Gå til innhold

Er vi skapt til å røyke?

Delvis

Anbefalte innlegg

Jeg røyka i 13 år før jeg ga meg (skulle bli far for første gang), og har nå vært helt røykfri i 3 år 23 sept. Fortsatt så går det ikke en uke uten at jeg savner røyken :ermm:

Jeg synes da det er litt deprimerende å tenke på min gode (nå døde) bestefar som røyka fra han var 11 til han var 87 og var sprek som en hest hele livet.

Kanskje det kunne ha funka for meg og?

Det eneste som holder meg igjen er signal effekten jeg ville gitt de to døtrene mine + at jeg er førskolelærer og synes at røyking bør holdes laaaaangt ute av syne for barnehageunger.

Jeg synes der er ufattelig merkelig at det ikke er mulig å framstille noe som lukter, smaker, og virker som sigaretter uten at det gir alle de negative helse effektene :hrm:

kjøp boka til "Alan Carr" endelig ikke røyker koster maks 150 spenn i pocket utgave på narvesen, da vil du få et annet "livsyn" på hva røksuget er!

Husk at milioner av mennesker har stoppa og røyke etter at de leste boka hans.

http://www.tobakkdreper.no/vis.asp?id=149

Endret av redflame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes der er ufattelig merkelig at det ikke er mulig å framstille noe som lukter, smaker, og virker som sigaretter uten at det gir alle de negative helse effektene :hrm:

Uff... akkurat det der er skrekkeksempel nummer en. Da ville flere begynt å røyke, fordi det ikke var helseskadelig. Men ingen hadde tenkt på ikke-røykerne (90% av alle røykere gjør nemlig ikke det). Hvorfor skal vi plages, bare for at en eller annen tulling ikke hadde sterk nok personlighet til å stå imot røykepresset en gang i tiden? Det lukter vondt, øynene svir, jeg får pusteproblemer... og det er ikke min feil engang? Går jeg bak en som røyker på gata får jeg problemer...

Takk og pris for røykeloven, som ihvertfall nå gjør at også jeg kan gå ut på byen nå for tiden. Høybråten er ikke så dum han... han tenker på oss som har vært uskyldige offer for denne uvanen siden den ble lansert.

Til alle som røyker, uten å ta hensyn til ikke-røykere. Det var DERE som i utgangspunktet begynte å røyke. Hvorfor skal vi ikke-røykere straffes for ett valg dere tok en gang i tiden? Dere visste at det var feil... så ikke begynn å mas om at dere blir diskriminert. Det er det dummeste jeg hører.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde funnets sigaretter som ikke var skadelige, samtidig som dagens røykelov er i funksjon, så kan jeg ikke helt forstå argumentene dine.

Staten ville jo spart alle utgiftene til røykerelaterte sykdommer, samtidig som de sikkert fortsatt ville holdt oppe avgiftene på røyk. Alt i alt så ville jo det jo ha vært fordelsmessig for alle!?

Det her er ikke ment for å være spydig eller usakelig : du sier du blir kvalm/dårlig av å gå bak en som røyker; gjelder det da også hvis du er i nærheten av bål og grill? Det høres ut som om din reaksjon kanskje er litt kraftigere enn den til menigmann?

Jeg vet godt at røyking ikke er bra, men mener at ett helsemessig sunnere alternativ ville vært og foretrekke :)

Lenke til kommentar

jeg klarte meg fint gjennom den tida mange begynnte å røyke, og jeg fryda meg godt da mange begynnte og angre, men kjenner også mange som har starta i senere tid, når de har vert 17-18 år, skjønner ikke att dem vil, alt jeg hører er har du sigg? går jo å tigger å tigger å skylder mer å mer penger.. nei jeg er glad jeg kan bruke pengene mine på annet godt jeg :)

Lenke til kommentar
Hvis det hadde funnets sigaretter som ikke var skadelige, samtidig som dagens røykelov er i funksjon, så kan jeg ikke helt forstå argumentene dine.

Det som er problemet med den tankegangen, er at færre ville sluttet å røyke, og flere ville begynt, ettersom det ikke var skadelig (man trodde jo før at det ikke var skadelig å røyke, og du kan jo selv se hvor mange som røykte før). Veldig mange røykere gir blaffen i sine omgivelser, og det ville blitt vanskeligere for oss ikke-røykere å bevege seg rundt uten å bli forpestet av denne røyken.

Det her er ikke ment for å være spydig eller usakelig : du sier du blir kvalm/dårlig av å gå bak en som røyker; gjelder det da også hvis du er i nærheten av bål og grill? Det høres ut som om din reaksjon kanskje er litt kraftigere enn den til menigmann?

I alle tilfeller, så lønner det seg å tenke på andre enn bare seg selv. Å ha litt omtanke for de rundt seg, at de kanskje kan ha sykdommer som astma. Jeg har ikke astma, det innrømmer jeg, men jeg får sviende øyne og vondt i halsen av røyk. Jeg blir ikke direkte dårlig eller "syk" av å gå bak en røyker, men det er fryktelig plagsomt. Når det gjelder grill, så er lukten fra den langt mindre plagsom så lenge jeg ikke sitter rett i røyken. Bål er jeg så og si aldri i nærheten av, blant annet på grunn av lukten, men synes også at lukten fra bål er mindre plagsomt enn røyk. Eksos fra biler, er heller ikke like konsentrert på en vanlig vei, som røyken fra en røyker som går foran deg er.

Staten ville jo spart alle utgiftene til røykerelaterte sykdommer, samtidig som de sikkert fortsatt ville holdt oppe avgiftene på røyk. Alt i alt så ville jo det jo ha vært fordelsmessig for alle!? (...) Jeg vet godt at røyking ikke er bra, men mener at ett helsemessig sunnere alternativ ville vært og foretrekke :)

For de som røyker, ja, men det ville gjort hverdagen for oss ikke-røykere vanskeligere ettersom flere ville begynt å røyke. Enda ett typisk eksempel på mange av de som røyker kun tenker på sitt eget beste, og å stille behovet for å røyke.

Lenke til kommentar
Staten ville jo spart alle utgiftene til røykerelaterte sykdommer, samtidig som de sikkert fortsatt ville holdt oppe avgiftene på røyk. Alt i alt så ville jo det jo ha vært fordelsmessig for alle!? (...) Jeg vet godt at røyking ikke er bra, men mener at ett helsemessig sunnere alternativ ville vært og foretrekke

Røykere er billige mennesker. De dør tidlig, og staten sparer dermed haugevis i pensjonsutgifter. Sykdommer får alle mennesker før eller siden uansett.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...