Gå til innhold

Hva gjør denne komponenten?

Gjest Slettet+98123897187934

Anbefalte innlegg

Jeg har en Archos Jukebox som sluttet å lade batteriene. Den har fortsatt litt strøm igjen på batteriet, og fungerer fortsatt.

Siden garantien er gått ut så åpnet jeg boksen for å gjøre noen målinger på kretskortet. Jeg har tatt bilde av den delen av hovedkortet som jeg mistenker feilen ligger på. Når jeg måler spenningen over komponenten (hvit kloss uten merking) så ligger nesten hele innspenningen fra strømforsyningen over denne. Kan denne klossen være en slags sikring?

Problemet oppstod nemlig da Archosen ble koblet til en mikser for å ta opp en spillejobb for en DJ. Tidligere ladet den greit, men da strømforsyningen ble koblet til mens Archosen var i drift så fungerte den ikke mer.

PS! Strømforsyningen som fulgte med Archosen røyk også samtidig. Nå henter jeg strøm fra en annen forsyning med nok kapasitet.

Bilde fra kretskort her (900 kB, png).

Edit: Ser at jeg har vært litt upresis med 5V-pilen. Den skal peke på det store loddepunktet rett over pilen!

Endret av Slettet+98123897187934
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel antagelig en kondensator. Det er jo helt naturlig å ha en kondensator over strømforsyningen.

Eller at det er en resistor, kanskje litt mer korrekt når det er snakk om likespenning ;)

Kondensator ved strømforsyninger brukes til å "glatte" ut spenningen fra likeretteren.

Lenke til kommentar

Den har uendelig høy motstand, som om det skulle være brudd. Dersom det hadde vært en kondensator, så ville resistansen økt ganske sakte når man måler.

En kondensator ville uansett bli plassert i parallell, ikke i serie.

Kan komponenten være en slags sikring? Det kunne jo vært en diode, men de pleier jo å være merket med noe data? I alle tilfelle er det heller en diode enn resistor eller kondensator, men det er jo umulig å finne ut siden den ikke er merket.

Lenke til kommentar

Hva med en transistor? :whistle: (joiner bare tippeklubben :D)

Slutt på tull:

Ikke resistans. Hva er vitsen med å sette en resistans mellom jord og 5+?

Ikke en diode. Den ser ikke ut som en diode.

Ikke en transistor. den har 3 bein.

Ikke en bryter, ikke noe fysisk knapp.

Ikke en sikring. Hadde sikringen fungert ville det vært kortslutning mellom 5+V og jord.

Ikke en IC, den har for få bein.

Ikke en strømforsyning, den er for liten.

Jeg slår meg i fellesskap med Hårek, det er en kondensator. Men den er svært liten. Sikkert i pF. jeg ser ikke for meg hva den gjør der...kan du prøve å lodde ut den og se om det fortsatt fungerer, noe jeg tror det gjør.

Det er ikke rart at det ligger 5V over den. Den står jo mellom 5+V og jord. Tror feilen sitter et annet sted.

Lenke til kommentar

Sorry, man ser det kanskje ikke så klart på bildet. Men den er ikke koblet til jord. Den går over på den andre siden av kortet gjennom en bru (eller hva man kaller det). En transistor har tre bein.

Og om feilen sitter en annen plass, hvorfor sperres spenningen i den første seriekoblede komponenten?

Det er en kondensator mot jord på den andre siden av kretskortet, altså i parallell, og den er vel der for å fjerne rippel inn fra strømforsyningen.

Edit: Kan ikke legge ut bilde av den andre siden av kretskortet, siden alt skjules av flere kondiser og andre store "ting"...

Endret av Slettet+98123897187934
Lenke til kommentar

Du sier at du måler uendelig resistans over den, noe som skulle tilsi et brudd, uansett hva slags komponent det er, men på en annen side ser komponenten også tilsynelatende helt ok ut. Typisk for resistanser og kondensatorer er ofte synlige skader når de brenner av. Videre så ville en resistans i serie med 5 volt ikke være hensiktsmessig med en slik plassering som det der, og -spesielt- ikke i en så strømsvak utførelse (SMD resistanser tåler normalt svært lite strøm). Å plassere en kondensator i serie kan bli gjort mhp. fasekorrigering o.l, men dette er jo likestrøm, så muligheten for dette er svært liten.

Dette fikk meg igjen til å vurdere muligheten for at det er en diode, da spesifikt en zenerdiode koblet i serie for å sikre en minimumsspenning til resten av kretsen (det er jo ikke sikkert at kretsen tåler å bare få 3 volt, osv), som antakelig ligger på 4-5 volt, eller rundt der. Forutsatt at denne teorien stemmer, så er det slettes ikke sikkert at komponenten er ødelagt, fordi zenerspenningen ligger jo antakelig på > 3 volt, og vanlige måleinstrumenter pleier å benytte litt over den mest vanlige basis-spenningen for silisiumtransistorer (1.25 volt? 1.5 volt? Jeg husker ikke akkurat hvor mye) når målingene blir utført.

Når dette er nevnt så sier du jo også at "all spenningen" ligger over denne komponenten, men hvordan målte du da?

Jeg foreslår at du gjør følgende måling: still måleinstrument på DC, plasser negativ pinne på ground, og positiv pinne på +5V, først før komponenten, og deretter etter komponenten. Hvis komponenten er ødelagt, så vil målingene være henholdsvis 5V og 0V.

I fall dette er tilfelle, så kan du nok sikkert bare lodde inn en bro over komponenten for å få greiene til å funke igjen. Men da kan du nok si farvel til garanti o.l. Håper du får det til!

Lenke til kommentar

Det er en sikring, litt mindre type kapsling en jeg har sett før men 99% sikkert en sikring. Det stemmer bra med at det ikke er merking. Ellers enig at det ligner en kondensator men kretsmessig plassering utelukker nok det om jeg har lest beskrivelsene over rett. (om det var en kondensator kan den godt være på flere hundre nF, enkelte keramikk typer for lave spenninger kan ha store verdier selv om de er svært små fysisk)

For å verifisere dette kan du bare kortslutte den med en tang evt et amperemeter, og se om det kommer ladeindikasjon på spilleren. (evt om spenningen på batteriet stiger litt)

Pass på å helt sikkert ha riktig spenning inn, siden du nå ikke får noen beskyttelse fra sikringen.

Lenke til kommentar
Det er en sikring, litt mindre type kapsling en jeg har sett før men 99% sikkert en sikring.

Ja, sikring er nok det mest riktige...

For å verifisere dette kan du bare kortslutte den med en tang evt et amperemeter, og se om det kommer ladeindikasjon på spilleren. (evt om spenningen på batteriet stiger litt)

Kortsluttet den og ting begynte skje, ja.

Så da er spørsmålet om jeg skal legge en liten latch over sikringen eller om jeg skal prøve å erstatte den ødelagte komponenten.

Ser at man kjøpe dem på nettet, men spørs om det er verdt bryet. Men sikringen har jo allerede redda maskina en gang allerede så...

Bilde av sikringer i smd-format

Uansett, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Jeg tror også det er en sikring. Er jo ikke noe poeng med en resistor eller kondensator rett på jord. Hvilestrøm er greit, men alikevel. Resistorer pleier å være merket, akkurat som Icedude skrev. Går for sikring jeg også. Kan få et konkret svar fra læreren min i morgen ;) Går tross alt elektro :p

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket opp og det er en sikring. Har kortsluttet den, får prøve å kjøpe en på elfa hvis de har noe sånt.

Saken er løst, nok en gang - tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...