Gå til innhold

Valget mellom strømforsyninger

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe mer passende plass å poste dette. (En mod får eventuelt flytte den hvis det blir feil)

Jeg har sett litt på strømforsyninger, og jeg lurer på om den strømforsyningen som alle skryter av på Komplett, NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA, vil duge noenlunde mot et Athlon 64 system med et 6800 GT kort?

Jeg tenkte i utgangspunktet på den knallsterke strømforsyningen Thermaltake Silent strømforsyning 480W, men er den ikke litt dyr? :hmm:

Så hva burde jeg velge tror dere?

Jeg frykter nemlig at det blir litt for lite med 400w med tanke på at det skal kjøres et Athlon 64 system med 6800 GT. (med 1-3 harddisker, 1024mb ram, 1 dvd-brenner og 1 dvd-spiller)

Endret av Naits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan og gå for Databutikken sin Aspire psu med 520 watt.

Koster 531,- ,kanskje litt billig men du får lese den testen på overklokking.no og avgjøre.

eller går for Mist sin 480watt på Microplex, dessverre er denne på rundt 800 ,- så kanskje litt dyr i ditt tilfelle ?

EDIT: Leste litt feil...trodde du MÅTTE handle fra komplett

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Nei, det må det ikke... :)

Jeg vil bare ha en strømforsyning som er i stand til å takle alt til en overkommelig pris.

Jeg kan til nød punge ut 850kr for den Thermaltake PSUen, siden den er helt syk ifølge tester, men finnes det noe som er like bra og billigere så velger jeg jo heller det :)

Det er jo fint om PSUen er fra enten Komplett eller Netshop da, for å spare frakt.

Endret av Naits
Lenke til kommentar

Ozelot, ingenting er for billig vet du ;)

Men hvis valget står mellom en PSU på microplex til 800 og en på netshop/komplett til 850 så velger jeg den til 850 siden frakt vil bli over 50kr uansett ;)

Og ang. den Aspire PSU'en; Jeg har lest en plass at loddingen på den er helt forferdelig. Den yter slik den skal, men loddingen er så fæl har jeg hørt.

EDIT: For å gjøre ting litt mer klart ;)

Alt som er over 850kr er nok ikke et alternativ, da det blir ganske mye dyrere siden jeg i tillegg må legge til ekstra frakt for den.

Så hvis det finnes noe til under 850kr hadde det vært flott ;)

Endret av Naits
Lenke til kommentar

TT sin PSU er ikke akkurat "knallsterk".

De beste PSU'ene er Antec, så Fotron/Souce aka sparcle aka myemer.

Jeg vil råde deg til å bruke litt mer penger og kjøpe en FS PSU på microplex... enten 350w eller 400. Da får du hvertfall et kvalitetsprodukt som ikke kommer til å holde deg tilbake med det første.

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt NortQ PSU til AMD64-oppsett med GF 6800-kort. Jeg har lest at Athlon 64 CPU + hovedkort alene spiser 12A fra 12v på PSU. I tillegg kommer det skjermkort, disker, vifter og annen maskinvare som skal ha strøm fra samme linje. Så en NorthQ PSU med 15A på 12v sier seg selv kan bli litt knapt.

Kraftige og gode PSUer er OCZ (dyre), Levicom, Antec, Mist 480/550W og Tagan 480W.

Disse har alle over 20A på 12v og burde kunne kjøre et slikt system uten problemer!

Lenke til kommentar
Alt som er over 850kr er nok ikke et alternativ, da det blir ganske mye dyrere siden jeg i tillegg må legge til ekstra frakt for den.

Så hvis det finnes noe til under 850kr hadde det vært flott ;)

Ta en titt på Mist 430W og Tagan 380W du! Ellers kan du sikkert lete deg frem til noen andre.

Grunnen til at jeg nevner det med Ampere på 12v er at jeg mistenker min Chieftec 360W, med 17A på 12v for å være årsaken til at ting er litt ustabilt. Har fått noen blue screens og diverse, og det er med 9800pro. 6800GT trekker ganske mye mer strøm.

Dessuten er det mange på MSI sitt forum som er obs på dette med 12v, for mange der har opplevd det samme som meg, og værre ting, pga PSU.

Min neste PSU, når jeg har råd, skal ha godt over 20A på 12v, det er jeg sikker på!

Lenke til kommentar

Mener dere at Thermaltake er et dårlig produkt da?

Sammenlignet med Mist, Antec, OCZ, Fortron og andre kvalitetsmerker?

De tester jeg har lest med thermaltake sin PSU har iallefall sagt at den skal være veldig bra. :hmm:

EDIT:

Tatt fra en test jeg fant:

"With the Thermaltake model, you can expect to see a 30A limit on the 3.3v rail, a 40A limit on the 5v rail and an 18A limit on the 12v rail."

Endret av Naits
Lenke til kommentar
Mener dere at Thermaltake er et dårlig produkt da?

Sammenlignet med Mist, Antec, OCZ, Fortron og andre kvalitetsmerker?

De tester jeg har lest med thermaltake sin PSU har iallefall sagt at den skal være veldig bra. :hmm:

De beste PSU'ene (ish seff) skal vistnok være:

1) Antec Solution Series

2) Antec True Power series

3) Enlight

4) Fortron Source Power (FSP)/Sparkle (SPI)

5) Herolchi (HEC)

6) PC Power and Cooling

7) TTGI

8) Vantec

Og MIST er ikke et PSU merke, det er bare en relabel av Fotron Source.

Husk at det er flere ting en bare Ampere som teller på en høykvalitets PSU.

A64 og hovedkort bruker 12A

12V * 12A = 144W ... eh nei, ingen enkel A64 og hovedkort kan bruke 12A på 12V railen.

DETTE er jo en klassisk arbeidshest med lav viftestøy og VELDIG mye for pengene.

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar
12V * 12A = 144W ... eh nei, ingen enkel A64 og hovedkort kan bruke 12A på 12V railen.

Eh jo .

MSI K8N Neo tar all strøm til hoved kortet fra 12v .

AMD64 kan dra helt opp til 100w peak .

Mer om dette med 12v

http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/page2.asp

Med mindre jeg tar helt feil nå så er maks strømbruk for K8 serien 89W... og det er inkludert 2.4 GHz versjonene. Hva annet er det du har på hovedkortet som trekker 55W? Og virkningsgrad passer ikke inn i dette emnet btw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...