AndersT2 Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Fikk problemer med mine cd-enheter, disse tok ikke i mot CDer, bedre forklart i denne tråden. Så jeg tok litt feilsøking med hardware, først satte jeg ide-kablen i raid portene, da kom ingenting opp. Så byttet jeg ide port med C: harddiskene, da startet ikke Windows. Så byttet jeg kabel og tilbake til gamle port, fortsatt samme feil. Noe annet som er rart er at den siste måneden så har maskinen brukt lang tid på oppstart, og det viste seg at dette forsvant når jeg byttet CD-rommene i en annen port, og den starter fortsatt kjapt igjen, selv om de nå står i den gamle porten. Har IDE porten blitt ødelagt? Dette er et ABIT IT7 - Max V1 kort Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Nå har jeg også testet med en DVD-rom som jeg brukte før, alene på ide porten, og fortsatt så funker det ikke. Ingen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Ifølge profilen din har du en noe overklokket P4 i det HK'et ditt.. Prøv å sette Bios til "Safe Defaults".. og så se om det gjør at problemet forsvinner.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Jeg satt ned farten på den før sommeren pga varmen, så den har kjørt på default lenge før problemene kom. satt opp farta idag, etter problemene kom, men kun til 2950 Mhz, og ikke 3.1 Ghz som funket fint før (Litt varmt enda) Men jeg har testet litt videre, og satte CD-RW som før var slave, til master alene på kablen. Min bror brant ut en fil, og denne kom ikke opp, men når jeg fortsatte å brenne på den, så kom begge filene opp. Jeg brant også en audio CD, og denne kom opp senere. MEN, så skulle jeg teste Trackmania, og den trenger CDen for å starte, og den finner ingenting, og jeg finner ikke den i utforskeren heller. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Det virker så veldig rart, for når jeg putter inn en DVD i spilleren, så får jeg spilt den av, det samme med musikk CDer, men alt av data cder, om de er brent selv, eller er originale spill, så tar den ingenting, ingen av stasjonene greier å starte slik at spill kan startes. Er det ingen som kan hjelpe? Er det HK eller software. Sjekket i hjelpe guiden i windows, og den sa at det kunne være selve cd eller dvd enheten som er ødelagt, men det er rart at det er begge to samtidig Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Hva slags IDE-kabel er du bruker? En "gammel" ATA-33 kabel eller en nyere ATA-133 (med "dobbelt" antall ledere). Hvordan har du satt jumpers på IDE-enhentene.. CS? eller Master/Slave. Grunnen til at jeg spør er at jeg har opplevde trøbbel med CS for HD'er som er satt opp som single drive (gammel HD).. og gamle ATA-33 kabel kan også gi trøbbel for HK/IDE-port ved oppstart/bruk. Bare ett forslag... Edit: Har du resatt Bios til "Safe defaults".. bare for å sjekke ut om du/noen ved ett uhell har "tuklet" med kritiske settings uten å vite det/huske det? Dersom ikke.. så gjør du dette først før du knoter videre her... Endret 4. september 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Jeg skal teste det med safe defaults i morra. Jeg bruker nå en 90 cm rund kabel, for 2 ide enheter, har hatt den i minst 6 måneder, testet også om det var feil på den ved å bruke den gamle flate typen, ingen forskjell. og enhetene står som master/slave. Men det er jo rart at dette plutselig skal skje, jeg har ikke åpnet maskinen på lenge, heller ikke tuklet med innstillingene. Det eneste jeg har gjort er å tenke på å skaffe nytt, kanskje den tar hevn? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Teste med safe defaults i bios, og det var ingen suksess, kom aldri inn igjen i Windows, så da måtte jeg installere alt på nytt. Det eneste positive er at CD-enhetene nå funker som det skal, så da var det sikkert bare en software feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå