eivindhg Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Har akkurat kjøpt meg ny bærbar fra Netshop (1557), og med denne hørte det til et 56mbps trådløs nettverkstilkobling... Hjemme hos meg har vi et maks: 11mbps nettverk, og alle maskinene er koblet til i denne hastigheten bortsett fra min da.... På status står det Hastighet 1mbps, eller mer, men som oftest står den på det... Dette er veldig treigt når jeg skal overføre filer! Noen som vet hva jeg kan gjøre for at den skal ha raskere Hastighet?? Nettverket heter: 802.11g Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hei, jeg går ut i fra at du mener at du har fått maskin med 54Mbit nettverkskort, som tilsvarer 802.11g standarden. Selv om du har et nettverkskort som kan yte mer en 11Mbit vil den uansett ikke koble seg mot din basestasjon med mere en det. Når det gjelder 1Mbit som du får når du kobler deg opp mot din basestasjon finnes det mange forklaringer hvorfor det oppstår. I et 802.11b nett (maks. 11Mbit) er hastighetene 11, 5,5, 2 og 1 Mbit avhengig av signalstyrke og kvalitet. Signalstyrke og kvalitet kan bli dårligere over lengere avstander (30m innendørs) eller byggets infrastruktur (betonvegger / stålbjelker) osv. Har du målt noengang om hastigheten varierer etter disse parameterne? Det er også mulig å sette "standard-hastigheten" (utgangsverdi) i både router og nettverkskort. Jeg ville også anbefale å sette (hvis mulig) hastigheten på nettverkskortet til 11Mbit. Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hei eg har det samme problemet (nesten) på min 1557g i frå PSDATA den klarer bare 90 prosent signal styrke 1 m i frå WL-300G AP mitt, mens på skulen min har vi et SMC AP som eg får 100 prosent 8 m i frå. så det kan variere sterkt i frå AP til AP, men i ditt tilfelle ville eg ha testa den i mot eit anna AP før eg hadde levert den inn til service, sikkert bare et dårlig AP men oxo kan det vere at antenna er ikkje i skikkelig Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Diverse kombinasjoner av accesspoint og WLAN-kort av forskjellige merker/brikeksett kan også gi veldig dårlig ytelse i enkelte tilfeller. Det beste er å holde seg til samme utstyr, fra samme produsent, om mulig. Husk også at om det er flere trådløse klienter tilkoblet nettet vil hastigheten settes til den hastigheten det tregeste klientkortet benytter. F.eks. om du sitter med 11 Mbit og noen kobler seg til helt på grensen av hva accesspunktet ditt klarere, og da får en 1 Mbit-tilkobling, vil hastigheten for deg også settes ned til 1 Mbit. Generelt kan man om trådløst nettverk si det samme som man kan si om omtrent alt som selges - markedsføringsavdelingen har gjort en god jobb. Hva man faktisk får ut av ytstyret i form av hastighet og/eller rekkevidde er i de aller fleste tilfeller sterkt overdrevet og rimelig langt unna den virkelige verden. Endret 6. september 2004 av transistorbass Lenke til kommentar
hermart Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 F.eks. om du sitter med 11 Mbit og noen kobler seg til helt på grensen av hva accesspunktet ditt klarere, og da får en 1 Mbit-tilkobling, vil hastigheten for deg også settes ned til 1 Mbit. Dette er ikke riktig, men to brukere eller flere må dele den tilgjengelige båndbredden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå