Gå til innhold

Oppgradere hk, cpu, ram, kab.

Anbefalte innlegg

Ja, her kommer dere inn. Etter at nåværende maskin ikke lenger vil starte lenger enn til 2 LEDen på hk, så må hk ut, og da følger gammel cpu og sdram med. Trenger hjelp til en ny pakke, ikke altfor dyr.

Trenger altså

CPU - Athlon64 ca 3200+, boxed eller pluss kjøler

RAM - 1GB, ikke mer enn ca 2000kr, (dual channel?) Her er jeg helt blåst om dagen, ingen anelse om hva som trengs eller er bra/dårlig.

HK - må vel bli socket754 siden cpu for 939 er svindyre. Må hk ha funksjon for dual channel?

KABINETT - har tenkt på et fra Raidmax eller Q-Tec Midi tower ATX TL-MD2, Silver (har bestilt strømforsyning fra Chieftec, 460w). Er ikke disse ok?

PCen brukes til spill (doom3, BF, hl2 snart osv), film, musikk. Bør ikke koste mer enn ca 6000,- Skjermkort må komme senere.

Setter stor pris på alle tips, og gjerne om noen har litt info om ytelse o.l.

På forhånd takk.

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

Varenr.: 300323

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1325

--------------------------------------------------------------------------------

2stk Corsair XMS3200C2 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

Varenr.: 114948

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 1045 2090

--------------------------------------------------------------------------------

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Varenr.: 300493

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 1890

Cooler Master Centurion Kabinett CAC-U01-UKC Sort Aluminium u/ power ATX

Varenr.: 300357

Lagerstatus: 9 stk på lager 695

Miljøgebyr: 0

Best.ref.: Totalt: 6000

på komplett.no

Lenke til kommentar

Oi, bra treff på sluttprisen. Takk!

Er det stor forskjell egentlig på RAM med 5ns og 6ns? Vil man merke dette? Og hvor mye vekt bør jeg legge på cas (3-3-3-7 osv)?

Jeg har ikke tenkt å overklokke på en god stund, dette får vel holde til de fleste spill?

Lenke til kommentar

TWINX1024-3200C2 XMS3200 1024MB 2-3-3-6* 2x184 DIMM Black

* These parts support 2-3-3-6 latency on Intel platforms, and 2.5-3-3-6 latency on AMD platforms.

Skal du absolutt ha cas2 med corsair på A64 må du velge xl eller ll .

Bra oppsett . :w00t:

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Bra artikkel. Takk for den.

Ser altså ikke ut til at RAM er komponenten jeg bør spandere mest på, for et par prosents økning i ytelse. Brikkene som traskas nevner skal være mer enn nok da.

Når det gjelder hovedkort, ser det ut til at K8T800 pro faktisk scorer bedre enn Nforce3 (toms hardwareguide), mens standard k8t800 er noe dårligere. Problemet er at jeg ikke finner noen PRO-kort. :ermm:

Ingen som vet noe om ytelsesforskjellen på vanlig ram og dual channel? Det jeg har funnet på nett virker ikke som noe stort akkurat. Kanskje teknologien bare ikke er helt moden ennå...?

Lenke til kommentar

Socket 754 har enkel minnekontroller . Så å kjøpe twin pack har lite for seg egentlig . På socket 939 med dobbel minnekontroller derimot er man sikret like overklokking egenskaper på de hvis de er matchet . Men skal man kjøre de på standard spesifikasjon på s754, kan du egentlig liksågodt kjøpe to enkle brikker av samme merke og type , eller en brikke på 1024MB .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, da var det avklart. Socket 939 koster skjorta fremdeles.

Mange takk, syar. :thumbup:

PS. Jeg kan vel bruke PC4000 (500MHz) ram til nforce3 og k8t800, selv om disse kjører på PC3200 (400MHz)? Fant en god pris på to GEIL-brikker hos psdata. Er ikke Geil i samme klasse som Corsair og de andre?

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Vær litt forsiktig med å velge minne fra hatten .

Les litt rundt på nettet om erfaringer med samme type på samme hovedkort og med CG stepping/revisjon .

CPU'ens minnekontroller og hovedkortene (spesielt NF3 kanskje) er mere kresne på minnet enn ett AMD K7 eller et Intel System .

Ville ikke valgt PC4000 hvis jeg ikke skulle kjørt 500mhz på de .

(Da må du såfall ha NF3-250 eller K8T800Pro slik at du får PCI/AGP lock

for å komme i nærheten)

Dette da 4000 har høyere latency enn f.eks pc3200/3500 .

Men enkelte pc4000 kan nok bruke lavere latency på 400mhz .

Corsair's ramguy og OCZ selv anbefaler pc3500/3700 til AMD64

hvis det skal overklokkes og pc4000 til intel.

Skulle jeg selv kjøpt ny ram idag til a64 ville jeg valgt enten

ocz 3500 EL, eller Crutial Ballistix pc3200 . Men vær obs på et hovedkortet må kunne gi de 2.8volt eller mere .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...