Gå til innhold

Raid prob. eller?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Idag fikk jeg pc'n min, det er den jeg sitter på nå, men jeg har ett problem, jeg tenkte jeg skulle kjøre 0 raid, men jeg trykte "F6" i startfasên av windows installen, men da brukte jeg driver'ne som følger med kortet mitt , men da ble det som egentlig skulle bli 80+80gb til bare en harddisk, altså ca. 75gb, vet noen hva jeg skal gjøre?

 

Så kom det også noe i dos, der stod det 100 ata, 80gb, men jeg har jo 2x 80. og er det ikke noe som heter 150 ata også da?

Endret av Perrrry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å forstå hva du egentli spør om.

Vist du skqal kjøre raid 0 så kjører du 50/50 lagring på hver av diskene som øker lese-/skriveytelsen. Vist du har 2 80Gb disker så får du da 160GB.

For å kjøre et raid må du fortrinsvis ha et raid kort som du kobler harddiskene til. I biosen på dette setter du opp hvilket raidsystem du skal ha og hvilke disker det skal benytte.

Så kan du starte intall av windows og henvise til driverene til dette kortet etter at du har trykket F6.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å bumbe en tråd fra tidlig en søndags morgen litt seinere på søndagsmårran. Men uansett.

 

Tipper du har fått deg RAID1 (høres slik ut), dvs at disk 2 er en speiling av disk 1 som er kjekt om en av dem ryker.

 

At disken er 73~75GB og ikke 80 skyldes bare at harddisk produsenter definerer 1GB på en litt upresis måte.

 

Med 150 ata menes S-ATA (150).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...