Barry White Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Hei, jeg har installert følgende hk med tre harddisker, 2X WD 200GB og 1X WD Raptor 34GB. Det er 2 grupper med 2 s-ata kontakter, og jeg satte de 2 200GB diskene i en gruppe, og den raptoren i den andre gruppa. Men da funka ikke raptor, men da jeg derimot trekker ut 200 diskene å setter raptor inn i den gruppa de bruker, så funker raptor... hva er det jeg skal gjøre for å få alle kontaktene til å virke? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 2X WD 200GB RAID ? Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Du må enable den siste kontrolleren i bios. Husker ikke helt hvor, men det er antageligvis en Promise kontroller og da må du legge in driver i windows i tillegg. Den kontrolleren som virker er en Intel kontroller og står på som default + at man slipper driver i windows. Les manualen så finner du nok fort ut hvordan du skrur den på. Endret 4. september 2004 av Aeternus Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) har ikke manuelt satt dem i raid nei... bare satt dem inn jeg, de skal ikke settes i raid. men hjelper det å installere RAID driver i windows? EDIT : jeg er egentlig "foilltank" og : noen som har lignende hk som kan hjelpe? Endret 4. september 2004 av Daffadu Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 har ikke manuelt satt dem i raid nei... bare satt dem inn jeg, de skal ikke settes i raid. men hjelper det å installere RAID driver i windows? Nei, det var bare for å få det avklart. Siden du er inne på det så tror jeg ikke den Promise 20378 kontrolleren trenger egne RAID drivere for å virke men muligens noen andre drivere som du finner hos Asus Ett forsøk: Under IDE Configuration elns i BIOS setter du Onboard IDE til Enhanced, Enhanced Mode support On: SATA, SATA as RAID: No Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Nå skriver jeg litt av det som står i BIOS : IDE Configuration : Onboard IDE Operate Mode : Enhansed Mode Enhansed mode support on : S-ATA Configure S-ATA as raid : no Onboard devices configuration : Onboard Promice Controller : Enabled Operating mode : RAID Serial Port 1 adress : 3F8/IRQ4 Serial Port 2 adess : 2f8/IRC3 Paralell port adress : 378 Paralell port mode : ECP ECP mode dma channel : DMA3 når man skal velge boot device, kommer følgende valg opp : 1st floppy drive raptor disken dvdrom hverken 200GB IDE eller en av 200GB'ene s-ata kommer frem der main : primary ide master : DVDROM primary ide slave : 200GB maxtor IDE secondary ide master&slave : Ingen enheter (rett) Third IDE master : S-ATA 200GB Fourth IDE master : Raptor Men bare en av de 200GB dukker altså frem der Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Jeg finner bare 2 av de 3 S-ATA hardiskene mine, finner en raptor, en Caviar 200gb og en IDE Maxtor 200, men altså mangler en Caviar 200bg... Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Onboard devices configuration :Onboard Promice Controller : Enabled Operating mode : RAID ? main : primary ide master : DVDROM primary ide slave : 200GB maxtor IDE secondary ide master&slave : Ingen enheter (rett) Third IDE master : S-ATA 200GB Fourth IDE master : Raptor Men bare en av de 200GB dukker altså frem der Ville prøvd følgende: Operating Mode. Ikke RAID hvis det er mulig, men mest sansynlig noe av det følgende: Dette er diskene som står på SATA 1 og SATA 2 kontaktene dvs. Intel ICH5R kontrolleren: Third IDE master : S-ATA 200GB Fourth IDE master : Raptor På Promise kontrolleren (SATA 3 og SATA 4) har du: 200GB maxtor IDE (vises som Primary IDE Slave) 200GB WD Caviar (som den ikke finner) Mulig løsning 1: Flytte DVD'en til secondary IDE Mulig løsning 2: Sette DVD'en som slave på Primary IDE Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 skal prøve det. kan det faktum at de 2 200GB S-ATA diskene har samme navn, være et problem? Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 (endret) OK har nå 200GB IDE på Primary master og DVDROM på Secondary Master, men fremdeles ingen luck, vil presisere at de diskene som funker fremdeles er i samme "gruppe" og at den som ikke funker er på den andre "gruppen", 2 s-ata kontakter altså. 3 HDD's er også på samme strømkabel, kan det være et problem? Endret 4. september 2004 av foilltank Lenke til kommentar
Daffadu Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Da har vi altså klart å finne den siste HD'en også Svarer for Foilltank Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Hva var løsningen ? Edit: Glem det Endret 5. september 2004 av el-asso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå