sonycam Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Godt kjøp for 14000kr ??? Standard komponenter: Intel® Centrino™ Mobile Technology Intel® 855PM brikkesett 1 Type I eller Type II PC Card spor Intel® ProWireless 2100 802.11b Mini-PCI trådløst LAN I/O: S-video out, 2x USB 2.0, IEEE 1394 (Firewire), RJ-11, RJ-45, VGA, Docking Lithium Ion 72Whr (9 cell) batteri Prosessor: Intel® Pentium® M processor 725 (1.6 GHz, 2 MB L2 Cache, 400 MHz) Skjerm: 15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050) Grafikkort: 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO Minne: 512Mb 333MHz DDR RAM (2x256) Harddisk: 60GB IDE (5.400 RPM) Optisk enhet: 8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulær Modem og nettverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 nettverkskort Trådløst nettverk: Intel® ProWireless 2100 802.11b mini-PCI trådløst LAN Eller noe bedre for 14000 ? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Hva skal du bruke den til ? Skal du bære den med deg ofte ? Lenke til kommentar
sonycam Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Pc-en skal brukes til dvd og spill, evt. til videoredigering. Som student kommer jeg til å bruke PC-en en del på skolen. Tror den veier ca.3,2kg ? Er den for tung ? Hva med kvaliteten for 14000kr ? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Pc-en skal brukes til dvd og spill, evt. til videoredigering. Som student kommer jeg til å bruke PC-en en del på skolen. Tror den veier ca.3,2kg ? Er den for tung ? Hva med kvaliteten for 14000kr ? den er litt stor, men 3,2 kg burde gå fint å bære med seg. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg har sett på den selv. Skal kjøpe den hvis jeg skal kjøpe.. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Det syns jeg høres ut som et veldig godt kjøp, har du fått noe slags spesielt tilbud? Har ca. samme maskin selv, men med 1,7 Ghz, men jeg betalte en del mer. Super maskin. Kanskje ikke blant de letteste, men ikke noe problem å ta den med seg. Jeg har den med meg på skolen 2-3 dager i uken, og det går helt fint. Bare kjøp deg en god ryggsekk som også beskytter maskinen. Jeg er veldig fornøyd med umates backpack xl. Lenke til kommentar
sonycam Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Jeg fikk ingen tilbud, har konfigurert denne uken, Inspiron 8600C Multimedia og IKKE Basic) og faktisk ble billigere . Lenke til kommentar
spetter Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Det syns jeg høres ut som et veldig godt kjøp, har du fått noe slags spesielt tilbud?Har ca. samme maskin selv, men med 1,7 Ghz, men jeg betalte en del mer. Super maskin. Kanskje ikke blant de letteste, men ikke noe problem å ta den med seg. Jeg har den med meg på skolen 2-3 dager i uken, og det går helt fint. Bare kjøp deg en god ryggsekk som også beskytter maskinen. Jeg er veldig fornøyd med umates backpack xl. umates backpack XL er vell kun til 15.1 skjerm ? går den på dell inspiron 8600C som har 15.4 skjerm ? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Det syns jeg høres ut som et veldig godt kjøp, har du fått noe slags spesielt tilbud?Har ca. samme maskin selv, men med 1,7 Ghz, men jeg betalte en del mer. Super maskin. Kanskje ikke blant de letteste, men ikke noe problem å ta den med seg. Jeg har den med meg på skolen 2-3 dager i uken, og det går helt fint. Bare kjøp deg en god ryggsekk som også beskytter maskinen. Jeg er veldig fornøyd med umates backpack xl. umates backpack XL er vell kun til 15.1 skjerm ? går den på dell inspiron 8600C som har 15.4 skjerm ? Dell har en genial ryggsekk til denne, heter Planet 21 Backpack, tror jeg. Jeg kjøpte denne sekken til samme maskinen. Maskinen er meget godt beskyttet å er romslig plass til feks bøker. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Har denne selv, og for meg fungerer den supert. Meget bra ytelse og har hatt null problemer. Men skulle jeg kjøpt maskin i dag hadde jeg gått for en 1557 eller en G556E. Det eneste store minuset jeg har mot 8600 er kabinettet. Det føles svakt på venstre side og gir det "plastic" inntrykket du helst ikke vil ha i en dyr maskin. En annen nedside er vekten, andre maskiner med tilsvarende ytelse er betraktelig lettere. Det siste ankepunktet jeg har er at det kun er 2 Usb porter Det store plusset med Dells maskiner er skjermene. Har selv 1680x1050 på en fantasisk lyssterk og flott skjerm. Her ligger andre langt etter. Skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt den høyeste oppløsningen. Er vel en 1920x1200 UXGA (?) Skal du kjøre maskinen vil jeg komme med et par tips (hvis du vil legge noen kroner ekstra): 1. Kjøp heller 1x512 minnebrikke. Du finner fort ut at du vil oppgradere og da er det greit å kjøpe en 512 brikke og sette rett i, istedetfor å ha en 256 brikke tilovers. 2. Sørg for å få en 7200 rpm harddisk. 3. Kjøp 1,7 GHz prosessoren. Lenke til kommentar
sonycam Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 TIl Frekkas ! Takk for tipset. Hvis jeg konfigurerer maskinen med: 1. 1x512 minnebrikke. 2. 7200 rpm harddisk.( finner ikke i konfigurasjonen bare 5400rpm) 3. 1,7 GHz prosessoren da blir prisen 17000kr.... Lenke til kommentar
spetter Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 TIl Frekkas ! Takk for tipset. Hvis jeg konfigurerer maskinen med: 1. 1x512 minnebrikke. 2. 7200 rpm harddisk.( finner ikke i konfigurasjonen bare 5400rpm) 3. 1,7 GHz prosessoren da blir prisen 17000kr.... De hadde 7200RPM for noen dager siden.. Enten så har de kanskje gått tomme på lager eller noe ? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Du burde ringe å bestille. Da kan du for det første prøve å prute litt og for det andre få utstyr som ikke er standard. Da spør du pent om å få en 7200 rpm HD Hadde iallefall valgt kun en minne brikke. Billigste 512 brikke du får nå er 699 kr. Vet ikke hvor mye ekstra dell skal ha for 1x512 men kan umulig være så mye mer enn dette(?) Forøvrig vet jeg ikke hvor mye mer ytelse 1,7 gir kontra 1,6GHz prosessoren. Du får søke litt rundt på dette og avveie opp mot pris. 8600 er en deilig maskin å jobbe med og tror ikke du blir misfornøyd Lenke til kommentar
glotón Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 umates backpack XL er vell kun til 15.1 skjerm ? går den på dell inspiron 8600C som har 15.4 skjerm ? Umates backpack går helt fint til min inspiron med 15,4 " skjerm. Det er litt trangt, men det ser jeg bare på som en fordel, da pc'en sitter bedre fast. Lenke til kommentar
captnpowder Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Ikke det at jeg er noen ekspert (kan sikkert trenge noen råd selv ) men etter å ha søkt rundt om etter maskiner har jeg også bestemt meg for en 8600, og dette er det jeg har kommet frem til: RAM'en til Dell er altfor dyr - jeg har tenkt å kjøpe maskinen med den opprinnelige 256-brikken, og så kjøpe en brikke til fra noen andre.. Oppgradering av harddisken er heller ikke verd pengene - kjøper heller en ekstern 7200-disk, f.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124262&cks=PRL Dropper også 3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag + 1 års Online Training - tar heller 1 års henteservice. (- 2 964 kr) Oppgraderer følgende: Microsoft® Windows® XP Professional (+732 kr) Intel® Pentium® M processor 725 (1.6 GHz, 2 MB L2 Cache, 400 MHz) (+372 kr) 15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050) (+620 kr) 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO (+992 kr) 8x DVD+RW, modulær, med Decoder Software (+1 401 kr) Dell Wireless 1450 Dual Band 802.11a/b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+882 kr) Ender da opp rett i underkanten av 17.000.- Ka du trur? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 RAM'en til Dell er altfor dyr - jeg har tenkt å kjøpe maskinen med den opprinnelige 256-brikken, og så kjøpe en brikke til fra noen andre.. Oppgradering av harddisken er heller ikke verd pengene - kjøper heller en ekstern 7200-disk, f.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124262&cks=PRL Dropper også 3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag + 1 års Online Training - tar heller 1 års henteservice. (- 2 964 kr) Tja, spørs litt da. Enig i at Ram er dyrt hos Dell, men du er ihvertfall sikret at den er av en viss kvalitet og fungerer. Når det er sagt har jeg selv bestilt 1X512 brikke fra IT24.no til min 8600 som fungerer fint Den kostet 699-, ( Anbefaler forøvrig ikke å handle på IT24.no) Når det gjelder harddisk så vil du ha en 7200 rpm disk i maskinen din. Du vil fort oppdage at en 4200 HD blir en flaskehals ved krevende oppgaver. Gjelder spesielt swap fil. Dette er tross alt OS disken og den bør være raskest mulig. Når det gjelder harddisk kan du jo forsøke å regne hvilken overføringshastighet du vil få med hhv. Usb/FW. Hjelper lite om du så har en 15000 Rpm scsi disk. Hva er dessuten poenget med å kjøpe ekstern harddisk når du kan lage en selv med et harddisk-kabinett og en vanlig disk. Da kan du faktisk velge fritt hvilken disk du vil ha og det finnes både 2,5" og 3,5" kabinett. Har selv dette Lykke til Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Synes 3.2 kg er litt mye for en bærbar PC, særlig hvis du er mye på farten. Da burde du heller satse på en lettere bærbar, og heller redigere video på en stasjonær. Inspiron-serien bærer litt leketøy-preg, se heller på Latitude-serien. Og den 3-års på stedet-garantien neste arbeidsdag er utrolig kjekk å ha. Jeg har selv en Dell Latitude D600. Plutselig fungerte ikke bluetooth-modulen slik den skulle. Da ringte jeg inn til teknisk support. Der kom det frem at det var en fysisk svakhet på hovedkortet, i tilkoblingen til modulen på hovedkortet. To dager etterpå sto det en kar på døra med et nytt hovedkort, og reperasjonen var over på 20 minutter. Hvis jeg ikke hadde hatt den garantien, måtte jeg ha sendt maskinen inn, og det kunne tatt en stund. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Synes 3.2 kg er litt mye for en bærbar PC, særlig hvis du er mye på farten. Da burde du heller satse på en lettere bærbar, og heller redigere video på en stasjonær. Inspiron-serien bærer litt leketøy-preg, se heller på Latitude-serien. Og den 3-års på stedet-garantien neste arbeidsdag er utrolig kjekk å ha. Vel, maskinen er litt stor og tung ja. Men det er tross alt en desktop erstatter og du trenger dermed ikke noen annen maskin. Jeg har kastet ut min stasjonære for evig og alltid. Ser rett og slett ikke poenget med å ha en. Fremtiden er bærbar og trådløs! Jeg frakter med meg maskinen mellom universitetet og hjem, men ser ikke vekten som noe problem. Min erfaring er at jeg har med meg så mye annet utstyr at det ikke spiller noen rolle om den veier 2,9 eller 3,6 kilo. Latitude serien er betydelig mer "buisness" rettet mens inspiron gir god ytelse til en god pris. Vel er kabinettet litt "plastic" men jeg kan leve med det. Garantien er kjekk den, men koster også skjorta. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Må si meg enig med Frekkas her, Inspiron-serien er ikke så dårlig som folk skal ha det til. Jeg er godt fornøyd med min. Jeg frakter også pc'en frem og tilbake til universitetet og det er ikke noe problem, er som Frekkas sier, 0,5 kilo har ikke all verdens betydning når du har en sekk. En ulempe med Latitude-serien er jo skjermkortene. De er jo ikke akkurat noe å rope hurra for.. captnpowder Skrevet 07/09/2004 : 18:59 Ikke det at jeg er noen ekspert (kan sikkert trenge noen råd selv ) men etter å ha søkt rundt om etter maskiner har jeg også bestemt meg for en 8600, og dette er det jeg har kommet frem til: RAM'en til Dell er altfor dyr - jeg har tenkt å kjøpe maskinen med den opprinnelige 256-brikken, og så kjøpe en brikke til fra noen andre.. Oppgradering av harddisken er heller ikke verd pengene - kjøper heller en ekstern 7200-disk, f.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124262&cks=PRL Dropper også 3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag + 1 års Online Training - tar heller 1 års henteservice. (- 2 964 kr) Oppgraderer følgende: Microsoft® Windows® XP Professional (+732 kr) Intel® Pentium® M processor 725 (1.6 GHz, 2 MB L2 Cache, 400 MHz) (+372 kr) 15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050) (+620 kr) 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO (+992 kr) 8x DVD+RW, modulær, med Decoder Software (+1 401 kr) Dell Wireless 1450 Dual Band 802.11a/b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+882 kr) Ender da opp rett i underkanten av 17.000.- Har du egentlig behov for XP Professional? Er ikke noen ekspert på forskjellene mellom XP Home og pro, men etter at jeg gikk fra pro til home har jeg ikke merket noen forskjell. Du kan jo spare 730 kroner ganske greit der? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Når man setter maskiner i nettverk, kan det ha en del å si om man har home eller pro. Home en en forkrøplet versjon av pro-versjonen som mangler en del nettverksfunksjoner som pro har. Jeg ville aldri installert xp home. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå