Gå til innhold

Bygget eller ferdig PC.. HalfLife 2 + stillegående

Anbefalte innlegg

Allså..

Jeg har i dag en HP Vectra VL 420.. bedriftspc.. maskinen er 1,7Ghz osv.. har totalt 3 vifte.. å bråker akkurat nok.. da jeg har den i stuen påslått 24/7..

Med tanke på Doom III, og Half Life II.. er maskinen moden for en oppgradering. jeg ønsker en relativt rask PC.. men den må være svææær stillegående... Noen som har en oppskrift til meg ?

spesifikasjonsene bør være P4 3 Ghz.. 1 GB ram, S-ATA raid disker... men er svært usikker på skjermkort, kabinett, Power, og vifter..

-MrDice

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp for all del dele-pc (eller få en skikkelig butikk til å bygge -- ikke Dell, med andre ord).

- Av kabinett ville jeg selv kjøpt Antec Sonata. Har 120mm vifter og gummioppheng til harddiskene -- begge er nødvendigheter for en stille maskin -- og skal være et av de stilleste kabinettene. Digital Impuls har dem.

- Det følger med en Antec strømforsyning (380W?) som er både stillegående og av svært høy kvalitet, og som burde være mer enn tilstrekkelig om du ikke skal overklokke.

- Det er flere skjermkort som kommer med stille kjøleløsninger som standard. Bl.a. har netshop.no HIS Excalibur Radeon 9800 Pro, X800 Pro, og X800 XT i IceQ-versjoner -- med ferdigmontert Arctic Cooling VGA Silencer -- som er relativt stillegående. Alternativt kan du montere Zalman eller Thermaltake heatpipes på de fleste skjermkort, men da ryker garantien og det kan være kjipt å montere.

- Skal du ha en stillegående maskin, er harddiskene SVÆRT viktig. Ligg langt unna Western Digital, ikke bare Raptorene. Synes selv at SATA-versjonen til Seagate knatrer noe jæ***g når den søker (IDE-versjonene er stillegående). Har derimot lest mye positivt om Samsung Spinpoint, de skal være både stille og raske.

- Kjøp også den råeste kjøleribba du har råd til, kanskje en Zalman eller aller helst en fra Thermalright. Dette gjør det mulig å kjøre prosessorvifta på lavere hastighet = mindre støy.

Anbefaler nettstedet silentpcreview.com om du er max interessert i "stille".

Anbefaler i teorien også vannkjøling. Jeg har brukt så mye penger på luftkjøling at jeg likegodt kunne kjøpt det med en gang, og det er mye stillere enn luft. For en førstegangsvannkjøler, særlig hvis man ikke skal overklokke, kan Zalman Reserator være en topp ide. Den er vifteløs og får plass i de minste kabinetter (men tar stor plass utenfor).

Lykke til, uansett hva du ender opp med!

Endret av Roark
Lenke til kommentar
Hvor mye penger skal du bruke?. Kommer med et forslag snart..

jeg handler fortrinnsvis på komplett.no, eller psdata.no.. uansett.. tenkte på 12-14000 inkl mva må være maks.. ( har 19" TFT skjerm.. og SB Live kort jeg hadde tenkt å bruke fra før ) Hva er forresten beste.. AGP.. eller disse nye PCI E16 grafikkortene ?

Lenke til kommentar
A64 har cool'n quiet..

off topic: men noen som veit hva den fungsjonen gjør? har den selv men veit ikke hvordan den brukes.

Når du har cool'n'quiet så betyr det at når CPUen ikke arbeider så "nedklokker" den seg.. dvs multiplier går fra 11x til 6x eller noe sånt. HTT vil sikkert også gå ned i MHz..

Noe i den duren ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...