Gå til innhold

Abit IC7 MAX3, og Ram ?


Wild Berries

Anbefalte innlegg

Som topicen lyder :

 

Har tenkt å satse på meg en ny PC og derfor kommer alle spørsmålene.

 

Ja jeg har lest mange tråder på dette flotte Forum, og blir noe smartere, men dog.

 

HK ABit IC7 MAX3

CPU P4 3.4

 

Så er det rammen da.... :hmm:

 

Skal selvfølgelig overklokke da, og leter side opp og side ned, leser meg vell blind......

 

Så vennligst hjelp :dontgetit:

 

Setter pris på at noen tar seg tid og forteller om sine erfaringer om RAM og CPU`en, når det gjelder overklokking og ikke minst HK erfaringer.

 

Så noen tileggsspørsmål:

 

Hvilken kjølevifte ?, svært gjerne linker og erfaringer :thumbup:

 

Hvilken PSU ?, Erfaringer og svært gjerne linker

 

Hvilken UPS, erfaringer og linker ?

 

Har bygget noen Pc`er i mitt liv, men synes det er begrenser seg om hvilke kunnskaper en skal klare å befatte seg med, så derfor henvender jeg meg til Dere.

 

Jeg vet Dere kan og vil.

 

Så på forhånd Takk.

 

Ja, er det noe mer Dere kommer på, vennligst tilføy, glad for alle tips og råd.

 

PS: Ha en fortsatt God Dag. :w00t:

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har kjøpt hovedkort ennå, ville jeg heller ha satset på Asus P4C800-E Deluxe. Dette hovedkortet skal visstnok være enda bedre enn Abit-kortet til klokking. I tillegg er dette hovedkortet vifteløst, som betyr mindre støy. Og hovedkortet er stabilt. Hvis du vil ha i pose og sekk når det kommer til minne, vil nok disse minnebrikkene gjøre nytten. Brikkene tilbyr ekstremt aggressive timings samtidig som de kan klokkes.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har kjøpt hovedkort ennå, ville jeg heller ha satset på Asus P4C800-E Deluxe.

Hetl enig. Har ikke selv erfaringer med kortet, men en kammerat har. Viftene bråker, og den på chipsettet har en lei tendens til å stoppe opp på grunn av noen få støvkorn som legger seg inne i ribba.

 

MAX3 er også dyrt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker folkens, men jeg valgte også denne gangen Abit.

 

Abit har for meg vært meget bra og stabile HK, det eldste jeg har idag er ifra 1998 og kjører en PIII 800.

 

Valget falt på Abit IC7 MAX3.

 

Minne / ram ble Geil Dual 2*512 PC 3200,

 

Funker fint og er stabilt. (utenom minne da, har fått opp feil i minne) Prøvde en Reinstalasjon av XP- Home, og etter det har ikke "klaget"

 

Men denne gangen valgte jeg det HK`et som jeg trodde skulle yte noe mer, men jeg er redd for varmen til min P4 3.2 Ghz Prescott.

 

Ved kjøring av 6 Explorer vindu, og Seti@Home, ligger tempen på 65 til 70 grader.

 

Det er varmt, og jeg har dette Kabinettet :

 

http://www.dataleverandoren.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4048

 

Og denne strømforsyningen :

 

http://www.techsolo.com/

 

TP-500 W

 

Ellers er det en liten pingle av en vifte som suger bak, 80mm*80mm :no:

 

Kabinettet`s vifte bak var tildekket med et gitter slik at det var lite eller ingen gjennomstrøming.

 

Den ble bedre etter gittert ble klippet vekk, men skal jeg få ned tempen for å spille HL så må noen av "lukene" fremme taes bort.

 

Det hjelper litt.

 

Så det jeg ønsker hjelp til er :

 

Ville svært overklokket denne litt, ikke så mye men...Litt (skriver som min sønn på 6 snakker....)

 

Hvilken vifte på CPU annbefaler Dere, jeg har lest på forumet men, jeg er på jakt etter De med erfaring på et lite Kabinett. Og selvsagt varme.

 

Ellers alle tips og råd Dere kan komme på / med.

 

Alle tips og råd taes imot med Glede. :thumbup:

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar
Valget falt på Abit IC7 MAX3.

 

(...)

 

Men denne gangen valgte jeg det HK`et som jeg trodde skulle yte noe mer, men jeg er redd for varmen til min P4 3.2 Ghz Prescott.

 

Ved kjøring av 6 Explorer vindu, og Seti@Home, ligger tempen på 65 til 70 grader.

 

(...)

 

Ellers er det en liten pingle av en vifte som suger bak, 80mm*80mm  :no:

 

(...)

 

Ville svært overklokket denne litt, ikke så mye men...Litt (skriver som min sønn på 6 snakker....)

 

Hvilken vifte på CPU annbefaler Dere, jeg har lest på forumet men, jeg er på jakt etter De med erfaring på et lite Kabinett. Og selvsagt varme.

 

(...)

Hei.

Har også IC7-MAX3, men med P4 3.0E (Prescot).

 

Har 92mm vifte i bakkant som blåser ut, og ei 120mm vifte i front (sida, framme) som blåser inn i kabinettet. 120mm vifta har luftfilter. Veit ikkje kor mykje dette bremser lufta, men dataen blir ellers full i støv. :ermm:

 

Temperaturen i kabinettet er på ca. 30 grader, mens CPU ligge på ca. 60 når det er lite aktivitet (faller nedover mot 50 når det "ikkje er" aktivitet). Skal heller ikkje mykje til før temp. stiger til 70. Irriterande. :cry:

 

Skulle og gjerne visst kva CPU-vifte folk anbefalet til Abit IC7-MAX3 og Prescot.

 

Har ellers ikkje hatt på kjølepasta mellom prossessor og kjøler - kun det "kittet" som var på kjøleren som fulgte med Prescot prossessoren. Har dette mykje å sei?

 

Takker på forhånd for alle svar...

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se hva folket annbefaler.

 

SYS Temp er ca 32 grader

PWM Temp ca 52 grader

CPU Temp ca 67 grader :no:

 

Så vi snakker om varme ja. Og dette er med SETI@Home, og to Explorer vindu oppe.

 

Som skrevet før, alt er originalt CPU med Boxed vifte.

 

Jeg er blitt foreslått vannkjøling, men det ligger på 2 Store, så det ikke en option akkurat nå.

 

Nei, en vifte som duger / suger.

 

Takk for alle svar så langt. :thumbup:

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar
(...)

SYS Temp er ca 32 grader

PWM Temp ca 52 grader

CPU Temp ca 67 grader 

(...)

Som skrevet før, alt er originalt CPU med Boxed vifte.

(...)

Nei, en vifte som duger / suger.

(...)

Sånn...

Forhørt meg litt andre plasser...

Har omtrent dei samme temperaturene som deg. Kjører P4 3.0E (Prescott) med Boxed vifte.

 

Har nå bestilt følgande:

Alpha CPU-kjøler, u/vifte

og

Papst vifte, 45m³/time, 19 dB(A)

og

Arctic Silver 5 Termisk Pasta

 

Viss du har tolmodighet til å venta :ermm: kan eg fortelja korleis erfaringane er mot slutten av neste veke, (avhengig av når eg får varene levert) viss eg husker det. Har slått på e-post varsel i dette forumet, så post ein melding om eg glemmer det...

 

-2rB

Endret av 2rb
Lenke til kommentar
Hei du.

Sitter selv med Abit max3 med P4 3.4Ghz@ 3.9 Ghz med Geil 3500 minne.

Kan si fra min erfaring at jeg er kjempe fornøyd med oppsettet mitt.

Ikke noen problemer med ustabilitet eller noe.

Så du har nok fått et system som sikkert kommer til å være veldig stabilt.

Lykke til videre med ditt oppsett :thumbup:

Hvilke instillinger kjører du på rammen (timings/volt), og hvor mye volt gir du cpu?

Lenke til kommentar

Før du handler bød du lese denne tråden nøye :

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?threadid=30076 ,

hvis du orker å lese hele da.

Det dreier seg om at der er en alvorlig feil på Max3 kortet. spenningen VTT skal hele tiden være halvparten av VDIMM. Det funker helt fint til 2.8 volt på VDIMM , men går du høyere enn det, synker VTT spenningen og minnet ditt greier ikke å klokke høyere.

Det er noe ordentlig dritt , har nemlig selv dette kortet. Skal du bruke divider eller ikke klokke høyere enn 270 - 280 fsb på 1:1 så går det greit.

Kjøper du ett kanon minne som f.eks OZS 4200el så får du nok ingen problemer,

med den cpu'en du har klarer du nok ikke 270 engang uten vapochill e.l.

Lenke til kommentar

:w00t: God Morgen alle sammen.

 

Takker for at Denne tråden er såpass oppegående.

 

Takker også for at andre også har noenlunde samme problemstilling. :cry:

 

Men 2rb, hva med å bruke en Nylonstrømpe isteden for et luftfilter ? Jeg vet ikke hvor tjukt filteret ditt, men nylonstrømpene tåler jo lite før de ryker, men dertil er de tynne og gir gjerne bedre flyt ?

 

Vet bare når jeg pusset opp huset, så var det å få fatt på alle strømpebuksene som var, for å filtrere i Avtrekkskventilene. Og skal si. VVX700 sugte opp skitten og strømpene tok det de. (å rense kanalene er Dyrt)

 

Forøvrigt et tips til Dere som har hus med Balansert ventilasjon.

 

Virker det der, bør det virke på en vifte og, bruk svart eller rød, så får du en slags indikator når det er på tide med "filterbytte" :hmm:

 

Og at det holder, det kan jeg love. VVX 700 Trekker ca 700 000 liter luft i Timen, eller ca 12000 liter luft i minuttet.

 

Overbevist ? :D

 

MvH

 

WB

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Her er mine siste oppdateringer anngående varme :

 

Denne viften er bestilt av min lokal PC shop :

 

http://www.tr2tt.com/products/coolers/m10se/m10se.htm

 

Denne skulle kunne brukes mente vedkommende. (Leveringstid 05 10 2004)

 

Satte også inn en ny Chassis vifte :

 

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...N2GMLE&toc=5830

 

Ble det noen forskjell.......0.5 grader :D

 

Så prøvde jeg å klokke litt, igjen...... fra FSB 200 til 208, og da kjørte CPU`en på ca 3333 Mhz, og ble 70 grader umiddelbart.

 

Så jeg venter i spenning både på viften, samt 2rb sine resultater.

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har kjøpt hovedkort ennå, ville jeg heller ha satset på Asus P4C800-E Deluxe.

Hetl enig. Har ikke selv erfaringer med kortet, men en kammerat har. Viftene bråker, og den på chipsettet har en lei tendens til å stoppe opp på grunn av noen få støvkorn som legger seg inne i ribba.

 

MAX3 er også dyrt

mulig og gjøre otes kjølinga nermest lydløs i bios

Endret av Treat
Lenke til kommentar

Hei alle sammen...

Tok litt tid. Fuktig firmatur til Bergen er kanskje ein medvirkande årsak, men nok om det... :p

 

Eg har installert CPU-kjøleren, vifta og kjølepastaen, og temperaturen har forbedra seg betraktelig.

 

Kjører no min P4 3.0E @ 3.2 - 100% stabilt.

Har ikkje testa på noko benchmark e.l., men ved kjøring av div. prg som belaster CPU over 90% i ca. 30 minutt ligger max temp. (i følge MotherBoard Monitor (MBM)) på 65 grader. (Hadde ein(1) måling på 66, måling kvart 30 sek.).

 

Så eg seier meg fornøyd med kjøpet. Eineste eg lurer på er om eg skulle gått opp "eit nivå" på vifte, til ei som suger/blåder LITT meir.

 

Ellers, så har eg sett andre steder her i forumet at IC7 MAX3 har ein tendens til å overdriva ved rapportering av temp, så kanskje det ikkje er så gale som me trur? *finne link*

(BIOS-update reduserte forresten også temp litt - prøvde dette før installasjon av ny kjøler/vifte, men var ikkje fornøyd)

 

Så, håper derre hjelper folk littegranne... Og, så får me håpa at ABITs neste flaggskip har "litt" større plass til CPU-vifte, for den eg bestilte passa ikkje meir enn akkuratt - men det er vel akkuratt nok?

Endret av 2rb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...