Gå til innhold

overklokk av XP3000+


Anbefalte innlegg

hei,

 

Sandra 2004 viser meg at XP3000+ kann klokkes opp til 2250 MHz +, har den nå på 2360 MHz.. Lurte på om det er for mye for CPUen.

Kunne det være farlig for systemet mitt over lang tid? Ekke sikker på HK'et om det holder på lang tid heller. Er et A7V600 , som mange vet er det ikke akkurat et overklokkings HK (FSB er på 220 MHz, Sandra advarer allerede hvis FSBen står på over 208 MHz) ..

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der.

 

Har selv en xp3000+ (333Mhz riktignok, regner med du har 400Mhz utgaven) som kjører stabilt på 2430 Mhz, på et Abit NF7-S v.2.0 hk. Prosessoren er produsert etter uke 39 '03, så multiplyer er låst (f**n, hadde jeg visst dette ville jeg kjøpt en xp-m 2500+ el.l.), men men. Fsb på usle 187, mer enn det er ikke stabilt, :nei: ...

Sandra 2004 viser meg at XP3000+ kann klokkes opp til 2250 MHz +, har den nå på 2360 MHz

Tenker du da på "upgradeability -> Supported Speed(s)" ? Hos meg sier den 3.0 Ghz... :hmm: Med låst multiplyer på 13 må jeg da i så fall kjøre fsb i overkant av 230Mhz :roll: sannsynlig...

Tilbake til din pc; Jeg kan ikke forestille meg at 2360Mhz skulle være for mye for cpu'en, så lenge du har en ok kjøler, og det har du vel?... Du kan jo prøve deg fram med lavere fsb, og høyere multiplyer, så skulle du nok kunne klokke pcu'en godt over 2,5 Ghz, uten problemer (med mindre multiplyeren din er låst)... Det kommer jo litt an på hk også, så klart...

 

Flott loff, forresten

Endret av numleif
Lenke til kommentar

Er du 100% sikker på at den er låst?

Eldre Barton's pleide å være ulåste.

 

Det er ikke vits å prøve å låse den opp engang, er ingen som har klart det.

Går rykter om en som klarte å "gjøre den om til" en ulåst Athlon MP på et VIA chipset.

Prøver du noe av det som står på nettet til T-bred CPU'er kommer du bare til å drepe den.

Lenke til kommentar

Humm...nå tenkte jeg ikke på akkurat det å ødelegge dem siden dette jo kan skje (satt og så på til min store forskrekkelse når mitt gamle 9800XT kort bokstavelig talt begynte å brenne), men risikoen derimot var det jeg tenkte på som en del av moroa :yes:

 

Går det til helvete så går det til helvete, og da får man bare kjøpe nytt :hrm:

Lenke til kommentar

2360 Mhz er ikke noe problem for en Barton så lenge du sjekker at den er stabil og holder seg under 60 grader ved stresstesting.

 

De fleste Bartons (ser bort fra XP-M) har en tendens til å "møte veggen" et sted mellom 2,4 - 2,5 Ghz (dvs. at det kreves stor Vcore økning for liten Mhz økning)

 

Jeg er imidlertid litt skeptisk til at maskinen din er 100% stabil med så høy FSB. Har du stresstestet med Prime95 og Memtest ??

 

Hvilke minnebruikker har du? og hvor høy Vcore spenning?

Lenke til kommentar
Fant en selv. Dersom det er flere av dere der ute som har låst multiplyer på sin XP3000+ si finner dere en opplåsnings guide her;

 

http://www.tomshardware.com/cpu/20030210/barton-06.html

Den guiden gjelder bare for gamle ulåste Barton, og låser egentlig ikke opp prosessoren, men hovedkort som bare har 4 bits FID(Frequency ID), og trengs f.eks ikke på Abit NF7 som har 5 Bits FID...

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...