ;)

Det kommer i stor grad ann på spillet og hvilkne instillinger man kjører.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Hvor mye bedre hadde du trodd disse kortene ville yte? Er over 2x høyere ytelse fra forrige generasjon virkelig på langt nær så bra som du hadde trodd?

Tester fra PCI Express kort viser tydelig at AGP bussen ikke er en flaskehals i dag og det er nok minimal forskjell fra 4x til 8xAGP.

Hm, OK. Saken er at jeg får ytelse omtrent på linje med en 9800Pro/64-3000+ på mitt oppsett med x800pro/2000+. Det kan godt hende dette kun har med CPU å gjøre - grunnen til at jeg stusser litt, er at Doom 3-timedemoen gir meg disse resultatene på high:

800x600: 34.2

1024x768: 34.3

1280x960: 34.2

Din konklusjon ville vært? Ingenting med AGP4x å gjøre i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Hm, OK. Saken er at jeg får ytelse omtrent på linje med en 9800Pro/64-3000+ på mitt oppsett med x800pro/2000+. Det kan godt hende dette kun har med CPU å gjøre - grunnen til at jeg stusser litt, er at Doom 3-timedemoen gir meg disse resultatene på high:

Det er nok CPU som gir deg disse resultatene og ikke 4XAGP hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Her er resultatene jeg fikk med 8xAGP kontra 4xAGP.

System:

Asus K8N-E Deluxe

Athlon64 3400+

2x512MB PC3200 DDR SDRAM

Sapphire Radeon X800XT (Pro VIVO mod)@485/485

High Quality Demo1

8xAGP

800x600 - 83,1FPS

1024x768 - 77,6FPS

1280x1024 - 61,9FPS

1600x1200 - 42,6FPS

4xAGP

800x600 - 83,3FPS

1024x768 - 77,8FPS

1280x1024 - 62FPS

1600x1200 - 47,2FPS

Så ja, det er min konlusjon at det ikke har noe å gjøre med 4xAGP. Men jeg syns dog at det er litt merkelig at du er såpass CPU begrenset i Doom3, selv med en 2000+ CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...