Gå til innhold

Hjelp jeg har kjøpt ny pc !

Anbefalte innlegg

jeg har gått til innkjøp av følgene

Intel Pentium 4 - 3.0Ghz Socket PGA478 PC800, 1MB cache, Vifte, "Prescott,90nm"

ASUS P4P800-VM/LAN, I865G/mATX/PC800 SATA, Dual DDR

TwinMOS 512MB DDR PC3200 Dual 256MB x 2, 184pins, 400Mhz, CL2.5

Antec ARIA MicroATX Cube Case 300W mATX

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB 8X AGP, DDR, DVI, TV

har en 80bg seagate barracuda & cd brenner fra før av.

Bygger pc'n selv.. første gang jeg gjør sånt så jeg lurer på om det er ting jeg må være forsiktig med/passe på og overklokkingspotensialet, innstillinger å sånt... minnetiming har jeg hørt har mye å si ytelsen.. noen med peiling plz si hva jeg kan gjøre for å få mest mulig ytelse av pcn. kan gå til innkjøp av skjermkortkjøler og lignende småting. :thumbup: takk til alle som gidder:) :w00t:

EDIT: er denne i rett kategori ? :innocent:

Endret av X-Shock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet! :)

Ganske bra system du har kjøpt deg, men jeg er bare nødt til å pirke litt! (eller er jeg det.... :hmm: )

Hvorfor kjøpte du ikke hovedkort med I875 chipset?

Kan også få problemer med strømforsyningen, 300 W er ikke all verdens i dag, men men, det kan være den holder....

Når du setter sammen PC`en må du være forsiktig med ALT du foretar deg! Vil anbefale å montere den på et teppe p.g.a statisk elektrisitet. Vær også obs når du monterer hovedkortet at det ikke blir i kontakt med kabinettet...(foruten om skruene da selvfølgelig). Ellers så er det ikke noe hokkus pokkus.....er ikke mange stedene man kan gjøre feil egentlig, bare bruk instruksjonsboka til hovedkortet når du kobler alle ledningene o.l til hovedkortet.

Minnet du har kjøpt (som for øvrig er av samme type som jeg har selv) er IKKE gunstig til overklokking. Skal du overklokke, må du belage deg på et dyrere minnet, som f.eks Corsair, Kingston eller OCZ.

Skjermkortet vil ikke bli noe problem å overklokke, særlig ikke visst du kjøper ny kjøler! :thumbup:

Lykke til! ;)

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Er du seriøs? Enten så er jeg helt feillært eller så har du nettopp sagt at han skal montere pc'en på noe av det som skaper mest statisk elektrisitet.

LOL! :!:

Du har HELT rett, jeg blingsa litt mellom vanlig teppe og antistatisk matte! :p

Man bør absolutt IKKE montere PC`en på et vanlig teppe, men på en benk eller tregulv!

Håper trådstarter fikk dette med seg? :hmm:

Lenke til kommentar

Ja kan være en fordel og gjøre det på noe lagd av tre eller som ikke fører elektrisitet. Hvis du ikke har et antistatisk armbånd er det viktig at du holder/tar på kabinettet med jevne mellomrom for å "aveliktrisere" deg selv..

Er det noe du lurer på er det sansyneligvis mulig og bruke en guide til pc-byggning.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9369

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...44F73535B296EAA

Det burde vel gå glatt.. men du får ha lykke til!

Lenke til kommentar

Vet lite om hva du har tenkt og bruke pc`n din på, men disken du har fra før er kansje en ytelsesdempende faktor. er det 2 eller 8mb cache og er det en 7200rpm disk?

Hovedkortet ditt støtter SATA, hvis disken du har fra før enten har 2mb cache eller kjører på 5400rpm er det grunnlag for å vurdere innkjøp av f.eks en WD JD ???GB SATA-150 disk til OS og spill du kansje har tenkt å bruke den til.

Lenke til kommentar

neida harddisken er helt ny å funker fint.. er 8mb cache & 7200rpm :) men jeg venter enda på svar ang. minnetiming og evt. andre "tweaks" som kan gi litt ekstra ytelse!

EDIT: pc'n brukes til det meste. spiller mest, men eksprimenterer med mye rart :thumbup:

Endret av X-Shock
Lenke til kommentar

I kassa til hovedkortet følgde det med ei firkanta skummlignende matte. Bruk denne til underlag ved montering. Monter Cpu, Kjøler og ram før du setter HK i maskinen.

Studer HK nøye og sett fast Spaserene(der hk blir skrudd fast i kabinettet) på rett plass i forhold til hullene på HK ditt. Einaste trikky delen er å få HK til å smette inn i bakplata(den lause delen bak på kabinettet der mus, tastatur, lan og div utganger fra HK skal ut). Denne bakplata må stå fast i kabinettet, ikkje prøv å fest den på HK fyrst. Skru så fast HK når du ser at alle skruhullene passer. Voila. :w00t:

Og da er det bare å feste resten som skjermkort, harddisker og cd/dvd.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Pass på og ta på kabinettet med jevne mellomrom, sånn at du ikke ødelegger hk'et =) eller andre kort generelt..Kan være lurt og ha en kompis elns i nærheten og',

eller en annen person..Sånn at du kan ta på han/henne =)

Jeg var nervøs da jeg startet opp pc'n min :p tok feil, byttet om ledninger på "Reset" og "Av & på" knappen :p ikke rart den ikke startet først :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...