phun-ky Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) hvordan får jeg ut høyeste nr i et felt i en tabell? SELECT kundeID FROM kunde; skal hente ut den høyeste ID'en og plusse på 1.. how? noen som vet? Endret 9. september 2004 av phun-ky Lenke til kommentar
LoS Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Du kan bruke MAX() funksjonen, eller så kan du kjøre ORDER BY felt DESC LIMIT 1 edit: jeg aner ikke hva som er raskest. Endret 6. september 2004 av LoS Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Du kan bruke MAX() funksjonen, eller så kan du kjøre ORDER BY felt DESC LIMIT 1 edit: jeg aner ikke hva som er raskest. max(spørring)(php) eller max(felt)(sql) ? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 SELECT MAX(felt) FROM tabell; Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 vil da dette stemme? : $sporring = "SELECT MAX(kundeID) FROM kunde"; $teller= mysql_query($sporring); $teller=$teller++; mysql_query("INSERT INTO kunde VALUES ('.$teller.'$first','$last','$epost','$user','$pass', '$location', 'url')"); Lenke til kommentar
LoS Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Det vil ikke funke nei. Men, hvorfor ikke bare bruke auto_increment isteden for? Dessuten så kan det virker som om den andre spørringen er feil og. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 kunne du vist ved eksempel? dette funker: (har sjekket med db) SELECT MAX(kundeID) FROM kunde Lenke til kommentar
LoS Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Funksjonen auto_increment kan du legge til i mysql i phpmyadmin, som gjør at f.eks id'en til en rad blir ett tall høyere enn det høyeste. For å svare på spørsmålet: <?php $query = mysql_query("SELECT MAX(kundeID) AS kundeID FROM kunde"); $row = mysql_fetch_array($query); echo $row["kundeID"]; ?> Er ett greit eksempel. Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 man takker! men hvorfor får jeg syntaksfeilp på dette:? INSERT INTO kunde VALUES `1` , `navn` , `etternavn` , `[email protected]` , `3123ds` , ` 1` , `frerstveien 2d` , NULL , NULL , NULL , `4540` , `ser` , `78787887` , `78877878` Lenke til kommentar
LoS Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Du har ikke skrevet hvilke felt det skal bli skrevet til. edit: usikkert om det er nødvendig, men inkapsling i () bruker jeg ihvertfall. altså: VALUES('','','','',) osv. Endret 6. september 2004 av LoS Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 men jeg behøver ikke det hvis jeg gjør det i den rekkefølgen det skal? Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 (endret) men hvordan legger jeg en php variabel inn i en insert? EDIT: fant det ut Endret 7. september 2004 av phun-ky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå