Onkel Kompost Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Hei på dere. Nå har jeg nettopp kjøpt meg et frekt lite (vel ikke akkurat lite, sånn egentlig) SCSI-kontroller-kort, og det første som slo meg var at det at PCI-sporet var lengre enn på vanlige kort. Er det noen som vet hva dette er godt for? Er det noen spesielle hovedkort (servere f.eks.) som bruker denne? Det er jo nesten samme lengde som på de gamle isa-kortene jo. Ikke for det, kortet funker fint som blekk det, men jeg lurte nå på hva grunnen for dette sporet var... Lenke til kommentar
PiiPP Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 pci-express eller noe sånt`? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Pci ekspress er mindre enn vanlige pci slotter. De lange pci slotene finnes som regel på serverkort, er ikke helt sikkert men tror det er kombinerte 32/64bit pci slotter. Om du bruker halve den sloten så er det 32 (standard pci) og hele så er det 64. Endret 4. september 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 pci-express eller noe sånt`? Hmm, det var det jeg og trodde, men på den der produkt-omtalen de hadde på pcutstyr.no sto ikke pci-x nevnt i det hele tatt... Men det kan godt hende, ser på et bilde av et annet kontrollerkort (et voldsomt billigt et og) på PSdata.no, som det står oppgitt har pci-x. Dette har en ekstra tapp lik den jeg har på mitt kort. Men det så litt mer moderne ut det kortet der da... VEl vel... Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Kortet er et 64-bits PCI kort. Om jeg ikke husker HELT feil er det Enhanced PCI (PCI-E kanskje) eller noe sånt det kalles. Det ble utviklet for serverbruk, men slo aldri særlig gjennom for annet enn nettopp dette. Jeg har et likt kort (Promise 29680 eller noe sånt), men har ikke funnet noe HK som støtter 64bits PCI slotter (utenom server kort, seff...) Det stemmer forresten at 64bits kortene er "bakover" kompatible med 32bits slots, så det er ingen grunn til hvorfor det ikke skulle virke Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 De lange pci slotene finnes som regel på serverkort, er ikke helt sikkert men tror det er kombinerte 32/64bit pci slotter. Om du bruker halve den sloten så er det 32 (standard pci) og hele så er det 64. Hmm, det kan faktisk stemme det du sier her, det står oppgitt i manualen at dette kortet har 32/64 Bits buss. GRunnen til at jeg ikke trodde dette var tilfellet var at jeg har fått det for meg at enhver PCI-port som er levert med nyere hovedkort automatisk er 64 bits... Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Hva heter det scsi kortet du har kjøpt? Endret 4. september 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Hva heter det scsi kortet du har kjøpt? Jeg kjøpte et Tekram Ultra 160 SCSI, DC-390U3W. Synes jeg leste et sted at PCI-x skule være bakoverkompatibelt med PCI, og om dette hadde vært sant så hadde jeg i stedet hoppet på et rimelig low-profile intel kontroller som dette de har på PS-data.no. Selv om dette Tekram kortet her var meget rimelig det også... Det var bare så uhorvelig svært, og siden jeg ikke tør ha et kort plassert fremfor skjermkortet mitt så måtte jeg at ut det ene lydkortet mitt... Men for all del, funker det som det skal (noe jeg ikke har noen grunn til å tvile på) så har jeg en panzermaskin. Ville bare så gjerne hatt et par kort til i maskinen. Edit: Litt kluss og snadder Endret 4. september 2004 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 pci-x er bakoverkompatibelt med pci 32, Jeg har en pci-x scsi kontroller selv som står i ene maskina her og sviver som det skal. du får dog ikke utnytta kortet fullt ut om du bruker et pci-x eller 64 bit pci kort i en 32 bit pci slot. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 pci-x er bakoverkompatibelt med pci 32, Jeg har en pci-x scsi kontroller selv som står i ene maskina her og sviver som det skal. du får dog ikke utnytta kortet fullt ut om du bruker et pci-x eller 64 bit pci kort i en 32 bit pci slot. Ikke utnyttet fullt? Jaha? Men det vil vel fremdeles være god nytte i en SCSI disk på 15K koblet til et 64 Bits ultra160 kort som jeg har, i en 32 Bits port? I motsetning til en Raptor koblet til en s-ata kontroller? Ikke for det, jeg har et s-ata kontrollerkort i maskinen min også jeg... JEg håper da det, ellers har en av grunnen til at jeg kjøpte kortet blitt vekke. Riktignok så var den andre grunnen at jeg faktisk skulle kunne bruk SCSI for å lagre ting på over en viss tid ettersom jeg har fått det inntrykket at dette har langt bedre "holdbarhet" enn IDE disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå