Gå til innhold

pip pip i by'n

tiboine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syns dette bildet ble litt stilig. Men var litt uheldig med utsnittet. Og skulle heller ønske at jeg kunne ta bildet foran.

Bakgrunnen ble litt rotete da.. Men syns det er artig å leke med macro.

Noen som syns noe om bildet?

Bildet er ikke noe makrobilde. Men du har kanskje benyttet et makroobjektiv? (EXIF-infoen i bildet er ikke inntakt, så jeg vet ikke noe om verken kameraet eller objektivet ditt..)

Bakgrunnen ble kanskje litt rotete, men den ble jo fin og uskarp (du har hatt stor nok blenderåpning). Til gjengjeld mangler et par ting;

- Jeg ville helst hatt hele fuglen i bildet, eventuelt bare hodet (nærbilde)

- Det hadde vært flottest om fuglen ble fotografert enten forfra eller fra siden (eller kombinasjon)

Slik fuglen sitter nå, lurer vi på hva den ser etter (den ser jo i samme retning som oss), så da hadde det egentlig vært naturlig å ha skarp bakgrunn. I motsatt fall, når fuglen ser mot kameraet kan godt bakgrunnen være uskarp, fordi bildet blir mindre rotete slik. Så jeg ville enten skiftet perspektiv eller gjort bakgrunnen skarp (liten blenderåpning) for å få et penere bilde her.

Ellers har du jo et skarpt bilde av fuglen, og du har jo selv kommentert noe av det du kan forbedre på neste bilde..

Lenke til kommentar
Ja du har nok rett i at det ikke er et makro bilde. Men jeg hadde på makro funksjonen for å få bakgrunnen så mye ut av fokus.

Du har de samme meningene om bildet som meg ja:)

Den uskarpe bakgrunnen kan du nok også oppnå dersom du kan stille blenderåpningen manuelt på kameraet ditt. Hvis du f.eks. har A eller M mode kan du prøve dette. Om du kun har "automatiske program" er det nok riktig å bruke enten makrofunksjonen eller portrettfunksjon (det burde gi omtrent samme resultat).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...