Nikkor Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Pc'en min sto ute i hele vinter, funker fortsatt 100%. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hørt om kondens? Det liker ikke maskinen. Så hvis du har en dyr maskin stående ute akkurat nå, så ta den inn sporenstreks. Kondens er vel ett problem når kald luft kommer inn på varme(re) flater, vill tro at det meste av kondens oppstår før den når innsiden av maskinen og kritiske komponeneter, da luften inne i selve maskinen ofte er ganske varm AtW Du tar litt feil der... Det er ikke kald luft men varm fuktig luft som kommer i kontakt med kallere element. Eller fuktig luft som blir kjolt ned (correct me if im wrong). Hvis du har en kopp med te eller varm kaffe, ta den med ut i fuktig vaat ver, det vil ikke danne seg kondens paa den. Derimot hvis du fuller opp et glass med Cola og noen is-biter setter det ut paa en kjolig sommer natt saa vil det danne seg kondens. Bor her i tropelandet Singapore med hoy fuktighet, og jeg har aldri sett en kaffikopp som kondenserer, selv over natta da det er kjoligere enn normalt, derimot har jeg sett et glass med is-vann som kondenserer..... Sikkert det du mente, eller hva? vamr luft som blir kjolt ned...? Frankie Singapore Jada, det var det jeg mente, var tydeligvis litt på fylla når jeg skrev det . Opplevde det samme når jeg var i singapore på ferie. Og dessuten kondens på "feil" side av vinduet. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Ja det er vel kalde ting i varme omgivelser som skaper kondens. Er det ikke det alle compressor og vannkjølere på PC sliter med? rør som er er kaldere en omgivelsen og skaper kondens.. Lenke til kommentar
medlem-40751 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 fy faen du er dum. Hvorfor ikke bare legge den oppi akvariumet? Lenke til kommentar
STrat2k Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Vel jeg satt datan på taket å håper lynet skal ta den. Hvorfor straffer du pcen på den måten, har jeg ikke sagt du skal slutte å behandle pcen som bikkja ? I vår tid, når datamaskinen tar over livene våre, er det jo viktig å vise hvem som er sjefen: "Nei fy! Slem PC!" haha.. lol Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Men dersom det blir tåke, inneholder luften også fritt vann, som vil legge seg på alle flater. Også flater som er varmere enn luft-temp. Tåke inneholder ikke fritt vann, men er luft mettet med vanndamp. Fritt vann i luft er regn. Så lenge PC-en er varmere enn lufta, skal dette gå fint. Men om det blir en liten temperaturnedgang, vil ikke lufta klare å holde på vanndampen, og det blir regn. Da er det ikke så kjekt å ha PC-en ute... Lenke til kommentar
Digranes Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 hehe, kanskje ikke den beste ide'en... men det er din pc, gjør hva du vil med den Vil forøvrig takke trådstarter for å ha startet denne tråden, har jo lært veldig mye om kondens av å lese gjennom den Ellers vil jeg bare spørre HVORFOR den står ute? for tungt å bære kanskje? for å få lavere tempraturer i systemet da du har en overklokk du vil ha stabil? <<=== i så tilfelle kjøp vannkjørling / kompressorkjørling... tror det blir billigere i lengda UANSETT, lykke til... håper ingen klatrer opp i 3. etg og bøffer boksen din nå da -mamazboy- Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Bare en viktig ting til dere som er fristet til å gjøre det samme: Ikke sett maskinen ut mens det er kald ute, da den varme luften som er inne i maskinen vil kjøles ned og gi fra seg noe av vannet det er mettet med. Lenke til kommentar
p0lse Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 fy faen du er dum. Hvorfor ikke bare legge den oppi akvariumet? heaheah *ler* :!: Lenke til kommentar
Reboot Wizard Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Kanskje en ide å sjekke denne regelmessig ? Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Tåke må jo være det ultimate når man luftkjøler vel? Det har seg jo slik at luft med masse luftfuktighet har en langt større varmekapasitet enn tørr luft. Det kjenner man ved å slenge vann på ovnen i en badstu. Det føles mye varmere, men temperaturen stiger ikke. Faktum er at det ikke blir varmere, men at lufta kan inneholde mer energi pr liter, og kan derfor også overføre mer energi til deg. Det vil jo si at tåke, som er luft som er mettet med fuktighet, vil kunne stjele mye mer varme fra prosessoren enn tørr luft på grunn av den økte varmekapasiteten. Hadde vært gøy å se en test på det der en gang... Siden ingen deler i PCen kan bli kaldere enn lufta, så vil det heller ikke kondensere noe på noen av delene. Et objekt må ha lavere temperatur enn lufta for at det skal kunne kondensere, og det skjer vel ikke i en PC med mindre amn aktivt kjøler den ned på ett eller annet vis. Ko_deZ Lenke til kommentar
STrat2k Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 fy faen du er dum. Hvorfor ikke bare legge den oppi akvariumet? heaheah *ler* :!: haha.. legg den i et akvarium me kaldt vann så tenker jeg vi har det:P Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 JEg satt pc'en min inne!! Lenke til kommentar
atrax Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Bare en viktig ting til dere som er fristet til å gjøre det samme: Ikke sett maskinen ut mens det er kald ute, da den varme luften som er inne i maskinen vil kjøles ned og gi fra seg noe av vannet det er mettet med. Det er en brist i logikken her. Den varme lufta som er inne i maskinen, vil ikke bli avkjølt før den er på utsida av maskinen, og der er jo ikke fuktigheta farlig. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Jo, den vil bli avkjølt av innsiden av veggene og lage dugg/dråper på innsiden av kabinettet. Og dugg inne i PSU tror jeg ikke er optimalt. Lenke til kommentar
TroNyX Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Veldig smart å sette den ut før å så spørre om det er lurt.. Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 hehe funker fett hitild :=) pcen min pleier og lodde på rund 60-70 grader og nå ligger på 50 i load og rund 20 på en anne måler :=) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Håper en moderator stenger denne tråden, fordi den bare legger opp til lite konstruktivt tullprat. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Herregud mann! Hva er det du vil fram til med denne tråden ? Alle og da mener jeg Alle vet vel at pc+vann ikke er bra! Kan uansett ikke ha mye mellom øra når man setter en sånn pc på hverandaen! blir oppgitt over sånne folk ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Men, etter en uke/måned kan dette ha begynt å ruste og kanskje etterhvert blir ødelagt fordi databusser ruster over. Kobber ruster ikke. Reint vann leder ikke strøm. Dritten (støv og hybelkaniner) leder strøm. Vann pluss dritt = fast leder. Fast leder over alt = Kaboff. Selv om det er 100% prosent fuktighet i lufta, så leder den ikke strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå