Gå til innhold

Fant en Deathstar i skuffen, DriveFitness sier x70

Lch

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte egentlig på å bruke den til backupdisk, men så kjørte jeg DriveFitness-saken først og den spyttet altså ut 0x70 = 'defective device'. Jeg mener at den ikke er så gammel, produksjonsdatoen på disken er mai 2001, noe som kan hjelpe på. Men da jeg sjekket 'warranty status' hos Hitachi (de har overtatt support for IBM, iallefall for min disk), fikk jeg:

Serial - Expiration date - Sold to GEO

SZ067967 - Return to point of purchase - AP

Hva betyr det? Altså ikke rent bokstavelig sett, jeg kan nok engelsk til å tyde det som står. :D

Jeg husker ikke om IBM utvidet garantien for disse Deskstar-diskene, noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er heldig. Jeg fikk en DTLA-307030 i retur etter at den forrige døde totalt, med følgende produksjonsdato: Juli 2002. Da jeg sjekket garanti-tiden på den, stod det 26/2-2004. Snål "tidsfrist". Og den nye hviner som et sant helvete. Verre enn WD, tro det eller ei :D

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Fikk svar i dag fra Datakjeden, jeg synes det høres litt rart ut.

'Innlevert disk er testet defekt. Blir ikke byttet selv om den er innenfor garantiperioden pga skade i IDE kontakt. Vil foreslå at du får kjøpt en ny disk til kostpris istedet.'

Jeg kjenner ikke til at det var noen som helst fysisk skade på disken da jeg leverte den inn, og den ble koblet opp en dag eller to før jeg leverte den inn. Etter det har den ligget i en sånn plastsak som disker kommer i, helt uten kontakt med omverdenen.

Synes det er rart at de ikke bytter den, er det ikke IBM som må dekke disken da?

Noen meninger om dette? Skal ned og snakke med dem i morgen, jeg hadde satt pris på om noen hadde et godt råd eller fem. :)

Lenke til kommentar

Tipper en tekniker har tråkka kraftig i salaten, og fått knekt/bøyd en av pinnene i kontakten. Pleier selv å ta bilder av kontakten og diskflaten der serienr står før jeg sender inn disker, selv om det burde være unødvendig.

Mest sannsynlig har de ikke kikka etter før de kobla i disken, og prøver å vri seg unna sine egne tabber. Går ut fra at disken var pakket godt nok inn før den ble sendt, til at noe slikt kunne ha skjedd?

De vil vel ikke sende den videre til Hitachi ettersom de er redde for at de vil sende den i retur hvis de oppdager at det er fysiske feil med disken -trolig med en eller annen form for gebyr. Er usikker på hvorvidt kunden kan belastes som følge av dette. Virker uansett litt rart at de skal være så strenge på dette...folk ødelegger da ikke disker, og sender de inn for moro skyld? :p Altså, noen er det nok alltids, men det er vel lite trolig en såpass stor gruppe at det utgjør en vesentlig kostnad? Noe det definitvt er å ha ansatte som sjekker disker for feil.

Edit: Halvgrov leif, klasse B

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Jo, det gikk greit det. Disken hadde en overfladisk skade på kontrollerfestet, den ene kortsiden var rett og slett borte. Fikk snakket med teknikeren og fortalte ham at jeg mente at disken var ok da jeg leverte den inn.

Men jeg gadd ikke krangle eller beskylde dem for det, jeg kunne godt ha oversett at det manglet en liten bit da jeg leverte den inn. Det var umulig å legge merke til det, så jeg har slått meg til ro med at den var sånn fra før. IBM/Hitachi gjør seg vissnok veldig vanskelige ved returer og slikt, så jeg fikk handle en ny disk til kostpris ++. Teknikeren virket oppriktig lei seg for at det var en så liten filleting som stod i veien for at han kunne sende Deathstaren til de evige jaktmarker.

Litt kjipt, men men. Trodde egentlig garantien var gått ut uansett. Takk for innspillene dine. :)

Har du noen gode forslag til gøye ting man kan gjøre med en Deathstar forresten? Magneten inni skal visst være litt kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...