Gå til innhold

Linspire på bærbar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Usikker, hvordan? Og umoralsk, det har jeg ikke fått med meg. Har bare testet dette såvidt, og det fungerte tilsynelatende prikkfritt. Tror nok at en Windows-bruker uten Linux-erfaring (som meg) vil finne seg godt til rette i dette miljøet. Ingenting som måtte konfes etter installasjon, det var bare å ta i bruk etterpå. I motsetning til de fleste Linux-distroer som jeg har prøvd. Riktignok ikke mange, og ikke særlig grundig. Har ikke tid til å lære å konfe Linux i denne fasen av livet.

Så svaret må bli ja, det er enkelt å bruke.

Edit: la til litt...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Usikkert: Det siste jeg har hørt er at alt blir kjørt som root

Dette er en tilsynelatende udødelig myte om Linspire. Det var sånn i den første versjonen av Lindows for flere år siden, men de fikset det veldig kjapt.

Og umoralskheten ligger ikke så mye i at det koster penger som at den består av ufri programvare (f.eks. "programvarehuset"). Man blir dermed nektet å "hjelpe sin nabo", som en viss galning ville sagt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med GNUfan. Ikke bruk Linspire. Det er et fint OS for en som ikke kan "vanlig" Linux, men det koster penger for å laste ned programvaren til den fra programvarehuset deres. Jeg synest at det var vanskelig å komme inn i systemet når det ikke finnes noen hjelp å få her i forumet. Det sier litt at ikke Linspire er noe særlig brukt av brukere her på forumet. Linspire er en krysning mellom Windows og Linux med varierende hell.

Jeg har brukt det, men slettet den etter 1 uke. Da gav jeg opp, da det var svært vanskelig å få tak i gratis programvare til den. Linspire er bare på engelsk etter det jeg har sett, men feks Mandrake 10 finnes på norsk. Den har jeg brukt og var veldig fornøyd. Nå skal jeg prove Debian :-)

Lenke til kommentar

SuSE, gamle ørn!! Har virkelig falt i smak hos meg. Har faktisk bestilt 9.1 pro nå ;)

Nydelig desktop, kjekt pakkesystem og mange medfølgende pakker. Simpel installering, en fin kryssing mellom "1337-distroene" og de mer brukervennlige.

SuSE --> :w00t:

Kjekke Sten har talt

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar

hmmmm, nå har jeg brukt Slackware en stund og synes det er kjempe bra. men kunne jo også tenkt meg å prøve Linspire, men når jeg må betale penger for å bruke det ser jeg ikke den helt store vitsen i det, men for all del som fjotten sier: prøv det å se om det er brukanes. jeg tror ikke at alle her som snakker så stygt om Lindows/Linspire faktisk har prøvd den. den kan jo faktisk være ganske grei også, det er ikke noen umulighet. husk på det folkens, folk har forskjellige tanker om forskjellige ting ikke sant. hvis man f. eks snakker om Linux distroer da, så kan noen synes at Mandrake er kjempe bra, mens andre synes at Debian er bedre. sånn vil det alltid være. det som er viktig er at man bruker noe man vil selv, å ikke la seg dilte etter de andre.

Lenke til kommentar

Sist gang jeg brukte linspire (versjon 4.5) så helte det sterkt i retning av å kjøre alt som root. Det eneste som var var at på siste screen (etter å ha bootet inn, og bare bli spurt etter passord), så var det en knapp for å starte kuser. 90% av nybegynnerene vil trolig ikke engang forstå hva de spør om. Så ja, linspire kjører "by default" som root.

Lenke til kommentar
ikke la deg diktere av halvrøde stallmannfanatikere.

___________________________________________________________________-

Ingen fleire slike idiotiske utsagn under denne streken takk.

takker.

Halvrød? hmm... Noen har påstått jeg er komunist...

Jeg har bare innsett at kapitalisme er en dårlig idé - bare se på verdens tillstand. Grunn? Innebygget i ideologien er at noen MÅ tape. Det blir for kvalmt for meg.

Oj... der kom den under linja...

Lenke til kommentar

Det som er så galt med Linspire er at den er så inni hampen komersiell.

Det er jo nesten like greit å bruke Windows da. Faktisk mye enklere å få tak i lovlig gratisprogram til Windows enn det er med Linspire.

Vil man lære seg Linux så er ikke Linspire svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...