b_cybe Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Med print tenker du da på sånn krets mønster som du lager selv med UV eksponering og så fremkalling og etsing? Da må du nok f.eks. bruke eagle eller liknende program for å lage selve kretskort designet... Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 man behøver overhode ikke noe software for å lage print, faktisk er det lettere uten. papir og blyant er det som trengs. men en ting å ha i bakhodet er at det finnes tonnevis av layouts for disse chippene der ute, da de er temmelig vanelige i DIY forsterkere. www.diyaudio.com les noen poster og finn noen hjemmesider, så går det opp for deg etter hvert. det er en a-ha opplevelse med disse sakene, det var i allefall det for meg.. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Med print tenker du da på sånn krets mønster som du lager selv med UV eksponering og så fremkalling og etsing? Da må du nok f.eks. bruke eagle eller liknende program for å lage selve kretskort designet... Det går også fint an å skippe UV delen, og bare tegne på kortet med sprittusj i stedet. Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 jo, så absolutt... men kan bli litt vanskeligere for større oppsett... Å si at det er lettere uten er en smakssak Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 sant nok. for min del synes jeg det er bedre å jobbe med papir, blyant og viskelær. større kretser kommer man ikke innom før man har kommet såpass langt i utdannelsen at programmene sitter i fingra. begynte å leke med orCAD 10.0 i sommer, og har det ike i fingra på langtnær enda. Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Er det noen oppdatering her? Lenge siden jeg har sett noe her ihvertfall... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 er fortsatt sliten etter ferien, men jeg har iallefall fått multimeter.. jeg skal se om jeg rekker å lese igjennom de siste linkene før den 18, da skal jeg spørre en lærer på skolen om tips/hjelp... (sett at jeg ikke får en liten aha-opplevelse) Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (aha opplevelsene kommer fort i skrues verksted vettu..) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 UPDATE!!! jeg har nå satt meg ned med den første forsterkeren jeg ikke fikk til å virke, og har funnet ut sånn ca hva jeg har gjort feil, så jeg skal sette meg ned nå og lodde.. jeg sier ifra senere i kveld om det virker, hvis jeg finenr batterier da.. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) hm... vel, jeg har fått lyd i høyra kanal, men det er nesten bare skurr... noen som vet hva som kan være feil? jeg skal finne link til der jeg tok den ifra... *edit* her: http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/ *edit2* kan de 10kohms motstandene på utgangen ha noe å si? *edit3* fant ut hvorfor jeg manglet lyd i den ene høyttaleren, jeg hadde loddet feil når jeg skulle fikse en feil lodding... *edit4* jeg ser også at inngangene går rett til kunstig jord med en motstand, har jeg rett når jeg antar at det er den som er syndebukken for den dårlige lyden? *edit5* de inngangs motstandene er på - som skal til jord, men hvorfor er det motstand der, og ikke bare en lask eller noe..? *edit6* nå fikk jeg ordna den andre høyttaleren, men det komemr bare en høy stygg lyd ut av den... sånn veldig lav frekvens, kanskje 10Hz, kanskje ikke det engang... *edit7* når jeg setter potmeteret på maks motstand til inn signalet, så går det til kunstig jord istedet, hvorfor det? Endret 17. januar 2005 av tha stoffi Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Sitter ikke jeg med diagrammet forran meg nå men fordi jeg har litt dårlig tid... Er ikke jeg akkurat en proff på ren kretselektronikk men ettersom ingen andre har svart tilater jeg meg å legge inn noe ihvertfall Er vel vanlig at det er en motstand når du kobler + inngangen til jord? mens når man kobler - inngangen har men motstanden på inputen på + såvidt jeg husker... Han har et eget avsnitt med "debuging", og det du egentlig må gjøre er å se etter om det er noen forbindelser til jord hvor det ikke skal være forbindelse (dette sjekker du raskt med et multimeter...). Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) ehm.. hvor er det det ikke skal være forbindelse med jord? in- regner jeg skal ha forbindelse med jor gjennom en motstand, for det har den, men den har også en motstand som ikke går noen steder, hvar kan den være til? men in+, den skal vel ikke være koblet til jord? (det er den igjennom en motstand..) det et også koblet en kondensator på inngangen, tar ikke de bort rippel som er det som er lyden? Endret 18. januar 2005 av tha stoffi Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 ehm..hvor er det det ikke skal være forbindelse med jord? in- regner jeg skal ha forbindelse med jor gjennom en motstand, for det har den, men den har også en motstand som ikke går noen steder, hvar kan den være til? men in+, den skal vel ikke være koblet til jord? (det er den igjennom en motstand..) det et også koblet en kondensator på inngangen, tar ikke de bort rippel som er det som er lyden? Husker ikke lenger hva som skal være koblet gjennom motstand eller ikke... men kan få sjekket det opp hvis ingen andre kommer med løsningen... jeg mente ihvertfall å huske at det er + inngangen som må kobles til jord via motstand... En kondensator fjerner vel DC men slipper forbi vekselstrøm og sinus liknende kurver. Så hvis man modulerer et DC signal med et sinus signal er det kun sinus signalet som kommer gjennom. Jeg mener alstå at kondensatoren da slipper gjennom lyden (ettersom den varierer) men stopper evt. DC spenning. En motstand som ikke går noen steder hørtes jo litt rart ut... da kunne man jo like så godt ikke hatt den ettersom det uansett ikke går noe strøm gjennom den... sikkert at du har sett rett på det diagrammet a? Hvilket navn har den motstanden som ikke går noen steder? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) hmm... i denne koblingne, så tror jeg du har rett om den kondensatoren, det er hvis den kobles i paralell at den fjerner rippel skal finne navnet på den motstanden... *edit* det er R4... på det sjemaet, så står det at det er til audio ut, men når jeg så på databladet for ic'en, så så jeg at det var R5, som gikk ut, og fikk da flyttet lednigen, det er nå jeg har problemet med dårlig lyd, og den der høye lyden i vendre høyttaler... Endret 18. januar 2005 av tha stoffi Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 du kan egentlig bytte ut R5 med en ledning hvis du vil... R5 bruker man kun hvis høytalerern/hodetelefonen har liten impedans. Men R4 går jo neon steds den vel??? http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial...layout-0150.pdf Du en annen ting den ledningen som ved siden av r4 og ned til utgangen... den skal innom R5 og... kan det være det du har misforstått...? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) hm... det kan det være... grunnen til at jeg sa at R4 ikke gikk noen steder var fordi jeg måtte koble om... men da skal jeg koble tilbakes slik som det står på tegninga, bare innom R5.. *edit* vil du kalle 4-8ohm lav impedans? Endret 19. januar 2005 av tha stoffi Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 YEEEEE!!!! *lykkerus* hehe.. den virker... det var bare det at den skulle nedi der... dette føles godt... nå kan jeg spille enda høyere med hodetelefonene, er spent på hvordan dette funker på rattkjelka.. Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Bra at det endelig funker da Lot meg lure av det selv da jeg har den vane å hoppe over "bruksanvisningen" hvor det stod om det. Om jeg vil kalle det lav impedans.. si det... du kan evt. prøve med og uten og se om du meker noen betraktelig forskjell... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) hehe... jeg har iallefall nå prøvd med 4ohm uten å fjerne den motstanden, men det blir visst ikke så bra lyd når jeg spiller høyt.. jeg tror det er klipping, men jeg skal ta den med på skolen for å få undersøkt det... neste prosjekt blir den der 56 wattern får håpe jeg forstår det sjemaet som abraxa linket til.. jeg er fortsatt ny med dette, og selv om jeg forstår mer enne jeg gjorde når jeg planla dette, så forstår jeg fortsatt lite... forresten, det der med klippinga, vil det forbedre seg med 8 ohms høyttalere istedet for 4 ohms? *edit* disse LM3875 forsterkerne.. jeg fikk litt lyst til å lage noe skikkelig å ha i tillegg til den på rattkjelka, og jeg har funnet en side som har byggesett (jeg blir å kjøpe pcb byggesettet tror jeg) men deg jeg da lurer på er hva som er best av LM3875 og LM4780... *edit2* hvis noen lurer, så er siden www.chipamp.com Endret 19. januar 2005 av tha stoffi Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) Du trenger egentlig ikke så mye som 56W til rattkjelken, 56W er veldig mye. Jeg har laget en sykkelstereo, på den brukte jeg 2*5W, det var rimelig høy lyd i den. Jeg har eksperimentert med forsterkere som er på 22W, og når jeg har den på inne, oppe på loftet, hører jeg lyden fint ute. Jeg tror egentlig ikke du trenger mer enn 15-30W. De større forsterkerchipene skal også ha rimelig høy spenning, dette kan bli litt problematisk ved batteridrift, LM3875 skal minst ha 20V, og da vil jeg ikke tro at du kommer nær den fulle effekten i det hele tatt. Endret 19. januar 2005 av Mikkel194 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå