Peterman Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Vil jeg oppleve en vesentlig forskjell i lydkvalitet hvis jeg kjøper HeadRoom Bithead kontra Audigy 2 kortet, som jeg bruker nå. Det skal brukes til mp3 avspilling og spilling. Jeg bruker for tiden Koss R/80 hodetelefoner til pcen, men kommer til å kjøpe et nytt par i 2000,- segmentet i løpet av uka. Lenke til kommentar
JensL Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Jeg har ikke hørt BitHead, og tror ikke det er så mange i Norge som har det. Det virker som folk mener Audigy er bedre for spilling, mens BitHead er bedre til musikk. Her er en litt interessant tråd fra Head-Fi: http://www5.head-fi.org/forums/showthread....=bithead+gaming Antakeligvis vil BitHead bruke mer CPU-kraft, og ikke ha støtte for EAX. Men...BitHead vil også kunne brukes som egen forsterker til bærbare saker, da den er batteridrevet. Da kan du bruke tungdrevne hodetelefoner til hva som helst av bærbare spillere. DET er litt praktisk. Her er litt mer snakk om CPU-bruk og USB: http://www5.head-fi.org/forums/showthread....=bithead+gaming Jeg vet ikke om dette hjelper, men det er spennende produkt, ikke sant? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Tror jeg klarer meg med Audigy 2 så lenge Jeg har et par spørsmål til om hodetelefoner, gidder ikke lage en ny tråd om det. Det er mange nok av dem fra før. Jeg skal kjøpe nye holdetelefoner og hodetelefonforsterker i løpet av denne uka. Jeg kjøper enten Sennheiser HD 580 eller AKG 501, har ikke bestemt meg ennå. Jeg har kun hørt på AKG 501, men har lest flere steder at HD 580 har hakket bedre. Nok om det. De fleste jeg prater med mener Pro-Ject Head Box er det beste forsterker kjøpet i 2000,- klassen. Er det noen andre modeller i det prissegmentet jeg bør vurdere? edit: Det skal brukes utelukkende til musikk på et hifi anlegg. Endret 6. september 2004 av Peterman Lenke til kommentar
JensL Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Tror nok Audigy'en holder ganske bra, ja. HD580 vs. K501...tja... Jeg har ikke hørt nok på K501 til å uttale meg bastant, men har hørt endel på HD600, som låter rimelig likt HD580. Antakeligvis kommer det mye an på hvilken musikk du hører på, og resten av anlegget. HD580 har nok litt mer punch i mellomtonen, men K501 er mer oppløst og uanstrengt i toppen. K501 trenger visst en god forsterker for å få fram bassen ordentlig. Her er det mye bra info: http://www6.head-fi.org/forums/showthread....ghlight=580+501 Pro-Ject er generelt ikke så godt likt blant Head-Fi folket, de foreslår ofte Rega Ear istedet. Denne kan visst fås til 1.790,- hos HPX.no. Her er en liten diskusjon om K501 og hvilken forsterker som passer: http://www6.head-fi.org/forums/showthread....ghlight=580+501 ......personlig hadde jeg ikke valgt hverken HD580 eller K501, men det er en annen sak... Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Takk for bra svar. Jeg er egentlig ganske enig i beskrivelsen mange gir av K501. Har aldri hørt så oppløst lyd før. Jeg hører mye på Mark Knopfler, Dire Straits, Leonard Choen o.l. Rustne mannestemmer med andre ord. Jeg er for tiden "mellom" anlegg. Har nettopp solgt en Vincent forsterker og sitter med en Nad forsterker inntil videre. Har egentlig ikke peiling på hva jeg kommer til å kjøpe, men det blir i 10-15k segmentet. Hva vil du anbefale til min musikksmak. Budsjett er ca 4000 for hodetelefoner og forsterker. Det bør være utstyr som selges i Norge. Lenke til kommentar
JensL Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Jeg hører også endel på Knopfler og Straits. Jeg bruker ofte "Sailing to Philidelphia" som en slags referanse-CD, da den er utrolig bra spilt inn. Min favoritt er foreløpig Beyerdynamic DT880. Jeg har enda ikke hørt en hodetelefon som er like oppløst, luftig og med et like stort lydbilde. Jeg har ikke vært så mye borti Stax enda, men det blir liksom en litt annen prisklasse. Beyerdynamic DT860 er veldig nær, og er generelt knallbra. Drives faktisk lett av bærbare saker, men trives best hjemme. Sennheiser HD650 var meget bra, men jeg syntes ikke den var like oppløst og detaljert. Mindre lydbilde også. Rega Ear er ikke så glad i hodetelefoner ned mot 30 ohm, så Beyer DT860 låter ikke så bra fra den, antakeligvis ikke fra Pro-Ject'en heller. Men saker på 200-300 ohm låter meget bra. Det kan jo hende at hodetelefonutgangen på NAD'en er rimelig bra, så det kan være lurt å teste først. Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Procom har kampanjepris på endel lydkort fra M-Audio hvis det skulle være av interesse. 1050,- for M-Audio Audiophile 2496 bl.a. Har forresten AKG 401 og er veldig fornøyd med dem. Har ikke prøvd tilsvarende fra Sennheiser, så jeg har ikke mye å sammenligne med, men vil ihvertfall si at de er utrolig behagelige å ha på, også i lengden. Så vidt jeg vet er formen lik som AKG 501. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå