Gå til innhold

slackware installasjon problem

rioi

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned slackware og skulle inn i installasjonen. Det fungerte bra helt til jeg kom inn der jeg skal velge partisjon. Jeg har 2 harddisker i maskina. 1 på 6 GB som jeg bruker til linux og en på 120 gigg som jeg bruker på windos. Problemet var at jeg kun fant den disken med 120 gigg mens linux disken var borte. disken er koblet riktig til siden jeg har mandrake 10.0 liggende der allerede og dette fungerer greit. Er grunnen at det allerede ligger en linux distro der allerede? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, det ligger ikke noen distro på den andre disken din nei. jeg husker ikke helt hvordan det var nå (rett meg hvis jeg tar feil) men jeg tror du skrev cfdisk /hdb eller noe? mener jeg har lest noe sånt en plass. jeg hadde også tenkt til å installere Slackware på den andre disken min en gang, men når jeg fant ut hvordan det skulle gjøres så hadde jeg allerede installert Slackware så da var det ikke noe vits.

Lenke til kommentar
nei, det ligger ikke noen distro på den andre disken din nei. jeg husker ikke helt hvordan det var nå (rett meg hvis jeg tar feil) men jeg tror du skrev cfdisk /hdb eller noe? mener jeg har lest noe sånt en plass. jeg hadde også tenkt til å installere Slackware på den andre disken min en gang, men når jeg fant ut hvordan det skulle gjøres så hadde jeg allerede installert Slackware så da var det ikke noe vits.

Er dette ett svar for å hjelpe han? :roll: Eneste du får frem i den posten din er at du har installert slackware på den andre disken din en gang.

Til trådstarter: Finn ut hva disken heter.

Her har du en liten tabell for å vite hva den heter.

• Primary master = hda
  • Primary slave = hdb
  • Secondary master = hdc
  • Secondary slave = hdd

Nå vet du hva disken din heter i linux. Neste steg er å partisjonere den.

Det er 2 verktøy å velge mellom her. cfdisk og fdisk.

Cfdisk er det enkleste av de overnevnte. Kjør kommandoen cfdisk hdx (x er a,b,c,d etc.) eller fdisk hdx.

Da får du opp partisjonene på disken og kan slette og lage partisjoner som du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...