Gå til innhold

På tide å lansere Nikon D90

Anbefalte innlegg

Mye rykter omkring evt. lansering av D90 (og D2X) på Photokina snart. Er vel også på tide med tanke på at Canon har sluppet D20, og at de fleste kompaktkameraene som kommer også strekker seg mot 8MP.

Jeg kjøpte selv en D70 for noen uker siden. Har en F90X fra før, og ville ha gjenbruk av optikken. Ble allikevel ikke helt frelst, og returnerte kameraet.

Kan ikke helt sette fingeren på hvorfor jeg ikke ville beholde det, men det var en kombinasjon av at det hadde vært forholdsvis lenge på markedet, at det allerede var 13MP-kameraer tilgjengelig, minste ISO-instilling var 200, ikke blenderring på 18-70 objektivet, noen defekte pixler på skjermen osv. Filmen jeg bruker til mitt analoge kamera (ISO 50) tilsvarer en oppløsning på 20 MP, og det faktum at D70`en bare kunne levere under en tredjedel av dette fikk meg til å vente litt til med overgang til dSLR.

Forhåpentligvis viser Nikon frem noe nytt på Photokina som gjør at jeg også kan legge filmen på hylla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke helt sette fingeren på hvorfor jeg ikke ville beholde det, men det var en kombinasjon av at det hadde vært forholdsvis lenge på markedet

D70 lenge på markedet? Det har da bare vært tilgjengelig i under et halvt år?

, at det allerede var 13MP-kameraer tilgjengelig

Tenker du på kodak eller mellomformatbakstykker? Kodak kameraene er ikke så veldig vanvittig dyre, bare 3-4.5 ganger prisen av D70 (Men har fått ganske blandet mottagelse). Mellomformat bakstykker går inn i en helt annen divisjon igjen.

Uansett må du regne med å betale for det hvis du skal ha så store sensorer. D70 er i et mer gunstig bl.a. fordi det bruker en APS størrelse sensor. (D70 huset er vel mer avansert enn kodak huset.)

, minste ISO-instilling var 200,

Hvis hastigheten er et problem, så bruk et ND filter. Hvis det er støyen du er ute etter bør du huske at den laveste ISO settingen er den optimale for sensoren. Skulle man elektronisk forsynt lavere innstillinger vill sannsynligvis resultatet blitt mer støy/minde dynamisk omeråde på de lavere innstillingene.

ikke blenderring på 18-70 objektivet,

Det bør du bare venne deg til først som sist. Nesten all ny optikk er av G typen (uten blenderring)

noen defekte pixler på skjermen osv. Filmen jeg bruker til mitt analoge kamera (ISO 50) tilsvarer en oppløsning på 20 MP,

Kan hende filmen greier det, men henger optikken med?

og det faktum at D70`en bare kunne levere under en tredjedel av dette fikk meg til å vente litt til med overgang til dSLR.

Hva skal du bruke bildene til? Stor oppløsning er greit hvis du skal croppe mye, men ellers kan du lage rimelig store print av 4-6Mpixler uten at kvaliteten lider.

Forhåpentligvis viser Nikon frem noe nytt på Photokina som gjør at jeg også kan legge filmen på hylla.

Hvis du er villig til å betale 30-40000+ så er det vel mulig, det får tiden vise.

Lenke til kommentar

Det kommer nok en oppfølger til D100 (D90/D200/..), men _jeg_ tror ikke at den kommer nå på/før Photokina, men heller før/på PMA 2005 (20-23.februar). Lansering av det som sannsynligvis blir hetende D2X er 14--16. september. Da kan det jo hende Nikon sier noe om at D90/D200/.. kommer slik de gjorde med D70 i fjor høst. Det er nå uansett ikke så mange dager å vente til 15., eller slutten av september til Photokina.

D70 er vel et greit kamera, om enn ikke i samme liga konstruksjonsmessig som F90x. D90/D200/.. havner nok der, men hva slags spesifikasjoner og pris den får blir spennende. Jeg tror den blir heftigere enn 20D og med høyere pris, slik som D70 vs. 300D.

Hvis du kan bruke iso50 film så har du nok bedre oppløsning enn mange dSLR. De fleste mener dog nå at dSLR med 6MPix eller mer er bedre enn film pga. mangel på støy (korn), spesielt på høy ISO, og at du må opp i forstørrelser over A3 for at films evnt. høyere oppløsning skal bety noe. Se f.eks:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...0_vs_film.shtml

for en av de opprinnelige omstridte artiklene om 3Mpix vs. film, eller se

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...s/d60/d60.shtml

hvor han faktisk sammenligner D60 med medium-format. Det er vel litt i overkant, da trenger du nok heller en 1Ds:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...1ds-field.shtml

Se også f.eks:

http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF7.html

for en mer teknisk gjennomgang eller besøk diskusjonsforumet på:

http://foto.no/

og søk litt. Da vil du finne mange erfarne fotografer som mener at 6MPix dSLR er bedre enn 35mm film til det meste. Jaja, lykke til.

Lenke til kommentar
Hvis hastigheten er et problem, så bruk et ND filter.

Hei, som eier av et D70 vil jeg utnytte det maksimalt. Men jeg er også ganske ny til hele SLR greia. Kan du utdype hva et ND filter er, og vordan det påvirker hastigheten? Kanskje litt om hva sånt koster og?

På forhånd takk

AKIRA

Lenke til kommentar
Hvis hastigheten er et problem, så bruk et ND filter.

Hei, som eier av et D70 vil jeg utnytte det maksimalt. Men jeg er også ganske ny til hele SLR greia. Kan du utdype hva et ND filter er, og vordan det påvirker hastigheten? Kanskje litt om hva sånt koster og?

På forhånd takk

AKIRA

ND = Neutral Density.

Det er et filter som ikke gir fargestikk, men bare demper lyset. Du får de med typiske verdier på 1 til 4. Verdien angir hvor mange EV stopp det reduserer eksponeringen med.

Ett EV stopp ned tilsvarer en dobling av lukkertiden, halvering av ISO eller økning av f-stopp med faktor 1.4.

Et ND filter kan koste fra noen hundrelapper til et par tusen alt etter størrelse og overflatebehandling.

Lenke til kommentar
Tenker du på kodak eller mellomformatbakstykker? Kodak kameraene er ikke så veldig vanvittig dyre, bare 3-4.5 ganger prisen av D70

Tenkte først og fremst på Kodak DCS Pro 14n. Har sett dette til ned i USD 2600 (NOK 18000) fra USA. Det er selvfølgelig mye dyrere, men det som betyr mest er at teknologien til å lage en billedbrikke med over dobbel oppløsning finnes (på et kamera som i tillegg er eldre enn D70).

Det bør du bare venne deg til først som sist. Nesten all ny optikk er av G typen (uten blenderring)
Ja, dessverre. Dette er etter min mening et steg i feil retning. Det er mye enklere og logisk å gjøre en slik innstilling på objektivet.

Hvis optikken ikke henger med på analog film, så henger den i alle fall ikke med på et dSLR. Jeg tror nok ikke at optikken er det svake leddet i forskjellen mellom analoge og digitale kamera.

Jeg er slettes ikke sikker på at jeg gjorde den riktige vurderingen da jeg returnerte kameraet. Men ettersom jeg ikke var så frelst som jeg hadde håpet på, tenkte jeg at det var bedre å angre (uten at det kostet meg noe) i stedet for å angre på at jeg ikke benttet meg av muligheten mens jeg enda kunne.

Lenke til kommentar
Tenker du på kodak eller mellomformatbakstykker? Kodak kameraene er ikke så veldig vanvittig dyre, bare 3-4.5 ganger prisen av D70

Tenkte først og fremst på Kodak DCS Pro 14n. Har sett dette til ned i USD 2600 (NOK 18000) fra USA. Det er selvfølgelig mye dyrere, men det som betyr mest er at teknologien til å lage en billedbrikke med over dobbel oppløsning finnes (på et kamera som i tillegg er eldre enn D70).

Regnet med det. I en studiosetting kan nok dette være et intressant kamera, men det har problemer med støy og høy ISO. Selv den oppgaderte versjonen er ikke på linje med andre DSLR, men er dog blitt mye bedre.

Du må selv vurdere din bruk av kameraet, men det er ikke gitt at dette vil være et bedre valg enn en D70.

Ja, dessverre. Dette er etter min mening et steg i feil retning. Det er mye enklere og logisk å gjøre en slik innstilling på objektivet.

Det er vel mest en vanesak. Jeg føler ikke noe savn etter å justere aperture med venstrehånden fremfor høyre.

Hvis optikken ikke henger med på analog film, så henger den i alle fall ikke med på et dSLR. Jeg tror nok ikke at optikken er det svake leddet i forskjellen mellom analoge og digitale kamera.

Hmmm... vet ikke helt hvordan jeg skal lese dette. Vi snakket jo om oppløsningsevnen til optikken her. Hvis du på den ene siden sier at dSLR stille større krav til optikk på dette omerådet kan du ikke samtidig si at film har høyere oppløsningsevne enn digital.

I realiteten er det selvfølgelig så absolutt mulig å finne film som gir bedre oppløsning enn digitale kamera. Digitale SLR har i hovedsak en fordel i 100-1600ISO omerådet over film.

Nå finnes det nok også en hel del optikk som kan resolve mer enn de 6-8Mpixlene som er vanlige i dag, men definetivt ikke all optikk. Når vi kryper oppover mot 10, 15, 20 Mpixler vil utvalget krympe betydelig og i tilegg vil diffraksjon sette grenser på stadig større aperturer.

Lenke til kommentar

Interfoto Finland har alt en side hvor det er nevnt D2X og D3.

Ryktene sier:

"Nikon D2X - An 8.2 Megapixel version of the D2HS. Double the D2HS horizontal pixel count, much like the D1X sensor was set up compared to the D1/D1H."

'Nikon D3 - All new DSLR body, full frame, 15 Megapixels. Nikon's new flagship camera will level the premium side of the DSLR playing field with Canon and Kodak Professional's full-frame offerings.'

* Nikon D200 - 8.25 Megapixel camera officially will replace the D100. 5 FPS, 1/500th flash synch speed, equipped with Nikon's D1X-proven Multi-CAM1300 autofocus module 5 point AF sensor, 24 frame Jpeg buffer.

* Nikon D2HS - An improved D2H with an all new (different) 4.1 Megapixel sensor. Stunning high ISO quality up to ISO 3200 plus more performance enhancements.

Det virker ikke helt sannsynlig at alt dette skal komme på en gang, men man kan aldri være helt sikker. Det ryktes forresten også at Canon har spart en eller flere godbiter til Photokina. De har for vane å overgå Nikons lanseringer så vi får krysse fingrene og håpe! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...