myhken3 Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Hei igjen! Når jeg er i BIOS ( på mitt Abit BD7-RAID kort ) og velger å stille hastigheten på FSB, går valget på DDR Hastigheten fra AUTO til manuell. Her kan jeg velge mellom 200 og 266. Når jeg kjører FSB'en på 117 * 18, er det da riktig at DDR hastigheten skal være 200? Jeg kjører også med fixed pci på 33. For å få prosessoreren over 2,1, bør jeg da øke denne til f.eks fixed 37,5? eller høyere? Er helt ny når det gjelder overklokking, så tar i mot alle tips med takk. Kjører min P4 Northwood 1,8 @ 2,1 stabilt i dag. Men kan jeg tyne den noe mer prøver jeg gjerne! ( NB! Jeg har problemer med at CPU tempen ligger på ca 58-60 grader etter å ha spilt Empire Earth i ca 2-3 timer, og system på ca 48 ) IDLE temp er 48-50 på CPU og 31-33 på system (ref egen sak) ) Eller bør jeg være fornøyd med mine 2,1 Ghz og ta det med ro, og leve med temepraturen? :smile: _________________ Kenneth Myhre ---- Pentium 4 Northwood 1,8Ghz@2,1 Ghz Abit BD7-RAID HK 512 MB DDR-DIMM PC2100 CL2.5 WD 80GB 7200 RPM IBM 40 GB 7200 RPM IBM 30 GB 7200 RPM ( I skuff ) Abit AGP Siluro Geforce2 MX-400 64MB [ Denne Melding var redigert av: myhken på 2002-05-06 21:50 ] Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 P4 Northwood 1,8GHz har jo vanvittig overklokkings-potensial! Jeg ville ikke vært fornøyd med 1,8 @ 2,1 på en slik prosessor. Men siden temp'en din er såpass høy bør du gjøre noe med den før du overklokker høyere. Kjører du med BOXED kjølern? Den er i prinsipp god nok for langt høyere hastigheter.. Ta den av, rens flatene med isopropanol, smør på tynt lag Arctic Silver III, sett sammen igjen! Overklokking.no's Goop-Guide Kanskje du har montert kjølern skikkelig? Det er også viktig med kabinett vifter. Kunne du sjekket case temp'en? Den bør være så nær rom temperatur som mulig. Det hjelper ikke med skikkelig kjøler på CPU'en hvis luften den skal kjøle ribben med et glohet! Anbefaler å kjøpe kabb vifter, 31-33 case temp er noe høyt. Jeg har vanskelig for å svare på spørsmålene relatert til BIOS'en på hovedkortet ditt. Vet ikke nok om hovedkortet til å kunne gjøre det.. Fixed PCI finnes ikke på mitt KT7A-RAID for eksempel. Men har en liten teori; Hvis du kjører Fixed PCI på 33MHz, kanskje det påvirker minnehastigheten? Det er jo mulig at minnet blir låst til 200MHz samtidig. Aner ikke :razz: Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Ikke at det hjelper for kjølingen, men hent ned CPU Stability Test (har ikke url her, men ta en søk på det). Der kan du kjøpe Warm test. En test som varmer cpuen din maks.. Kjør den i noen timer for å sjekke hvor høyt cpuen din kommer. Bør stikke innom i titte på PC-en din innimellom tilfelle det er noe feil med kjølern (noe jeg ikke tror det er) kjipt å kjøre en warm test også tar cpuen fyr =) hehe.. _________________ -milkwood of sapphire [email protected] [ Denne Melding var redigert av: milkwood på 2002-05-07 12:16 ] Lenke til kommentar
myhken3 Skrevet 7. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2002 Takker for gode tips. Skal prøve dette her. Men jeg tror det er noe feil med temperatur måleren på hovedkortet. Når Winbond Hardware Doctor sier at det er 48 grader i kabinettet ( system temp ) målte jeg tempen til rundt 32 med en vanlig temperatur måler ( digital ). Så hvor den måler system temepraturen lurer jeg på! Men 16 grader forskjell fra tempen hovedkortet viser og den reelle er mye, og da gjelder kanskje det CPU tempen også? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 System tempertur, er ikke det samme som kabinett temperatur. Måleren for system temperatur står ofte i nærheten av varmekilder og må derfor ikke blandes sammen med kabinettemperatur. Eneste måten å finne den rette kabinettemperaturen er slik som du nå har gjort, å bruke et eksternt termometer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå