Gå til innhold

Celeron D til budsjett spill-PC?

Celsior

Anbefalte innlegg

Hei.

Da CPU og HK har tilnærmet tatt kvelden trenger jeg nytt system http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=278116&hl=. Jeg kommer til å beholde kabinettet, PSU (360W), en brikke m/PC2700RAM og skjermkort (Ti4400).

Jeg tenkte meg enten å vente og spare til et A64 evt P4 800 system, eller kjøpe nå, et økonomisk alternativ; et Celeron D system. Det sistnevnte frister, siden jeg ikke får kjørt større applikasjoner enn nettsurfing/tidvis enkle spill (CS o.l). Systemet har plutselig blitt svært ustabilt de siste 2-3 mnd, hvorfor vet jeg ikke. Men mye peker på at min palomino2100 har begynt å dø.

Spørsmålet er om de nye Celeron D cpu'ene er noe å satse på mht at maskinen brukes mye til spill? Oppgraderingen vil innebære høyere bushastighet, atskillig høyere klokkehastighet og støtte for SATA. Jeg regnet på det, og et Celeron system kan jeg få for 1350,- og det er bra pris for en stor oppgradering, synes nå jeg.

Men hva synes dere? Bør jeg kanskje vente også gå for et vassere men dobbelt så dyrt system?

Endret av Celsior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp bygget ferdig følgende system:

ASUS P4P800-VM

2x256 Geil Value PC3200

Celeron D 2.4Ghz

Dette er første PC'n jeg har bygget med Socket 478 , da jeg tidligere kun har brukt Socket "A" (kjekt å bygge PC og slippe å tenke på å evnt. knuse kjernen på CPU! :roll: )

Ytelsen er "helt Ok" , testet sammen med ATI 9800SE spilte jeg endel Ground Control 2 , og spillopplevelsen var bra.

I generell bruk(Windows) funka ting bra , og virka hakket bedre når det kom til avspilling av Video/divx enn min gamle T'bred2 XP2100+

Boxed kjøleren er ei jævla bråkebøtte!! , skal du kjøpe denne CPU så sørg ihvertfall for å montere den på et HK som kan justere ned hastigheten. For det kan ikke P4P800-VM. På mitt andre hovedkort ASUS P4P800 Deluxe var det litt bedre , for der ble viften justert ned.

På P4P800 Deluxe klarte jeg å overklokke CPU'en til 3.0Ghz , med en god del mer Volt en vanlig.

Men når dagen kommer til ende så angrer jeg for at jeg ikke kjøpte AMD denne gangen og. CPU kostet 640kr , og skulle fått ordna en XP CPU med bra ytelse til den summen tror jeg.

Men skal klare å leve med den , særlig hvis jeg får justert ned vifta litt.

Heldigvis har jeg en 3.0Ghz Prescott på vei i posten til å bråke litt senere!! :cool: :!:

Lenke til kommentar

Nei, altså går jeg for den "billige" løsningen dvs ikke A64 el. P4-800, så er det Celeron Delta:) det blir. Ikke Sempromp.

Her er en nøtt til de som ikke har noe annet å gjøre: Kan noen hjelpe meg med valg av et billig hovedkort, med viftekontroll og ATA133?

Det trenger ikke være 800mhz databus på det, for det har jeg jo ikke bruk for - kortet vil heller ikke bli oppgradert senere.

Må helst være et av Datakjeden.no sine... Hos de kan jeg troppe opp i butikken hvis jeg skulle være misfornøyd el. noe skulle være galt.

Lenke til kommentar

før du kjøper kort bør du sjekke om HK kan ta den prosessoren du kjøper.

Ikke alle "gamle" hovedkort klarer strømkrava til Prescott generasjonen.

Celeron "D" er bygget på Prescott.

Et tips er å sjekke hovedkortprodusenten sin hjemmeside.

Lenke til kommentar
Har han gått på en skikkelig skrell å valgt celeron nå??

eller er ikke de nye celly'ene så grasiøst sugne som de gamle?

Hvis det var meg du tenkte på så bygde jeg en PC til noen som kun skulle

ha den til skolebruk , dvs tekstbehandling. Derfor prøvde jeg en Celeron "D".

Og ifølge tester så er ikke de nye Cellyene så dårlige som forgjengeren.

Gamle Celeron hadde jeg nesten ikke tatt om jeg fikk en! :D

Jeg oppgraderer selv ifra XP2100 til Pentium 4 -3.0Ghz (Prescott)

Driver med videoredigering , så valget falt naturlig på Intel sitt kjernekraftverk.

For han som starta denne topicen så ville jeg også anbefalt en XP + et demohovedkort , men han virker overbevist om at det er Celeron D han skal ha.

Og da er det vel ingen her som har rett til å nekte han det! ;)

Lenke til kommentar

AMD XP (barton) er raskere enn Sempron med samme rating, men det er irriterende at de har satt opp prisene på Barton for å innføre Sempron på markedet.

Hvis du kan bittelitt om overklokking, så kjøper du dette:

Abit NF7-S V2.0 (demo)

AMD Athlon XP-M 2400+ ( mobil 35w)

Jeg kjører dette oppsettet med Silent Boost og får ca 50 grader (2,5 ghz @ 1,8 Vcore) som makstemp ved stresstesting.

Tipper ytelsen ligger på ca XP3400+ nivå

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Hvor mye vil en Volcano 9 tåle? Jeg kan ikke si at jeg er så veldig imponert over V9'en. Den støyer ganske bra selv rundt 3K rpm. Dessuten klarer den ikke å få temp'en under 50 (idle) ved 5200rpm, noe som tilsvarer maks load på vifta. Men så er det jo snakk om en 2100Palomino, dvs den største varmeovnen AMD noensinne har produsert...

Lenke til kommentar

Ikkje gå for celeron! testa ein celly 2.4 ghz, og den var virklig treig, føltes som p3 600mhz.

Gå for amd Athlon eit eller anna eller ekte p4!

sida det er budsjett, så Amd Athlon

AMD Athlon XP2600+ 1.917 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

Vårt varenr.: 121193 / AXDA2600DKV4D

Tilgjengelighet: 20-49 stk på lager kr 895,-

Intel Celeron D 335 2.8 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 256KB cache

Vårt varenr.: 301033 / BX80546RE2800C

Tilgjengelighet: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) kr 990,-

vis du ser på prisen , så skjønner du at du bør velge AMD denne gangen.

Eg som du ser av avataren min har intel både her og der, og "trur" at den er best, anbefaller altså ein AMD, og det burde sei litt.

(Har dog hatt mange amd maskiner, velg nforce chipsett, og du får eit stabilt eit.

Lenke til kommentar

Kan jeg få lov til å spørre hvorfor i alle dager du vil ha en celeron til budsjett spill pc. Folk har jo tidligere på dette forumet bevist at en AMD Duron 1.3 GHz yter bedre enn en celeron 1.8 GHz. Da kan du tenke deg ytelsesforskjellen mellom en Celeron og f.eks en AMD Athlon.

Hvis du skal ha en grei spill pc så velger du så klart en AMD framfor en celeron med tanke på at den yter MYE bedre til spilling. Du vil i tillegg spare penger.

Så vil jeg også si at Intel sine siste CPU'er produserer like mye varme som f.eks en AMD gjør. Kanskje ikke Celeron, men likevell, det sier jo litt.

-z00l-

Lenke til kommentar
dkvam: Nice å se at andre også har skjønt bruken til AMD og Intel

Thanx! :yes: , bra at flere har innsikt i denne filosofien!

Hver til sitt bruk!

Ikkje gå for celeron! testa ein celly 2.4 ghz, og den var virklig treig, føltes som p3 600mhz.

Eh , tar i litt hardt nå? gjør du?

Etter at jeg solgte XP2100 systemet mitt har jeg vært den heldige bruker av en

Intel P3 667Mhz/512Ram de siste 2mnd.

kontra Celeron D 2.4Ghz var det 2 forskjellige verdener. heldigvis.

Lenke til kommentar
Kan jeg få lov til å spørre hvorfor i alle dager du vil ha en celeron til budsjett spill pc. Folk har jo tidligere på dette forumet bevist at en AMD Duron 1.3 GHz yter bedre enn en celeron 1.8 GHz.

Argh!! Kan du være oppdatert med fakta før du snakker?

Dette er kanskje tilfelle med gamle Celeron(128Kb cache , northwood) , men ikke med nyeste Celeron.(256kb cache , Prescott)

2 reviews der Celeron "D" er med!

X-bit labs

Toms Hardware

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...