Gå til innhold

Problemer med bygging av pc


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg datadeler på komplett, og gått i gang med å bygge. Jeg brukte guiden fra hardware.no, i tillegg til å lese grunding i bruksanvisningen til hovedkortet, men jeg hadde likevel flere problemer med å få ting til å virke skikkelig:

 

1. Etter å ha installert CPU'en, fikk jeg beskjed om at den ikke virket eller hadde blitt endret. Siden det sto at jeg hadde 1200mhz (selv om jeg har 1.6ghz) trodde jeg at de hadde prøvd en 1.2ghz CPU på hovedkortet. Stemmer dette? Fikset det ved å oppgi hastigheten. I tillegg til dette står det først 64.0MB RAM når maskinen starter, og så kommer det opp memory: 524000 eller noe sånt

 

2. Etter å ha stilt BIOS inn på å slå av maskinen hvis viften ikke fungerer, ville ikke BIOS virke mer. Jeg måtte resete CMOS minne for å få det til å virke igjen. Etter det kom jeg ikke inn på hovedmenyen til BIOS, hvor du kan sjekke temperaturen til CPU'en etc. Etter dette (tror jeg det var) kom det opp at BIOS søkte etter noe, så kom en liste av alle IRQ portene, før det sto noe sånt som "SYSTEM FAILURE. PLEASE INSERT SYSTEM DISK." Dette kommer hver gang hvis jeg ikke trykker <ctrl><h> eller del for å komme inn på en meny.

 

3. Floppystasjonen ville ikke virke uansett hvor mye jeg "vridde og vendte" på kabelen. Det lyser fra den, men det kommer ingen lyd fra den når jeg starter maskinen med diskett i, og innholdet i disketten kommer ikke frem. Det er kanskje ingen krise om floppystasjonen ikke virker, men den er ganske grei å ha til å flytte små filer med.

 

4. Jeg har et chieftek dragon big tower som kom uten bruksanvisning og jeg har ennå ikke fått til å feste DVD-spilleren. Det er visst noen plastgreier som man skal skru fast til DVD-spillere, og så klemme fast en metalldings i enden på den inni kabinettet.

 

 

Jeg har et Abit AT7 hovedkort, en NEC floppystasjon, en AMD athlon xp 1900+ CPU, 512MB DDR DIMM RAM, chieftek dragon kabinett.

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamikaze1 på 2002-05-07 12:59 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Me det kabinettet følgjer små plast-dingsar i ei eske som du skal skru fast på dvd/brennar. Deretter trykker du inn to knappar på venstre og høgre side for å ta av frontdekslet på kabinettet. Knekk ut metallbiten kor du vil at dvd'en skal stå, og stapp han inni. Genialt system. Lett å ta ut/setja inn dvd/brennar :smile:

 

skulle nok kjøpt msi ja...

Lenke til kommentar

Quote:


1. Etter å ha installert CPU'en, fikk jeg beskjed om at den ikke virket eller hadde blitt endret. Siden det sto at jeg hadde 1200mhz (selv om jeg har 1.6ghz) trodde jeg at de hadde prøvd en 1.2ghz CPU på hovedkortet. Stemmer dette? Fikset det ved å oppgi hastigheten. I tillegg til dette står det først 64.0MB RAM når maskinen starter, og så kommer det opp memory: 524000 eller noe sånt


 

Jeg går ut i fra at skjermkortet ditt har 64 MB, det er info om skjermkortet som vises først når du starter maskina.

 

Når du har 512 MB RAM så vil 524 000 KB = 524 MB være riktig.

 

Quote:


2. Etter å ha stilt BIOS inn på å slå av maskinen hvis viften ikke fungerer, ville ikke BIOS virke mer. Jeg måtte resete CMOS minne for å få det til å virke igjen. Etter det kom jeg ikke inn på hovedmenyen til BIOS, hvor du kan sjekke temperaturen til CPU'en etc. Etter dette (tror jeg det var) kom det opp at BIOS søkte etter noe, så kom en liste av alle IRQ portene, før det sto noe sånt som "SYSTEM FAILURE. PLEASE INSERT SYSTEM DISK." Dette kommer hver gang hvis jeg ikke trykker <ctrl><h> eller del for å komme inn på en meny.


 

Jeg regner med at denne beskjeden ("SYSTEM FAILURE. PLEASE INSERT SYSTEM DISK.") kommer når PC-en prøver å lese tilgang fra harddisken. DU må boote inn med diskett og opprette partisjoner og formatere de. Harddisken er levert uten partisjoner.

 

Quote:


3. Floppystasjonen ville ikke virke uansett hvor mye jeg "vridde og vendte" på kabelen. Det lyser fra den, men det kommer ingen lyd fra den når jeg starter maskinen med diskett i, og innholdet i disketten kommer ikke frem. Det er kanskje ingen krise om floppystasjonen ikke virker, men den er ganske grei å ha til å flytte små filer med.


 

Har du koblet 2 stk kabler til diskettstasjonen (en strøm og en datakabel)?

 

Enig med de andre; du burde ha valgt MSI.

Lenke til kommentar

Diskettstasjonen skal ikke lyse hele tiden, da har du koblet feil. For å koble riktig er det bare å snu kabelen. Ellers så vil jeg anbefale deg å ringe den mest nerdete personen som du kjenner for å få litt hjelp. Har du et operativsystem på en cd? i så fall stapp inn cd'en og gå inn i bios(press del eller noe lignende ved oppstart) Velg advanced setting og sett first boot device til å boote fra cd rom. Da har du mulighet til å installere os.

 

mvh Kristian.

Lenke til kommentar

Quote:



3. Floppystasjonen ville ikke virke uansett hvor mye jeg "vridde og vendte" på kabelen. Det lyser fra den, men det kommer ingen lyd fra den når jeg starter maskinen med diskett i, og innholdet i disketten kommer ikke frem. Det er kanskje ingen krise om floppystasjonen ikke virker, men den er ganske grei å ha til å flytte små filer med.


 

Prøv å snu om på datakabelen til floppystasjonen, står den ikke riktig vei, så lyser lampa konstant (iaffal hos meg)...

Lenke til kommentar

Først vil jeg si til alle dere som har svart til nå:

 

"Du skulle kjøpt msi.." Jeg kunne tenke meg å få en saklig argumentasjon for at han skulle kjøpt MSI i stedet for ABIT. Den slags påstander er nonsens, og ikke er det spesielt morsomt å høre den kommentaren når du allerede har kjøpt deg et nytt hovedkort. Ikke alle er like (u)rutinerte som dere.

 

Trøst deg med at det er kun uvitenhet som råder når det gjelder nedrakkingen på ABIT. Du har ikke gjort noe dårlig kjøp.

 

Forsøker å svare på spørsmål 3 og 4.

 

3)

Når det gjelder floppydisken er hovedregelen at den røde stripen på flatkabelen skal vende mot strømkontakten på selve floppydisken.

Ved kontakten på hovedkortet til floppdisken vil du se at det står tallet 1. det vil si at dette er pinne 1 på kontakten. Den røde stripen på kabelen skal alltid vende mot denne.

 

4)

Når det gjelder monteringen av CD-ROM eller andre enheter, så fester du plastskinnene på denne måten. Deretter stikker du enheten inn forfra. Pass imidlertid på at du ikke kommer i konflikt med andre komponenter inne i kabinettet.

 

Chieftec_festesystem.comp2.jpg

 

Lykke til!

 

edit: størrelse på bilde og noe grammatikk

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-05-07 14:55 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-05-07 14:59 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-05-07 15:57 ]

Lenke til kommentar

Nå må dere ta dere en banan! Jeg lurer også på hvorfor han skulle valgt MSI, de spørsmålene han beskriver hadde vært nøyaktig like om han valgte MSI kort.

 

Quote:


1. Etter å ha installert CPU'en, fikk jeg beskjed om at den ikke virket eller hadde blitt endret. Siden det sto at jeg hadde 1200mhz (selv om jeg har 1.6ghz) trodde jeg at de hadde prøvd en 1.2ghz CPU på hovedkortet. Stemmer dette? Fikset det ved å oppgi hastigheten. I tillegg til dette står det først 64.0MB RAM når maskinen starter, og så kommer det opp memory: 524000 eller noe sånn


 

Du må sette FSB på 133MHz, da får du rette hastigheten på prosessor. (Dette må du gjøre på MSI kortene også)

Minneopptellingen er forklart lengre oppe (64MB er skjermkort, 524000 er den installerte 512MB brikken) Helt normalt.

 

Quote:


2. Etter å ha stilt BIOS inn på å slå av maskinen hvis viften ikke fungerer, ville ikke BIOS virke mer. Jeg måtte resete CMOS minne for å få det til å virke igjen. Etter det kom jeg ikke inn på hovedmenyen til BIOS, hvor du kan sjekke temperaturen til CPU'en etc.


Cpuviften er enten koblet til feil kontakt, sviver for sakte eller har ikke turtalsrapportering. (Det samme skjer på MSI kortene.) Skru av funksjonen.

 

Quote:


Etter dette (tror jeg det var) kom det opp at BIOS søkte etter noe, så kom en liste av alle IRQ portene, før det sto noe sånt som "SYSTEM FAILURE. PLEASE INSERT SYSTEM DISK." Dette kommer hver gang hvis jeg ikke trykker <ctrl><h> eller del for å komme inn på en meny.


Det er fordi det ikke er noen definert oppstartsdisk i maskinen (Floppy, Harddisk o.s.v.). Når floppy er installert, og/eller harddisk er satt opp forsvinner denne feilen. Dersom du skal installere XP, kan du boote du direkte på CD/DVD og setter opp HD fra denne. (Dette blir det samme på MSI kortene også)

 

Quote:


3. Floppystasjonen ville ikke virke uansett hvor mye jeg "vridde og vendte" på kabelen. Det lyser fra den, men det kommer ingen lyd fra den når jeg starter maskinen med diskett i, og innholdet i disketten kommer ikke frem. Det er kanskje ingen krise om floppystasjonen ikke virker, men den er ganske grei å ha til å flytte små filer med.


Når lyset lyser konstant, er dette et tegn på at flatkabelen er satt på feil plass på floppydisken. Ikke bry deg med den lille tappen på kontakten, denne stemmer ofte ikke mot floppydisk stasjoner. ( Denne feilen hadde du også fått med et MSI kort)

 

Quote:


4. Jeg har et chieftek dragon big tower som kom uten bruksanvisning og jeg har ennå ikke fått til å feste DVD-spilleren. Det er visst noen plastgreier som man skal skru fast til DVD-spillere, og så klemme fast en metalldings i enden på den inni kabinettet.


Dette er forklart lengre oppe i tråden. Oisann gjett hva, dette spørsmålet hadde kommet dersom du hadde MSI hovedkort også :smile:

 

 

Uansett, Abit AT7 kortet du har kjøpt er helt konge. Bra kjøp!

Lenke til kommentar

har selv msi, men må si meg enig med veslemøy.

ikke noen grunn til å kjøpe et kort fremfor et annet.

regner med alle spm. hans er besvart nå, så jeg går ikke innpå det, men syns det bør bli en slutt på det der med at folks som har problemer burde valgt noe annet. ikke særlig gøy å høre at en har valgt dumme komponenter.

Lenke til kommentar

Ser ut som han har fått svar på alle sine spørsmål så jeg svarer ikke på noe av det...

 

Men jeg må si meg helt ening at når du svarer "Du skulle valgt msi" Han har jo valgt å kjøre abit. Det er jo ikke noe dårlig valg. Men det værste er jo at dere ikke gir en eneste god grunn hvorfor han skulle valgt det.

 

Det som da skjer at han sitter igjend som et stort spørsmåltegn...

 

Men jeg må si meg imponert over hvor bra noen av dere forklarte hvordan han burde løse problemene. Så hvis noen av dere har lyst på jobb, så kan dere få lov å jobbe på support oss meg :smile:

 

Må bare bøye meg i støvet, det er heldigvis noen fornuftige brukere av dette forumet....

 

Ha en forsatt bra dag! Sola skinner :grin:

 

/Cyrus

Lenke til kommentar

Må berre få be om årsak...

 

Angrar bittert på den tåpelege kommentaren om at du burde vald MSI. Faktum er at eg har msi, og har aldri hatt noko anna enn msi. Abit kan vera akkurat like godt for alt eg veit.

 

Dette var berre ein tåpeleg, sarkastisk måte å avslutta eit innlegg på, og eg trekkjer tilbake "dritten".

Lenke til kommentar

Quote:


2. Etter å ha stilt BIOS inn på å slå av maskinen hvis viften ikke fungerer, ville ikke BIOS virke mer. Jeg måtte resete CMOS minne for å få det til å virke igjen. Etter det kom jeg ikke inn på hovedmenyen til BIOS, hvor du kan sjekke temperaturen til CPU'en etc. Etter dette (tror jeg det var) kom det opp at BIOS søkte etter noe, så kom en liste av alle IRQ portene, før det sto noe sånt som "SYSTEM FAILURE. PLEASE INSERT SYSTEM DISK." Dette kommer hver gang hvis jeg ikke trykker <ctrl><h> eller del for å komme inn på en meny.



Hei!

 

Mange Hovedkort har denne funksjonen at hvis CPU'viften ikke gjør mange nok rpm, vil pc'n slå seg av! Dette kan du slå av i BIOS(ikke vet jeg hvor men du finner det sikkert). Hvordan CPU'vifte har du? kan jo være verd å sjekke hvis du ikke har funni ut av dette..

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått alt til å tilsynelatende virke bortsett fra floppyen. Problemet ser ut til å være at kabelen ikke passer når jeg snur den pga de hakkene på siden. Jeg må vel stjele disken fra den gamle maskinen eller få tak i en ny kabel. Tusen takk for hjelpen alle som svarte på spørsmålene! Når det gjelder viften, så har jeg en taisol vifte som skal fungere opp til xp 2100+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...