isen Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Lommeboka mi har ikke råd til D70 derfor lurte jeg på om jeg kanskje skulle kjøpe en brukt D1 Men hvor mye må jeg regne med å gi for en D1, og hvor bra er det egentlig. Takker for alle svar. EDIT: skrivefeil Endret 5. september 2004 av isen Lenke til kommentar
Klasbu Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Det varierer en del, men sjekk bruktmarkedet på www.foto.no og fotovideo.no Vurderte litt rund dette med å kjøpe brukt DSLR en stund, men fant ut at det er fare for å ende opp med noe som er "veldig brukt" osv uten at man har noen sikre garantier. Så vær evt nøye med å sjekke historie osv på de, men for all del du kan være heldig også. Lykke til Lenke til kommentar
isen Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 På de fleste som er på foto.no står det bare gi bud. Er 4000 en grei pris? Hvordan er D1 i Forhold til D70? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Hvordan er D1 i Forhold til D70? Vil tro at D70 er bedre enn det D1 er. Om jeg husker rett har vel D1 bare i underkant av 3 mpix? Lenke til kommentar
isen Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Ja det er riktig, bildemessig er nok D70 bedre. Men D1 har jo innebygget vertikalgrep og er nok mye mer solid bygd, eller hva? Er D1 et utdatert kamera som det ikke er verdt er sløse bort penger på, eller er det et kamera som fortsatt kan brukes i beste velgående. Det er jo ikke et dårligere kamera nå enn da det ble lansert. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Uten å ha studert noe spec kan jeg bidra med å fortelle at D1 fortsatt et bra kamera og det er mere profft bygd enn et D70, men bildekvaliteten er nok bedre på et D70 og utviklingen har nok ikke stoppet enda for å si det mildt. Du blir fort lei av å kun ha 2.74mpx. Hvis du vil blåse opp bildene dine blir det ikke mye igjen med denne oppløsningen. Mitt tips er å vente litt og prøve å spare opp mer penger. Du skal heller ikke se helt bort i fra at det skjer ting med priser osv etter PhotoKina messen. Ta en titt på denne linken for specs: http://www.dpreview.com/reviews/nikond1h/ Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Apropos photokina messen. Når er den? Lenke til kommentar
isen Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Er det ikke den 15. september det starter? Det blir utrolig spennende å se hva nytt Nikon kommer med. Men jeg har fortsatt ikke slått fra meg D1 hvis jeg kan få den til rundt 4000. Er jo integrert batterigrep, ganske bra. For meg er det viktigst å kjøpe og kunne begynne å bruke et dslr. 2,7 mp er lite, men da kan jeg heller oppdatere etter vært. Egentlig er de jo ganske lurt å kjøpe eldre brukte toppmodeller. D1 kostet vel 40-50 tusen da det kom. Om en del år kan man nok få kjøpt MarkII til noen tusen. Lenke til kommentar
rokkitan Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Photokina: 28.09-03.10. Det kommer en/noen nyheter fra Nikon rundt 15.september. Edit: Tenk også på om du gidder å dra på et såpass stort og tungt kamera som D1/trenger soliditeten og regntettheten. Hvis det er ok, så får du vurdere pris, batterilevetid og bildekvalitet. Endret 6. september 2004 av rokkitan Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Sant nok det, men du bør tenke på hva du faktisk får for de 4000,- og ikke på hvor mye det kostet da det var nytt i 2000 - og DSLR i seg selv var temmelig ferskt. Endret 7. september 2004 av NikonD70 Lenke til kommentar
isen Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 (endret) I utgangspunktet trenger jeg ikke et regntett og soldt kamera som D1 er. Tyngden er også noe jeg har tenkt på. Men uansett er det jo mye for penga. Tenk i forhold til en digitalkompakt til 4000 i dag. D1 er jo mye bedre. Det er jo mange aviser som fortsatt bruker D1, og batterilevetiden er jo bra ifølge dpriview. men kanskje burde jeg være tolmodig å vente til jeg har råd til D70/D70 synker i pris, slik at jeg kjøper det. Hmmm, vanskelig valg, ikke noe problem å kjøpe brukte D1 på foto.no ihvertfall. Flere synspunkter?? EDIT:skrivefeil Endret 6. september 2004 av isen Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Husk nå for all del at det er forskjell på megapixlene. En pixel på d1 har mye høyere kvalitet enn en på d70. Dette fordi de bruker like stor brikke, men d70 har presset flere pixler innpå. Du kan forstørre bilder fra d1 mye mer enn du tror. Vet om en som blåste det opp til 100*70 cm! Og det var ikke tatt i rå-format engang........... Tenk i forhold til en digitalkompakt til 4000 i dag. D1 er jo mye bedre. Det er jo mange aviser som fortsatt bruker D1, og batterilevetiden er jo bra ifølge dpriview. -Du trenger også optikk. Med cropfaktor på 1.5 trenger du et 18-50mm for å få 27-75mm. -Batterilevetiden er ikke det som lokker ved dette kameraet, selv om det holder til 3-400 bilder. Skjermen og lyset på displayet trekker mye strøm. Jeg fikk med 2 batterier på kjøpet. (til sammen 4000,-) Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Var en tur på fotovideo i dag og det er riktig som du sier at det ikke er noe problem å kjøpe brukt D1. Det stod vel 10-12 stykk der....... Mye kamera for pengene, men ville tenkt meg godt om først. Lenke til kommentar
gundik Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hm... Ser ikke noe til 4.000, men jeg ser ett til 10.000 - http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11526 Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Dette er D1H. En raskere og nyere versjon av d1. Dette er ikke det samme kamera. Det er mye dyrere. Lenke til kommentar
DavidS Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Er det ikke den 15. september det starter? Det blir utrolig spennende å se hva nytt Nikon kommer med. Men jeg har fortsatt ikke slått fra meg D1 hvis jeg kan få den til rundt 4000. Er jo integrert batterigrep, ganske bra. For meg er det viktigst å kjøpe og kunne begynne å bruke et dslr. 2,7 mp er lite, men da kan jeg heller oppdatere etter vært. Egentlig er de jo ganske lurt å kjøpe eldre brukte toppmodeller. D1 kostet vel 40-50 tusen da det kom. Om en del år kan man nok få kjøpt MarkII til noen tusen. fotovideo selger D1 brukt av VG's fotografer for 10000kr brukt. Og få det helt ned i 4000 tror jeg er vanskelig. Men da hadde jeg slått til med engang. D1 kostet vel 80k for bare huset når det var nytt. Lenke til kommentar
isen Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 Elitefoto i Stavanger fikk inn 20 stk D1 for en stund siden som de selger for 4000, jeg sendte en mail og da fikk jeg til svar at det siste kameraet var satt av til en kar som var i tenkeboksen. Skal ikke han ha det, skal jeg. Helt sikkert!! Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Siden dette er det siste kameraet bør du stille dem en del spørsmål om standen, er nok en grunn til at dette ligger igjen til sist. Da jeg kjøpte mitt, lette jeg gjennom en 15-20 stk for å finne det beste. Mange av de som ble forkastet så VELDIG slitt ut. Mange manglet gummi her og der, og mange var skitne. De skulle ha 5000,- for de fineste, men jeg fikk velge fritt (4000,-) Lenke til kommentar
isen Skrevet 10. september 2004 Forfatter Del Skrevet 10. september 2004 Har ikke hørt noe mer fra elite foto, mulig at det er solgt. Jeg har faktisk tenkt litt på de der med at det var det siste kameraet. Vet at det kan være slitt, men da er kanskje prisen deretter. Selv om det er slitt utenpå, kan det være bra inni, det er jo det viktigste. Hvis jeg ikke får det i stavanger, lurer jeg kanskje på om jeg skal vente litt. Kanskje kommer D200 snart å da detter vel muligens D70 i pris. Det som frister med D1 er at jeg kan bruke alle de gamle objektivene til fattern med lysmåling. (4stk uten cpu). Blandt annet en eldre 400mm novaflex. Men uansett må jeg kjøpe meg zom objektiver som kjører over de fleste gamle objektivene med fast brennvidde. Hmmm.........har jo lyst på kamera snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå