Gå til innhold

Dataeksperten har talt!

Anbefalte innlegg

Ikke alle "datakyndige" er like oppegående.

For noen uker siden fikk jeg en telefon fra en kamerat som hadde lyst å kjøpe seg pc, han hadde vært innom div lokale Elektronikkjeder og forhørt seg. Jeg fortalte han da at det var penger å spare på å bygge en pc selv, han hørte på meg så jeg la inn en ordre for han fra Netshop. Min kamerat som overhodet ikke har greie på data hadde ikke lyst å bruke så mye penger på pcen, samtidig som den kun kommer til å bli brukt til spill og internettsurfing. Så jeg bestilte da et Amd, Nforce system med et relativt godt skjermkort (Radeon 9800pro)

Pakken kom som forventet noen dager senere. Kameraten min hadde selvsagt lyst å få opp pcen umidelbart, så han ringte meg å spurte om jeg kunne komme bort på kvelden å montere maskina, noe jeg ikke kunne fordi jeg var bortreist.

Da ringte kameraten min en som driver med IT-support proffesjonelt og spurte om han kunne hjelpe til for en billig penge, noe "IT-mannen" gjorde fordi han har tatt noen jobber for firmaet som kameraten min jobber i.

Da denne "IT-mentoren" kom, var det første kameraten min hørte fra han: "HERREGUD har du virkelig kjøpt Amd? Jeg kjenner ingen som bruker Amd og det er bare drit, jeg kunne aldri tenke meg å anbefale noen av mine kunder AMD". IT-mannen satt seg dereter ned for å bygge pcen, og da den var ferdig montert og skulle startes for første gang så funket ingenting. Da utbrøt igjen IT-mannen "Slik er det når du kjøper slikt drit, jeg kunne satt sammen en langt bedre Pentium 3!!!!!! maskin for omentrent samme prisen til deg". Kameraten min begynte å bli meget skeptisk til hva han hadde bestilt fordi han ble rådet av IT-mannen til å benytte seg av angrefristen hvert 3. minutt fordi Amd var noe av det verste dataværdenen hadde hostet opp. IT-mannen gikk fra kompisen min etter ca 1 time, han konkluderte med at CPU var defekt siden maskina ikke fungerte.

Da jeg kom hjem fra ferie fikk jeg en fortvilt kamerat på telefonen som sa: "Jeg har kjøpt katta i sekken, Amd er noe drit og pcen fungerte ikke", jeg spurte hvem som hadde satt sammen maskina og fikk til svar at det var en "dataekspert" som drev support for flere store selskaper, noe som faktisk er tilfelle.

Jeg prøvde å fortelle kameraten min at Amd sine produkter holder like bra kvalitet som Intell sine, men at han hadde vært uheldig å fått en defekt cpu.

Da jeg senere på kvelden dro til min kamerat for å ta av CPUen for å sende den inn oppdaget jeg følgende: CPU-kjøler var satt feil vei, RAM brikken var satt i feil spor, Molex kontakten til skjermkortet var ikke tillkoblet, "p4" kontakten var ikke tillkoblet :wallbash:. Jeg spurte kameraten min om det var slik IT-mannen hadde prøvd å starte maskina, ja sa kameraten min. Jeg ristet lettere oppgitt på hodet og fikset alt dette, og pcen funket som snus.

Jeg spurte også kameraten for morrohetsskyld min om hvorfor IT-mannen ikke hadde fjernet cpu-viften igjen slik at han enkelt kunne sende den inn, fikk da som svar at IT-mannen hadde prøvd men hadde konkludert med at AMD hadde så dårlige fester for kjølere at det var vanskelig å fjerne den uten å skade noe, så han anbefalte å sende inn hele burken så han ikke risikerte å ødelegge noe som ikke dekkes av garantien.

Nå har det endelig gått opp for meg hvorfor Intell har så høy markedsandel, nettop pga slike "IT-tullinger" som snakker om ting de overhodet ikke har greie på.

Sikkert mye skrivefeil, men teksten ble så lang at jeg ikke orker å korrigere.

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
slikt burde anmeldes... Samfunnet har ikke plass til slik tullinger, spesiellt når det er så mange som leter etter jobb... Dessuten får han kanskje penga tilbake (hvis han betalte no) og gratis tjenester i fremtiden ;)

Enig der ja!, helt tullete av "it-eksperten"

Lenke til kommentar
Slike tullinger burde funnet på noe annet å gjøre...

Problemet er at de ikke finner seg noe annet å gjøre, fordi de aldri får slengt i trynet at de ikke kan en dritt, og stor sett bare preiker svada, mens de pumper penger ut av folk. Folk som har pittelitt mer peiling enn de må bli flinkere å si fra om at de driter seg skikkelig ut, og at de aldri skulle ha rørt en datamaskin (gjerne sagt på en måte de ikke skjønner det på, for så å forklare det/dytte det inn med te-skje).

Lenke til kommentar

Herregud! Det der er jo bare helt teit! Også anbefalte han Pentium 3!? Hahahaha, slike folk er det bare å le rått av!

EDIT: Hadde han ikke klart å sette sammen pc'en bare, så hadde det ikke vært så ille, men når han skylder på at det er AMD sin feil da er han jo dum rett å slett!

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...