Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel, Netopia ruter og NAT

Anbefalte innlegg

Har problemer med Nextgentels nye netopia ruter og NAT. Har klart å få ftp til å funke på et vis, ved å legge inn noe NAT greier og å fjerne hele firewall filteret fra ruteren.

Jeg lurer på om noen har en enkel oppskrift for å få denne ruteren til å NAT'e alle porter til 10.0.0.2 da dette er eneste maskinen jeg har tilkoblet, samtidig som jeg kan ha konfigurert firewall slik at ikke hele verden kan telnette til ruteren min.

Merk at jeg ikke har Cisco-ruter!

Mvh

Stein Jone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn i menyen for NAT.

Velg Server list. Der er det en som heter Easy-Server. Konfigurer denne til Private IP 10.0.0.2 og Public IP 0.0.0.0 (hvis du ikke har fast IP). Service er porten(e). Holder jo da med bare port 21.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-06 22:04, fideco skrev:

Har problemer med Nextgentels nye netopia ruter og NAT. Har klart å få ftp til å funke på et vis, ved å legge inn noe NAT greier og å fjerne hele firewall filteret fra ruteren.

Jeg lurer på om noen har en enkel oppskrift for å få denne ruteren til å NAT'e alle porter til 10.0.0.2 da dette er eneste maskinen jeg har tilkoblet, samtidig som jeg kan ha konfigurert firewall slik at ikke hele verden kan telnette til ruteren min.

Stein Jone

Du kan få ruteren til å forwarde alle porter til f.eks IP 10.0.0.2, men da kun med statisk NAT. Dvs. at du blir nødt til å skrive inn din eksterne IP inn i oppsettet manuelt. Det er en (ganske stor) ulempe, for hvis IP'en skifter så må du inn i ruteren igjen for å få NAT til å fungere.

Jeg har vært i kontakt med Netopia for å få dem til å legge inn en funksjon for forwarding av alle porter med pat funksjonen som man normalt bruker. Det er i dag mulig å gjøre det på Cisco, men ikke Netopia :/

Det du kan gjøre er å forwarde porter 1 - 49151 til f.eks 10.0.0.2 i serverlisten. Det blir jo ikke "alle" porter, men kanskje det holder for ditt bruk?

Lenke til kommentar

Add Input Filter

Enabled: Yes

Forward: No

Source IP Address: 0.0.0.0

Source IP Address Mask: 0.0.0.0

Dest. IP Address: 0.0.0.0

Dest. IP Address Mask: 0.0.0.0

Protocol Type: TCP

Source Port Compare... No Compare

Source Port ID: 0

Dest. Port Compare... Equal

Dest. Port ID: 23

Established TCP Conns. Only: No

ADD THIS FILTER NOW CANCEL

Legg til et input filter for brannveggen som ser slik ut. Husk at navnet på filteret må være valgt i "Connection profile.." som du bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...