Gå til innhold

Fiksering av speil 300d

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Akam skiver i sin test at 300d ikke har mulighet til Fiksering av speilet.

Jeg lurer på hvorfor dette en et "must" ved lange brennvidder og hvordan dette fungerer?

quote:

"Fiksering av speilet for fotografering med svært lange brennvidder, gjennom kikkerter o.l. er ikke mulig på 300D

300d er mye brukt til astrofotografering blant amatører i verden og jeg har enda ikke hørt at dette skal være et problem med 300d. I mitt teleskop snakker vi om en brennvidde på 2032mm.

Jeg er på jakt etter et rimelig digitalt speilrefleks til astrofoto og 300d er i så måte perfekt mht. bildestøy og pris med unntak av det Akam skiver da :cry:

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når speilet går opp så vil det skape små vibrasjoner i kameraet. På noen kamera kan man man låse speilet oppe sånn at det ikke er noen vibrasjoner når lukkeren åpnes. På lange brennvidder så skal det som kjent ikke så mye vibrasjoner til før det vises på bildet.

Har du et relativt tungt teleskop og stødig stativ, så vil jeg gå så langt som å si at du aldri vil merke problemet. På lange eksponeringer kan du bare holde noe foran teleskopet sånn at det ikke får noe lys rett etter at speilet er gått opp. En fjernkontroll eller alternativt selvtimer er mye viktigere. For å hindre vibrasjoner.

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids prøve å laste opp en modifisert firmware-versjon (firmware er programvaren i kameraet) som gjør det mulig å låse speilet (mirror lockup), men:

- Du må ta høyde for at du kan få problemer med garantien, dersom Canon skulle oppdage dette v/ service/reparasjon

- Kameraet kan låse seg og slutte å fungere

Jeg hadde den modifiserte FW-versjonen i mitt 300D, og alt gikk smertefritt. Men siden Canon naturligvis ikke kan støtte denne modifiseringen av FW (du får funksjoner 10D har på ditt mye billigere 300D), så kan det som sagt oppstå visse komplikasjoner, og ingen garantier gis. Det er mulig å laste opp igjen den originale FW-versjonen om dette skulle bli aktuelt på et senere tidspunkt. Bare husk å ikke prøve å forandre språk i menyen om du skulle velge den modfiserte programvaren, da kan kameraet tydeligvis låse seg!

Så spørs det jo også om du synes det er verdt den risikoen, når du kanskje ikke engang trenger muligheten til å låse speilet... Personlig synes jeg det var gøy å få ISO 3200 (HI) samt instillingsvalg for blitskompensasjon. :)

http://www.bahneman.com/liem/photos/tricks...bel-tricks.html

http://satinfo.narod.ru/en/download.html

Lenke til kommentar

Har også brukt Firmwarehacken nå i 3-4 mnd, tatt 4-5000 bilder med den innstallert, ikke ETT eneste problem ;-)

Jeg skal ikke råde alle og enhver til å bruke den, men jeg kommer ivertfall ikke til å bruke den originale Firmwaren mer :thumbdown:

Har heller aldri hørt om noen som har fått ødelagt kameraet sitt pga. hacken. Kan nok skje, men jeg tar risken videre jeg :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...