Gå til innhold

Silent Breez II = kuling ?

nybygger

Anbefalte innlegg

hei !

Noen som kan gi meg noen anbefalinger for å få slutt på bråket i PC en min (ikke vannkjøling)

Har følgende Utstyr :

Chiftech kabinett (midi) med 340w psu

Ingen kabinettvifter

Abit NF7 HK

SOCKET A . AMD Barton 2500

GlacialTech Sielt Breeze II HK

Gainwared GeForce FX5600 XT skjermkort

Er 99 % sikker på at det er vifta på CPU kjøleren som står for bråket . har f.eks koblet fra skjermkortet , og bråket var fortsatt der . Cpu vifte kjører op 2538 rpm (noe som jeg tror er mer enn det som er oppgitt)

temp på cpu ca 50 grader . temp på HK ca 38 grader .

Endret av nybygger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg testet cpu vifta , ved at jeg stoppet den med fingren . Bråket fortsatt like mye . Så da tror jeg det er HK vifta . Er det farlig å stoppe den (ta av strømkabel ) ??

Bare stopp den med en liten blyant i 2 sek, så finner du ut om det er den som bråker.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at du kunne sette på DENNE istedetfor vifta og den lille klumpen under vifta på hovedkortet ditt. Den jeg linker til er en del høyere og kjøler godt nok uten vifte. Men det er viktig å ha litt luftsirkulasjon i kabinettet, så da foreslår jeg at du setter en vifte nede foran i kabinettet som blåser luft innover, og en bak i kabinettet som blåser ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Takk for tipset , men ::

Nå tok jeg å stoppet HK vifta med blyant . Det bråker fortsatt like mye synes jeg . Så da ser dev ut som det er PSU som bråker . Synes liksom ikke at bråket kommer fra strømforyninga , men det er vel vanskelig å lokalisere hvor lyden kommer fra med mennesklig hørsel ? Har "lyttet " bak på vifta til PSU en , å synes ikke det høres ut som den bråker så fælt .

Men eliminasjon etter de anbalinger har jeg nå tatt følgende tester :

Tatt vekk skjermkort - bråket fortsatt like mye

Stoppet CPU vifte - fortsatt like mye bråk

Stoppet HK vifte - fortsatt like mye bråk

Så da er det vel bare PSU igejen , slev om jeg liksom ikke får det helt til å rime med hvor jeg tror jeg hører lyden kommer fra . Høres ut som den kommer fra et eller annet ubestemmelig sted på HK .

Det var en som anbefalte meg 2 alternative MIST strømforsyninger . De er sikker bra ,, men jeg synes 700 for en PSU er litt mye . Eller er det det man faktisk må betale om man vil bli kvitt støyen ??

Lenke til kommentar

Denne er rimelig og bra til den prisen. Tempen på en 2600+ lå på en 30-31 grader idle. Fikke ikke testa load, men det blir vel en 5-10 grader høyere. Har et lydnivå på 24dB(A).

Edit: Ser nå at det ikke var CPU vita som var problemet :p

Har selv en Chieftec 420W med to vifter. Tror chieftec oppgir et lydnivå på rundt 20dB(A). Anbefales :)

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Vet ikke hva som menes med Jump start ? Hvordan skal jeg gjøre det . Det jeg forsøkte :

Tok vekk strømmen til HD , CD rom, floppy ; dvs kun støm på HK . Stoppet så cpu vifta + HK vifta : Det bråka fortsatt .

Kan jeg da med 99 % sikkerhet fastslå at det er PSU en som bråker . Skulle gjerne ha kunnet startet PSU en uten å koble den til HK , men vet ikke hvordan jeg skal få til dette .

Når det gjelder evt ny strømforsyning :: Hvis jeg må betale 700 for å få en stille PC , så gjør jeg det . Kan jeg komme unna med halvparten og oppnå samme resultat , så gjør jeg selvsagt heller det . Bruker stor sett PC en til kontorapplikasjoner og internett . Ungen spiller litt på denne , tror det går mye på The SIMS .

Lenke til kommentar

Så ikke at det var link med det samme . Men , det var et meget godt tips .

For nå har jeg diagnosen . Jeg startet PSU en med JumpStart , og det bråkte !

Så da er det uomtvistelig PSU som er syndebukken . Tusen takk for alle tips !!!

Da er det bare å finne seg en strømforsyning . Har jo fått anbefalinger her på noen MIST strømforsyniger , men ser at de ikke er på lager hos microplex .

Noen som har prøvd NorthQ 4001 Silent ?? Ser at den koster i underkant av 400 kr .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...