Gå til innhold

LEDs foran på forsterkeren, vet ikke hva de er til

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tidligere skrevet om min forsterker, Nikko Power Amplifier Alpha 130, det jeg lurer på er hva de lysdiodene foran betyr, det står Protect, Power og Peak.

Power er jo selvsagt, men Peak og Protect lurer jeg litt på...

leds_fremme.jpg

Protect lyser i det jeg slår på forsterkeren, og det kommer ikke lyd, så slukker det og lyden kommer.

Peak blinker i takt i musikken hvis jeg skrur høyt opp, og det kommer skurrende lyd i høyttalerne, ja... de er dårlige, men har ikke penger til nye akkurat nå....

Håper på svar...

Har ikke funnet noe bruksannvisning, derfor spør jeg... ikke noe viktig egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Peak" lyser når forsterkeren får for sterkt signal inn fra for-forsterkeren din. Da skurrer lyden uansett høyttalere..

"protect" er autosikringen på forsterkeren. Den slår inn om det går for mye effekt gjennom forsterkeren. Typisk eksempler på at "protect" slår inn, er om du f.eks kobler flere høyttalere sammen på samme høyttalerutgang, så OHM blir for lav, eller at høyttalerekablene kommer borti hverandre, og kortslutter. At "protect" lyser når du slår på forsterkeren er helt normalt.

Lenke til kommentar

Fullt? Er det ikke lettere å senke nivået på signalet (les: totalt lavere signal ut fra EQ'en) da kan du vel stille bass på max uten at du får for høyt inngangs- signal på effektforterkeren.

Bare en ide.

Edit, klumsete formulering

Endret av okidoki
Lenke til kommentar

En equalizer skal ikke ha så mye å si, med mindre du vrir opp alt på fullt. Har du flere plasser du kan sette gain på mixebordet ditt, sett alt til 0, still equalizeren dit du vil ha den, og øk deretter gain.

edit: Altså, om equalizeren er problemet, er det ikke noe problem å sette bass og diskant til 0 på EQ, og senke mellomtone til -5 eller noe alt etter hva du liker. håper du forstår..

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Tror ikke det går an å stille gain på mixebordet, det er såpass gammelt, men jeg kjører heller ikke alt på fullt på equalizeren heller... nesten alt står på midten. Kommer med et bilde av EQ'en + mixebord snart, har planer om nytt, men økonomien strekker ikke til, hehe... Kan kanskje ønske noe til bursdagen, blir 17 i januar... :D

Lenke til kommentar
Protect lyser i det jeg slår på forsterkeren, og det kommer ikke lyd, så slukker det og lyden kommer.

Har slik på min stue forsterker .

Det er utgangs kretsene som ikke "går på" for alt er stabilisert .Dette for å skåne høyttalere for pop/click og eventuelle lave/høye svingninger .

Dog jeg har ikke noen LED , men hører et lite klikk når det er klart .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...