warmaster Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Vel.. enig i mange her at det er en sjanse å ta.. men så lenge ikke temperaturen ute er under minusgrader.. så tror jeg faktisk det der kan gå helt greit. PC'er er varme og problemet med kondens er jo dersom feks PC hadde vært kald... da hadde fuktigheten i lufta blitt kjølt ned rundt PC'en og man hadde vått vanndråper på komponentene.. og dette kunne ledet strøm, skapt rust/oksidering... men kjør på ;-) Lykke til :-) W Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hørt om kondens? Det liker ikke maskinen. Så hvis du har en dyr maskin stående ute akkurat nå, så ta den inn sporenstreks. Kondens er vel ett problem når kald luft kommer inn på varme(re) flater, vill tro at det meste av kondens oppstår før den når innsiden av maskinen og kritiske komponeneter, da luften inne i selve maskinen ofte er ganske varm AtW Lenke til kommentar
SweetD Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Ok, veddemål.... Vedder en tier på at den holder en måneds tid...... Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Vedder en tier på at du har rett - og at han da har ødelagt en fin maskin....... Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hørt om kondens? Det liker ikke maskinen. Så hvis du har en dyr maskin stående ute akkurat nå, så ta den inn sporenstreks. Kondens er vel ett problem når kald luft kommer inn på varme(re) flater, vill tro at det meste av kondens oppstår før den når innsiden av maskinen og kritiske komponeneter, da luften inne i selve maskinen ofte er ganske varm AtW Omvendt. Varm luft på kald flate. Lenke til kommentar
Exorchist Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hørt om kondens? Det liker ikke maskinen. Så hvis du har en dyr maskin stående ute akkurat nå, så ta den inn sporenstreks. Kondens er vel ett problem når kald luft kommer inn på varme(re) flater, vill tro at det meste av kondens oppstår før den når innsiden av maskinen og kritiske komponeneter, da luften inne i selve maskinen ofte er ganske varm AtW Omvendt. Varm luft på kald flate. Faktsik nøyaktig samma greia. Varmt + kaldt = kondens Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hørt om kondens? Det liker ikke maskinen. Så hvis du har en dyr maskin stående ute akkurat nå, så ta den inn sporenstreks. Kondens er vel ett problem når kald luft kommer inn på varme(re) flater, vill tro at det meste av kondens oppstår før den når innsiden av maskinen og kritiske komponeneter, da luften inne i selve maskinen ofte er ganske varm AtW Omvendt. Varm luft på kald flate. Faktsik nøyaktig samma greia. Varmt + kaldt = kondens Om du puster på en kald metallplate, så vil det kondenseres vann på metallplata fordi den fuktige lufta du puster ut får mindre evne til å holde på fuktighet jo kaldere den blir. Men om du blåser kald luft på en varm metallplate (prøv på en gryte som du setter i fryseren), hvor skal da vannet som skal kondenseres komme fra? Lenke til kommentar
warmaster Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Ok, veddemål.... Vedder en tier på at den holder en måneds tid...... Ja... kommer sikkert an på hvor i landet denne verandaen er.. men om PC'en ikke blir utsatt for voldsomt med regn... så tror jeg den kan overleve ihvertfall til snøen legger seg.. og det setter jeg en tier på :-) Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Rent vann leder IKKE strøm. Det har jeg lært på skolen, så det så ! Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hørt om kondens? Det liker ikke maskinen. Så hvis du har en dyr maskin stående ute akkurat nå, så ta den inn sporenstreks. Kondens er vel ett problem når kald luft kommer inn på varme(re) flater, vill tro at det meste av kondens oppstår før den når innsiden av maskinen og kritiske komponeneter, da luften inne i selve maskinen ofte er ganske varm AtW Omvendt. Varm luft på kald flate. Faktsik nøyaktig samma greia. Varmt + kaldt = kondens konens kommer av at jo varmere ett stoff er, jo mere av det kan fordampe. Her kan man begynne med mye fancy regning på damptrykk over væskeflate osv, som jeg ikke gidder å gå inn på. Dette betyr at når varm (inholder en del vanndamp) luft avkjøles, så vil den ha en mindre evne til å holde på vanndampen. I naturen kommer dette ut som regn, men hvis dette skjer ved en kald flate så, vil det legge seg som dråper på den kalde flaten. Dette betyr at så lenge du ikke har noe i pc'en som skaper en vesentlig kald flate (vapochill e.l.) så er ikke kondensen noe å frykte så lenge pc'en står på HELE tiden. Når pcen står på så vil det alltid være varmere inni kabinette, er kanskje ikke lurt med mange vifter da. Lenke til kommentar
Steikern Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 hmm... circa 2 meter over pcen er det et litte takk som akkurtat holder over pcen for pcen står på herandaen i 3 etasje. Så det kommer ikke snø til... Men jeg har tatt av kabinet dør a kanskje jeg burde tenkte på og ta den på når det blir minus grader? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Har du maskinen din ute kan du risikere at det blir kondens i den. Da legger det seg ørlite vann over komponenter og diverse, som sikkert tørker bort. Men, etter en uke/måned kan dette ha begynt å ruste og kanskje etterhvert blir ødelagt fordi databusser ruster over. Hvorfor i all verden setter du en så dyr data ute???? Ren idioti spør du meg... Som du forsåvidt gjorde i første tråden. Lenke til kommentar
warmaster Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Rent vann leder IKKE strøm.Det har jeg lært på skolen, så det så ! sant nok.. men rent vann er ikke rent så lenge når det liger på et støvete hovedkort feks.... men jeg mistenker at det som vil få en PC til å ta kvelden i et utendørs-miljø er at det vil over tid kunne samle seg så mye fukt/vann inni kabinettet. W Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hørt om kondens? Det liker ikke maskinen. Så hvis du har en dyr maskin stående ute akkurat nå, så ta den inn sporenstreks. Kondens er vel ett problem når kald luft kommer inn på varme(re) flater, vill tro at det meste av kondens oppstår før den når innsiden av maskinen og kritiske komponeneter, da luften inne i selve maskinen ofte er ganske varm AtW Omvendt. Varm luft på kald flate. Hehe, såklart, snakker om å ha kortslutning i hjernen AtW Lenke til kommentar
SweetD Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Tror det er bare kødd hele greia, han fyrer jo bare oppunder jo Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Det skal faktisk ikke så mye til. For eksempel er en car-port som ikke er annet en et tak uten vegger nok til å holde bilvindene doggfrie og isfrie. Lenke til kommentar
Exorchist Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Men jeg skjønner ikke folks bekymring for KULDE. Jeg mener; elektrike komponenter har det kjempekos ved lave temperaturer. Ekstrem overklokking oppnås ved å bruke tørris eller flytende nitrogen RETT PÅ KJERNEN. Dette gir temperaturer langt under 0 (-20-30), men da koser CPU seg som bare pokker. Se på det som en langhåra bikkja. Jo kaldere det er, jo mer energi har den, og jo mer koser den seg (helt til et visst punkt selvfølgelig). Simen Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Ikke noe problem så lenge det ikke regner. Varmen i maskina holder fuktigheten ute Jepp, tenkte paa det samme jeg. Hvis manskinen er slaatt paa og produserer varme saa vil det ikke komme noe kondens paa maskinen. Dog det kan vere verst for komopnenter som ikke produserer noe varme i stor grad, hvis maskinen skal vere ute om natta saa kan det jo vere et forslag aa haa paa coveret (har glemt hva det heter paa norsk...) slik at varme holder seg inni kabinettet. Hoertes morsomt ut.... Frankie Singapore Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hørt om kondens? Det liker ikke maskinen. Så hvis du har en dyr maskin stående ute akkurat nå, så ta den inn sporenstreks. Kondens er vel ett problem når kald luft kommer inn på varme(re) flater, vill tro at det meste av kondens oppstår før den når innsiden av maskinen og kritiske komponeneter, da luften inne i selve maskinen ofte er ganske varm AtW Du tar litt feil der... Det er ikke kald luft men varm fuktig luft som kommer i kontakt med kallere element. Eller fuktig luft som blir kjolt ned (correct me if im wrong). Hvis du har en kopp med te eller varm kaffe, ta den med ut i fuktig vaat ver, det vil ikke danne seg kondens paa den. Derimot hvis du fuller opp et glass med Cola og noen is-biter setter det ut paa en kjolig sommer natt saa vil det danne seg kondens. Bor her i tropelandet Singapore med hoy fuktighet, og jeg har aldri sett en kaffikopp som kondenserer, selv over natta da det er kjoligere enn normalt, derimot har jeg sett et glass med is-vann som kondenserer..... Sikkert det du mente, eller hva? vamr luft som blir kjolt ned...? Frankie Singapore Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Som andre har nevnt over vil det ikke bli kondens inne i maskinen så lenge den er varmere en luften ute. Men dersom det blir tåke, inneholder luften også fritt vann, som vil legge seg på alle flater. Også flater som er varmere enn luft-temp. Endret 6. september 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå