Gå til innhold

Jeg er fattig, men vil gjerne ta makro-bilder...

Anbefalte innlegg

Jeg leste nylig artikkelen om ekstrem makrofotografering (http://akamera.dk/art.php?artikkelid=6696), og makro-foto er noe jeg lenge har hatt lyst til å prøve meg på. Men å kjøpe et råflott digitalt speilreflekskamera har dessverre ikke vært en mulighet for meg, av økonomiske grunner. Utgangspunktet for dette innlegget er altså, hvilket kamera kan dere anbefale meg å kjøpe til å ta makro-bilder med, uten at jeg må spise havregryn frem til nyttår av den grunn?

Jeg har hatt endel vellykkede kjøp og salg av digitale kameraer som jeg har solgt med fortjeneste, og nå i vår fått råd til et Kodak EasyShare DX6340 (som jeg valgte pga. relativt mange manuelle instillinger) som følgende "makro" bilder er tatt med. Disse bildene kunne blitt riktig flotte hvis jeg hadde hatt penger til et bedre kamera, antar jeg:

http://www.student.uib.no/~st09987/100_2152.jpg

http://www.student.uib.no/~st09987/100_2183.jpg

Kikket idag innpå itech.no, og der såg jeg at Sigma-objektiver er relativt billige. F.eks. "Sigma 50mm f2.8 EX Macro 1:1 Lens" koster bare 2400 kroner. Problemet er selvsagt at en slik linse vel bare lar seg plassere på et kamera til minst 7000 kroner. Eller tar jeg helt feil?

Et annet alternativ er kanskje å kjøpe en ny linse til det kameraet jeg har? Dette er ikke ideelt, siden kameraet har sine svakheter. Men det bør likevel vurderes: Linken under går til en linse som er 37 MM og har "+7 and +10 diopters in this set can be used individually or combined to give you a +17 lens". Dette er gresk for meg...

http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jht...egory=EKN026769

Takk for alle tips. Vennlig hilsen Øystein.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ihvertfall forelsket meg i dette: :love:

https://prisguiden.no/produkt/19387

det kan ta makrobilder opp til 1cm

har riktignok ikke prøvd det enda, men håper jeg får tid til en bytur i morgen.. se om jeg finner noen som har det og sjekke det ut skikkelig.. kanskje kjøpe hvis jeg får henta studielånet mitt :p

finnes billigere utgaver av det kameraet og.. sjekk ut modell Z1, Z2 og Z10

er ikke sikker på om alle de har like god makro funksjon da

Endret av AutoExec
Lenke til kommentar
Kikket idag innpå itech.no, og der såg jeg at Sigma-objektiver er relativt billige. F.eks. "Sigma 50mm f2.8 EX Macro 1:1 Lens" koster bare 2400 kroner. Problemet er selvsagt at en slik linse vel bare lar seg plassere på et kamera til minst 7000 kroner. Eller tar jeg helt feil?

Riktig, et slikt objektiv må du plassere på et speilreflekskamera - analogt eller digitalt. Hvis du går for digitalt blir det fort 8-9.000, men i disse produktlanseringstider kan du risikere å få et brukt kamera noe billigere...

Et annet alternativ er kanskje å kjøpe en ny linse til det kameraet jeg har? Dette er ikke ideelt, siden kameraet har sine svakheter. Men det bør likevel vurderes: Linken under går til en linse som er 37 MM og har "+7 and +10 diopters in this set can be used individually or combined to give you a +17 lens". Dette er gresk for meg...

Tja, dette er vel ikke akkurat noen "ny linse", siden det er en makrokonverter til å sette utenpå den linsen du allerede har.. Den fungerer omtrent som et forstørrelsesglass og vil ikke gi deg like bra kvalitet som Sigma105mm på et dSLR, men det kan jo godt hende at kvaliteten blir brukbar.

Lenke til kommentar

Takk, autoexec og dere andre som har svart.

Har kikket litt på Konica Minolta DiMAGE Z3 som du anbefalte og sammenlignet det med MITT kamera Kodak EasyShare DX6340.

Som du sier har kameraet en oppgitt makrogrense vidvinkel verdi på 1 cm. Til sammenligning har mitt kamera 10 cm (som bildene i mitt første innlegg er tatt med). Vil det altså si at mens jeg med mitt kamera må være minst 10 cm unna objektet for å få skarpt bilde, kan jeg med Konicaen ha det kloss inntil og likevel få skarpt bilde?

Hvis vi tar utgangspunkt i de to bildene i mitt forrige innlegg, hvor store ville de ha blitt med Konicaen? Ville edderkoppen og billen fyllt hele skjermen? I såfall er det jo et genialt alternativ. Ser at Z2 i samme serie har 3 cm makrogrense. Er de to centimetrene i forskjell fra Z3en verdt de ekstra 700 kronene?

Er det andre som har erfaringer med Konica Minolta DiMAGE serien?

Tusen takk for hjelpen, så langt!

Øystein.

Lenke til kommentar

Heisann,

jeg har tatt ekstrem-makrobilder med Canon A70 en god stund. Det eneste du trenger er en gammel 50mm fastlinse slik som det var beskrevet i akam-artikkelen. Linsa kjøpte jeg på en bruktbutikk for hundre kroner :-). Jeg bestilte først adapter fra japanphoto, men den kom aldri. Istedet gikk jeg til en rørlegger og kjøpte et PVC-rør som var litt videre enn linsa mi. Skar røret av i en lengde som var littegranne lengre enn kamrealinsa på det lengste. 50mm linsa satte jeg foran og holdt fast med en strikk. Vips, så har du et makrooppsett for mindre enn 150 kroner som gir deg mulighet til å ta sylskarpe bilder ned til 1:1.

Mark Plonsky på photo.net har tatt mange utrolig flotte bilder med denne teknikken.

En ulempe med denne teknikken er at du trenger blitz dersom du ikke er i meget godt lys (dvs midt på dagen utendørs). Her finnes det også en økonomiversjon. Jeg laget en reflektor i aluminiumsfolie som reflekterte lyset fra blitzen rundt linsa og ned på motivet. Hvis du har ca en tusenlapp å avse vil jeg anbefale å kjøpe en ekstern slaveblitz. Denne trigges av lyset fra din interne blitz og går av med en fast styrke. Eksponeringen styrer du enkelt og greit ved at du holder blitzen i hånda og varierer avstanden mellom blitzen motivet. MagneFlash har noen makro-blitzer som gir utrolig mykt og behagelig lys til makro. ( Så bra at jeg kjøpte to ;) ) Disse blitzene er også godt egnet til portrettfotografering om du liker det. Du finner en test av denne blitzen her. Jeg har dessverre ikke noen side jeg kan legge ut bilder på, ellers skulle jeg vist deg et par eksempler. Mark Plonsky sine bilder er imidlertid sykt mye bedre (Han brukte Canon G3 fram til i fjor iallefall), så de skulle gi et godt bilde av hva som er mulig innen et stramt budsjett.

Lykke til!

EDIT: Og husk å legge ut noen bilder til oss når du er igang :D

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

Kaller du dét makro, Cobolt? Dette er makro: Edderkopp. Det er tatt med Olympus C-750 Ultrazoom, som i tillegg til skikkelig "herrezoom" også har nærgrense på imponerende 3 cm. Det muliggjør bilder som dette. Eller et par andre i farten: Flue, Tordivel, Stokkroser, Jordbær, bare for å nevne noen.

Så det trenger ikke koste skjorta å ta gode makrobilder. C-750 kostet i fjor ca. 5K, men har sunket til rundt 4K. Nøyer du deg med 3 megapixel, får du lillebror C-750 til rundt 3K, mens C-725 ligger på rundt 2.3K for tiden. C-725 er også 3 megapixel, men med "bare 8x zoom). Husker ikke om makroen er like pervers på dette som på 740/750.

Lenke til kommentar

Ikke verst det der manskow. Men hvis du tar en kikk på bildene til Mark Plonsky, vil du se at du kan få betraktelig bedre resultat med omvend 50mm på et kamera som ikke har dedikert makro-funksjon ;) Og det til en tiendedel av prisen. Mye støy i bildene dine. Bruker du blitz, eller setter du bare opp ISOen?

Mvh

Aesop

Lenke til kommentar
Ikke verst det der manskow. Men hvis du tar en kikk på bildene til Mark Plonsky, vil du se at du kan få betraktelig bedre resultat med omvend 50mm på et kamera som ikke har dedikert makro-funksjon ;) Og det til en tiendedel av prisen. Mye støy i bildene dine. Bruker du blitz, eller setter du bare opp ISOen?

Mvh

Aesop

1/10 av prisen var kanskje litt drøyt. Du får jo C7x0-kamera til ned mot 2000 kr nå.. Støyen vet jeg ikke hvor du ser, men EXIF-infoen er intakt i bildene, så du kan jo sjekke ISO-verdiene der (ser ut til å ligge på 50-100).

Ellers er jeg enig i at resultatet nok vil bli bedre med en omvendt 50mm (dette blir etter mine beregninger dyrere), og enda bedre med et dSLR med makroobjektiv (og dette kan bli så dyrt du bare vil).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Heisann

Jeg betalte 100 kroner for 50mm f 1.8 objektivet mitt hos en brukthandel og en adapter koster ca 150 kroner om du ikke lager selv (røret jeg brukte kosta kr 70,-). Så dyrt er det ikke. Dersom du har et kamera med større linsediameter ( f.eks Canon G-serien) må du kanskje opp i en dyrere f1.4 linse for å unngå vignettering. Det enkleste er å gå i en fotobutikk og teste en brukt linse der...

Her er noen gode eksempler på bilder som er tatt med reversert 50mm (ikke mine)

Gresshoppe

Edderkopp

Marihøne

Jeg kikka litt på EXIF informasjonen og ser at isoen ligger rundt 50-100 ja. Et eksempel på et sted jeg ser støyen godt er på bakparten til tordivelen. Har du forsøkt å bruke NeatImage for å redusere støyen? Programmet kan gjøre underverker! De har også en gratisversjon som bare kan jobbe med jpeg-filer, det er den jeg har brukt til nå. Synes å huske at manualen er ganske god. Hvis du trenger litt hjelp for å komme igang, så er det bare å gi beskjed så kan jeg lage en liten minipresentasjon.

Jeg har forøvrig syndet mot min egen plan om å kjøre billigkonsept selv. Kjøpte meg Canon 300D etter at det forrige kameraet mitt begynte å ta kvelden. Venter spent på at 100mm f2.8 makro-linsa mi skal komme i posten :) Makrofotografering er farlig, man blir så hekta...

Mvh

Aesop

Lenke til kommentar
Jeg betalte 100 kroner for 50mm f 1.8 objektivet mitt hos en brukthandel og en adapter koster ca 150 kroner om du ikke lager selv (røret jeg brukte kosta kr 70,-). Så dyrt er det ikke.

Naturligvis, jeg regnet jo ikke med at man fikk selve kameraet gratis - da blir det jo straks langt mindre forskjell..

Har selv D70 og Sigma105mm, det er en drøm å bruke. Dessverre er det så som så med insekter utover høsten og vinteren, så det blir nok ikke noen store øyenstikkerportretter med det første.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Grunnen til lupetrikset ikke virket, er at mitt Olympus c-750 har nærgrense på 3 cm. Når jeg da putter lupen i mellom, ble ikke bildet forstørret i hele tatt.

For at lupen skal forstørre, må lupen holdes ca 10 cm fra objektivet. Og på den avstanden blir forstørrelsen faktisk mindre enn bilde tatt fra 3cm uten lupe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...