Cl0wn Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 PC'en bruker uvanlig lang tid på å starte opp, altså harddisken slår seg av etter ca 20 - 30 sek etter jeg har starta pc'en og etter 20 sek slår den seg på igjen. Først da begynner Windows XP å loade. Jeg har overhodet ikke peiling hvorfor dette skjer, men dette irriterer meg litt. Noen som kan hjelpe? ----------------- Hvordan skal jeg få oppgradert biosen? Jeg har prøvde å gjort det flere ganger gjennom AsusUpdate i windows uten å lykkes. Desverre får jeg ikke brukt diskettstasjonen, siden den ikke leser diskettene lengre etter jeg satte sammen den nye maskina. Kanskje noen har ei forklaring på det også? Hardware: Asus K8V SE DELUXE Hovedkort AMD Athlon 64 3400+ Creative SB Audigy 2 Radeon 9800 Pro 128 MB 512 MB På forhånd takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Angående tregheter: 1. Du bruker diskopprydding og defragmentering regner jeg med? 2. Du bruker antispyware-programmer for å fjerne spyware? Spybot searc and destroy kan jeg anbefale. 3. Du har antivirus-program installert som er oppdatert? BIOS: 1. Du kan gå på bootdisk.com og lage en oppstartscd. 2. Brenn 1 cd med BIOS-update og flash fra CD. Når det gjelder oppstartsCD, har jeg aldri prøvd dette selv men du kan jo prøve? På eget ansvar selvsagt. Husk å stille bootrekkefølgen i BIOS så CD starter før harddisk. Edit: Kontroller at kablene (strøm+data) sitter som de skal på harddisken. Sveinl. Endret 5. september 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
Cl0wn Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 1. Windows ble nylig innstalert, men jeg har gjort det en gang nå. 2. Jepp, Spybot - Search and Destroy gjører jeg ofte. 3. Har Norton Antrivirus 2003 med fulle oppdateringer. Jeg tenkte kanskje den trege oppstarten hadde noe med biosen å gjøre, at den kanskje ikke var oppdatert? ------------- Når det gjelder å oppgradere biosen, er dette en viktig sak? Eller er det noe jeg ikke skal bry meg så mye om? Bare jeg får den oppstarten raskere.... Lenke til kommentar
meeg Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Har du satt in flatkabelen til diskettstasjonen riktig vei? Prøv evnt. å snu denne. Lenke til kommentar
Cl0wn Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Den var feil vei ja... Han skal nok få høre det han som satte sammen maskina. Prøvde å oppdatere biosen ved å bruke diskett, men likevel står det "Bios is not installed" når jeg starter maskina. Btw, oppstarten er like treig. Hva gjør jeg feil?!?! Etter jeg prøvde å oppdatere bios ved å bruke diskettstajoen fikk jeg beskjeden: CMOS Checksum Bad? Endret 5. september 2004 av Cl0wn Lenke til kommentar
meeg Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Etter å ha oppdatert BIOS, må du resette CMOS. Dette gjøres ved å flytte over en jumper på hovedkortet. Følg manualen til hovedkortet/PC'n. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Etter å ha oppdatert BIOS, må du resette CMOS. Dette gjøres ved å flytte over en jumper på hovedkortet. Følg manualen til hovedkortet/PC'n. Må man det???? Jeg har ikke måtte gjort det de to gangene jeg har flasha biosen på HK. Snålt Lenke til kommentar
meeg Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Det er anbefalt å gjøre det, men man må ikke. Hva er fordelen med å ikke gjøre det? Lenke til kommentar
Cl0wn Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 Ingen flere som kan hjelpe? Btw, når jeg prøvde å sette maskina i ventemodus og skulle starte den igjen fikk jeg meldingen "hard drive error" eller noe. Har det noe med saken å gjøre? Biosen fikk jeg fiksa. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hvis du tester harddisken først så får vi bekreftet eller eliminert muligheten for at problemet ligger der. Kan være en grei plass å starte feilsøkingen synes jeg. Kan selvsagt være noe tull med strømalternativene i Windows men det høres ikke slik ut hvis disken slår seg av og på før lasting av Windows. Hvilken type harddisk har du da? Mange av produsentene som f. eks. Western Digital har programvare som tester egne disker. Kablene satt ordentlig fast antar jeg? Sveinl. Lenke til kommentar
Cl0wn Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 (endret) Har testa harddisken, ingen feil. Jeg har ide disk. Kablene har jeg dobbeltsjekka nå, alt sitter ordentlig i. Endret 9. september 2004 av Cl0wn Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Ha! Denne var lett! I bios må du 'disable' Raid og alle de ande greiene du ikke bruker, så bios ikke bruker tid til å lete etter dette. Noen biosoppgrderinger resetter alle innstillinger til factory-default. mvh Asus-eier. Lenke til kommentar
Cl0wn Skrevet 12. september 2004 Forfatter Del Skrevet 12. september 2004 Kan du kanskje fortelle hvor i biosen du "disabler Raid"? Jeg var inne i biosen men fant det ikke.. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Onboard Promise Controller > Disable (hvis du bare bruker IDE disker) mvh r. Lenke til kommentar
Cl0wn Skrevet 14. september 2004 Forfatter Del Skrevet 14. september 2004 Nå har jeg Disabla - Onboard Promise Controller, og jeg har IDE disk. Men oppstarten er like treig, harddisken slår seg av. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 (endret) Merkelig.. skjedde dette etter bios 10.15 eller 10.16? Mulig du må disable mer (jeg husker ikke lengre), skal være noe som heter Boot on LAN eller noe sånt, prøv å disable denne også. Jeg hadde nøyaktig de samme prob. som deg; tok gjerne minst 30 sek. før maskinen bootet opp etter ny bios. Edit: Leste org. posten litt nøyere nå du har ikke flashet bios ? Fordi du ikke klarer via windows, og ikke har floppy, right? Lag deg en boot-cd, brenn den nye biosen + flashe-programmet (DOS versjonen) og flash fra CD'n. Endret 14. september 2004 av roger_h99 Lenke til kommentar
sirius Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Prøv programmet Bootvis. Lenke til kommentar
Cl0wn Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 (endret) OnBoard Promise Controller / Enabled Operation Mode / RAID Onboard LAN / Enabled Onboard Boot ROM / Disabled Onboard 1394 / Enabled Skrev av det som sto i biosen, hva skal jeg forandre på? Endret 22. september 2004 av Cl0wn Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Den øverse skal på "diabled" promise controller altså. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Det er anbefalt å gjøre det, men man må ikke. Hva er fordelen med å ikke gjøre det? Er det noen fordeler og gjøre det eller ikke gjøre det??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå