t_olsen_82 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 har hatt norman virus program med brann mur en stund nå. men har aldri koblet på brann muren. men her om dagen fant jeg ut av at det kansje ikke var så dumt å gjøre det.. men det er bare et problem. hver siden jeg skal inn på og hver ting jeg gjør kommer det opp mld om jeg vil godta denne siden og om jeg skal huske den. det er ganske iriterende . så jeg lurer bare på om jeg må slå den av igjen. skal dere være slik eller er det noen innstilinger jeg kan fikse på for å ordne det??? bare lurer jeg... Lenke til kommentar
kamus Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Det er riktig sånn som den spør, fordi du må gi programmet tillatelse til å gå ut på nettet, ellers blir nytteverdien av FW noe liten. Pass på at du huker av for de programmene som skal få lov til å gå ut på nett at den "husker" at disse programmene er tillatt, da er det ikke lenge før FW slutter å "mase". Du kan også sette innstillinger slik at FW ikke kommer opp hver gang det er noen som har prøvd å scanne nettet ditt. Helt hvordan du gjør det husker jeg ikke, siden det er en stund siden jeg har brukt Norman. Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg ønsker ikke å gjennoppta en gammel diskusjon her på forumet, men: La alltid brannmur og antivirus stå på. De små justeringer som skal til for å få en brannmur til å fungere er ingenting mot de problemer du kan få med PCen når den er infisert av virus og annen møkk. Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) De små justeringer som skal til for å få en brannmur til å fungere er ingenting mot de problemer du kan få med PCen når den er infisert av virus og annen møkk. En brannmur hindrer deg ikke å bli infisert av virus. Den sperrer slik at inntrengere ikke kommer inn i systemet ditt. Endret 5. september 2004 av blackbox Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 En brannmur hindrer deg ikke å bli infisert av virus. Den sperrer slik at inntrengere ikke kommer inn i systemet ditt. Dette er nok feil. Jeg har sett eksempler på virus som driver med portskanning, og angriper åpne porter. En brannmur vil derfor ofte kunne stoppe virus før de i det hele tatt når PCen. Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) En brannmur blir primært brukt til å hindre tilkoblinger til maskinen/nettverket som er uønsket. Et antivirus program har som oppgave å skanne maskinen for virus og så uskadeliggjøre dette. Endret 5. september 2004 av blackbox Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 En brannmur blir primært brukt til å hindre tilkoblinger til maskinen/nettverket som er uønsket. Et antivirus program har som oppgave å skanne maskinen for virus og så uskadeliggjøre dette. Det vet jeg meget godt. Når jeg designer sikkerhetsløsninger, brukes ofte brannmurer, aksesslister i rutere osv til å hindre at sikkerhetsfeil på operativsystem og programvare nivå ikke kan utnyttes av ondsinnet kode. Derfor er det å bruke en brannmur smart også med tanke på å begrense/umuliggjøre virusspredning/infeksjon. Grunnregel nummer en i brannmur design, er at servere tilknyttet internett ikke skal kunne lage forbindelser mot usikret nett, kun svare. Spesielt interessert kan jo lese litt om Ciscos nye satsing på sikkerhet på nettverksnivå. På den siste casen jeg var med på designe, brukte vi IDS systemer til å oppdage virus som herjet i nettet. På den måten fant vi infiserte PCer, og tok tak i disse før virusene fikk spredd seg videre. En skikkelig bra løsning Men men, dette er kanskje ikke så interessent for det opprinnelige spørsmålet. Og her er svaret det samme: la brannmur og antivirus alltid være slått på. Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg ville bare poengtere at brannmur og antivirus ikke har samme oppgavene (slik en del mindre datakompetante tror). Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg ville bare poengtere at brannmur og antivirus ikke har samme oppgavene (slik en del mindre datakompetante tror). Bra. og ja, jeg er enig meg deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå