Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

oppgradere til gigabit

Anbefalte innlegg

Heisan, vurderer å oppgradere til gigabit her hjemme mellom noen av maskinene. I den sammenheng lurer jeg på om det vil gå spesielt bra på mine kabler, CAT 5e kobla ifølge 568-B standard (vet at cat5e teoretisk klarer gigabit, men er mindere sikker på hvordan det vil gå praktisk). de to strekke vil vel bli ca 15 og 30 meter fra switchen, men server vil fa ca 2m til switch.

Lurer derfor om noen har erfaring med gigabit hjemmelagde kabler. har lite lyst til å kjøpe 3 gigabit kort og ny switch vist det er helt umulig å få til.

Btw, jeg tenger ikke info om at jeg aldrig vil få full gigabit (125mb/sec) fart pga disker m.m, er klar over alt det. vil bare ha noe mer en 8mb mellom server og bruksmaskiner¨.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lover jo bra.. å gå fra 8mb til 22mb er bra nok for meg. 10-15m.. får prøve mellom bare to av maskinene da, 3. er nærmere 30-40m trur jeg.

Noen som vet om det eventuelt hadde hjulpet om jeg trakk om til cat6 kabler ? vist cat5e skulle vise seg å ikke funke?

får se.. blir noen uker til.

3com kort og zyxel / dlink switch bør vel bli bra kombo ?

Lenke til kommentar

cat 6 er ganske dyrt på lange strekk i forhold til 5e. 10m cat 5e koster 80 Kr mens 10m cat 6 koster 246Kr. Prisliste.

Tror ikke man merker forskjell på de to til hjemmebruk. Jeg kjøpte cat 6 kabler til mine 2 maskiner (begge 1m fra switch) og når ca 18-20Mb/s så tror harddisken(e) er flaskehalsen. Kan hende man får bedre utnyttelse av Gb dersom man har server eller raid hvor man leser/skriver til og fra flere disker samtidig.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Cat5E duger flott det... skal du derimot bruke det til noe annet enn hjemmebruk, vil nok Cat6 være det beste... men det blir en smakssak...

Tror du vil oppnå ett sted mellom 15-25MB/s, alt etter kvalitet på switch/terminering/klientkort og selvsagt kabel.

Hva hjemmelagde kabler angår, så er det å foretrekke i ett Gbit-nettverk om du bruker "kjøpte" kabler... De er som regel kvalitetstestet. Problemet med å lage selv, er at hvis du gjør en liten feil bare, vil du merke det på hastigheten... Selv om det fungerer.

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Cat5E duger flott det... skal du derimot bruke det til noe annet enn hjemmebruk, vil nok Cat6 være det beste... men det blir en smakssak...

Tror du vil oppnå ett sted mellom 15-25MB/s, alt etter kvalitet på switch/terminering/klientkort og selvsagt kabel.

Hva hjemmelagde kabler angår, så er det å foretrekke i ett Gbit-nettverk om du bruker "kjøpte" kabler... De er som regel kvalitetstestet. Problemet med å lage selv, er at hvis du gjør en liten feil bare, vil du merke det på hastigheten... Selv om det fungerer.

Dersom pluggene er montert korrekt burde ikke det være noe problem. Kvaliteten er nok ikke bedre på ferdigproduserte kabler. Cat5e bør fungere utmerket så lenge de ikke får mye interferens fra annen kabling.

Når det gjelder dette røret, går det andre kabler der? Det som spesielt kan forstyrre er dårlig isolerte antenne/coax-kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...