Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er enkleste måte å koble sammen to PCer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jepp 

 

 

Ja jeg har e kabel (CAT 5 eller RJ 45 som den også blir kalt) som går fra spilteren til modemet og fra modemet er det en ukryssa kabel (også RJ 45) på 25m som går til en switch i 2 etg som deretter deler linjen mellom disse to maskinene som befinner se i 2 etg. Har spurt alle mulige jeg kjenner om det er en kryssa eller en ukryssa kabel man bruker for ADSL!

 

Jeg har testet kabelen og den funker!! :p Har fått kontakt mellom maskinene med et delt nettverk, men ADSL oppkoblingen skjer jo som vanlig om noen dager!

 

 

Men hvis noen her i forumet sier at jeg må bruke en kryssa kabel så blir det litt surt for meg pga at vi måtte borre hul gjennom gulvet og alt det stresset med å feste kabelen. Fatter du tegningen?? Skulle jeg måtte bytet kabelen ville det vært en ren frustrasjon! :cry:

 

NB! Alle kablene er jo RJ 45 uansett og er ukryssa!

Cat5 er kabelen og RJ-45 er kontakten. :)

 

Om kabelen går i en switch skal du ha ukrysset kabel. Det er bare ved direkte kobling mellom maskinene du trenger krysset kabel. Eller hvis du fyrer den i uplink porten i switchen.

 

Anyway så vil du se på switchen om du har kontakt eller ikke.

 

PS. om du ikke får det til så er det mulig å skaffe en Real-time-internett cd som automatisk oppdateres gjennom en radio antenne som er koblet til cd spilleren. :w00t:

Lenke til kommentar

Ok da er denne saken ut av verden. Kabelen er ukrysset og ja jeg får kontakt mellom Switcthen og lampen på både modemet (Telenor he he innebygd ruter)

og nettverskorte lyser grønne så da betyr det vel at kabelen funker fett.

 

 

Jeg får også kontakt mellom de to PC`ene som er koblet til switchen. Det vil si at vi deler resurser som eks Skriver og mapper via nettverket! :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal også koble sammen 2 maskiner uten hub og bruker krysset kabel.

 

Hvilke kontrollpanel må man gå inn i? Nettverk? Skal man bruke en wizard for å lage en ny oppkobling? Må man stille inn IP-adresser? Hva skjer med internettforbindelsen når man tar ut den kryssa kabelen for å koble seg til internett igjen med den vanlige kabelen til kabelmodemet?

 

Når jeg simpelt hen koblet sammen de to maskinene fikke jeg beskjed om at ble nettverksforbindelse ble opprettet og koblet fra av seg selv automatisk flere ganger i minuttet uten at jeg gjorde noe... (pop-up til høyre på kommandolinja)

 

En annen sak er at nettverkskortet på min nye maskin lyser rødt når internett er aktivt og blinker oransje når det er trafikk. På den gamle maskinen lyser det grønt ved kontakt og blinker oransje ved trafikk. Kan et nettverkskort lyse rødt hvis alt er ok med forbindelsen til kabelmodemet? Eller skal det ALLTID lyse grønt? Surfing gikk helt fint, det røde lyset til tross...

 

Lurer på mye her nå, siden jeg skal prøve mye nytt på en gang...

 

Håper noen kan vise til en link med svar eller komme med noen gode råd her...

 

:roll:

Lenke til kommentar
Skal til å montere den gamle harddisken i den nye maskinen, men så kom jeg på at den gamle har annet filsystem (FAT32) enn den nye (NTFS)....vel dette by på problemer??

Tvilsomt - Siden du kjører NTFS på den ene, så har du ant. Win 2000 eller XP her, og FAT32 er støttet av XP.....

Skal du imidlertid flytte NTFS disken, så bør du ha likt OS i andre enden, for XP har en annen versjon av NTFS enn 2000 etc.

 

Flytt FAT32 disken inn i maskina som kjører NTFS og du er i mål.

 

Krysset kabel hadde imidlertid vært enklere, siden du da slipper å skup opp kassene, plukke ut disker etc. (Bare plugge i kablen og sette opp IP i begge ender)

 

--

An10Bill

Lenke til kommentar
Jeg skal også koble sammen 2 maskiner uten hub og bruker krysset kabel.

 

Hvilke kontrollpanel må man gå inn i? Nettverk? Skal man bruke en wizard for å lage en ny oppkobling? Må man stille inn IP-adresser? Hva skjer med internettforbindelsen når man tar ut den kryssa kabelen for å koble seg til internett igjen med den vanlige kabelen til kabelmodemet?

 

Når jeg simpelt hen koblet sammen de to maskinene fikke jeg beskjed om at ble nettverksforbindelse ble opprettet og koblet fra av seg selv automatisk flere ganger i minuttet uten at jeg gjorde noe... (pop-up til høyre på kommandolinja)

 

En annen sak er at nettverkskortet på min nye maskin lyser rødt når internett er aktivt og blinker oransje når det er trafikk. På den gamle maskinen lyser det grønt ved kontakt og blinker oransje ved trafikk. Kan et nettverkskort lyse rødt hvis alt er ok med forbindelsen til kabelmodemet? Eller skal det ALLTID lyse grønt? Surfing gikk helt fint, det røde lyset til tross...

 

Lurer på mye her nå, siden jeg skal prøve mye nytt på en gang...

 

Håper noen kan vise til en link med svar eller komme med noen gode råd her...

 

:roll:

Løsningen er å finne på:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=814981

 

 

ENDELIG!!!!!!!! Trengte ikke tulle med IP-adresser og slik. :D

 

For øvrig lyser det rødt på mitt Intel® PRO/100 xx nettverkskort. Dette er feil, men kortet ser ut til å virke perfekt. Jeg lar det derfor lyse rødt fremover...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...