Lurifaksen Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Jeg trenger litt hjelp til å lage felter i et skjema. Problemet er at jeg ikke får de til å se spesielt ryddig ut... Jeg skal skrive foran feltet hva det er. Problemet blir da at den horisontale avstanden fra venstre til feltet avhenger av hvor lang teksten foran er. Da ser det utrolig uryddig ut. Hvordan får jeg alle feltene til å være like langt ute, uavhengig av lengden på teksten foran? (tabulator?) For å illustrere: Tekst:[_____] Lengre tekst [_____] Kort:[_____] Kjempelangtekst:[_____] Det ser lite ryddigt/oversiktlig ut. Slik vil jeg ha det: Edit: det var ikke lett å illustrere det... (forskjellig vist i opera og IE) Jeg vil ha selve feltene rett justert verticalt. Finnes det en lett måte å gjøre dette på? Endret 5. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Du kan sette bredde på label-elementet. label { width: 200px; float: left; } <label for="tekstfelt">Navn</label> <input type="text" name="tekstfelt" /> Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Det var kjapt! Av en eller annen grunn ser ikke det label greiene ut til å ha noen effekt... Feltene er justert helt inntil "Navn:" HTML: <label for="navn">Navn:</label><input type="text" name="navn" maxLength="15" value=""> CSS filen: .label { float: left; width: 200px; } Endret 5. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
svamp Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Selv om det sannsynligvis er veldig usemantisk, så kan du sette opp skjemaet i en definisjonsliste, slik: <dl> <dt>Navn</dt> <dd>felt</dd> <dt>Adresse</dt> <dd>felt</dd> </dl> Edit: Forresten, ta vekk punktumet foran "label" i CSS'en din, så virker det nok Endret 5. september 2004 av svamp Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Det kommer av at du har laget en klasse som heter label. Fjern punktumet forann label, så skal det nok funke. Eventuellt bare kopier koden min. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Haha! Det var nok punktumet som var synderen ja... Nå så det straks mye mer ryddig ut Tusen takk for hjelpen! Endret 5. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Du kan jo også ta en titt på Trimming form fields og Accessible, stylish form layout Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) er det feil å legge inn en span? <span class="text">teksten min her</span> <input type="text" name="tekstfelt" /> .text { width: 100px; float: left; } edit: semantisk feil? Endret 5. september 2004 av Smidt Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Legg det heller i label, da blir skjemaet mer brukervennlig. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Du kan jo også ta en titt på Accessible, stylish form layout Er i utgangspunktet litt skeptisk til å lære HTML fra sider som ser totalt ødelagt ut i Opera... Edit: Merkelig. Når jeg prøvde linken nå rendret den siden skikkelig... Nesten i alle fall. Endret 5. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Vel, du har ingen grunn til å rynke på nesa. Cameron Adams er et kjent ansikt innen webstandard-verdenen. Det som får meg til å stusse litt er at siden ser helt fin ut i IE og FF, men ikke Opera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå