gjermundnes Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Jeg har et MSI KD 7 master kort med 2 stk amd som kjører på 2,4 ghz (overklokket). Nå skal jeg ha vannkjøling (er lei av støyen fra viftene.) Dette har jeg tenkt så langt: 2 stk cpu blokker socket a, pris : 300-400. Problem: 2 eller 3 utgangshull i kjøleblokka hva lønner seg? Radiator: Planlegger og dra til en skraphandler og få en radiator der. Problem: Siden jeg har 2 cpu er jeg kansje nødt til og skaffe 2 radiatorer, det jeg har lest på forumet er at begge radiatorene bør være identiske. Dette blir jo litt vanskelig. Er åpen for både paralell og serie kobling. Intresanne med bilradiatorer er at de ofte er større en de man får kjøpt til pc , er dette en fordel? Pumpe: Alle kjøper Eiheim, men siden jeg er en prisentusiast og Gjerrig, er det ikke så fristende. Men selvsagt er jeg intresert i noe som er stillegående og yter greit. Etter som jeg leste er det heller ikke nødvendig med kraftigere pumpe til 2 radiatorer. Slanger, klemmer etc.: Er usikker på hvaslags slanger jeg trenger og hvor klemmer skal plaseres. Montering og plasering: Jeg har tenkt og plassere radiator (ene) på utsida av kabinettet for maksimal nedkjølning. Om det blir over eller under er jeg usikker på. Problem: Vil det være ugunstig og ha radiator (ene) plasert utenfor kabinettet slik at det blir en liten "oppover og nedoverbakke" ? Hilsen Gjerrigknarken. Endret 4. september 2004 av gjermundnes Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 -Vannblokker: Blokker med to nipler vil være og foretrekke alle dager - da du vil ha minst mulig slanger. En løsning som TDX, eller TDX-clonen til Skrue er helt fin. -Radiator: Du behøver ikke to radiatorer. Det du behøver er en litt større Og ja, en stor radiator er alltid og foretrekke. Går du for to radiatorer er det intet krav at de skal være like store. Hvis du kobler de i serie vil størrelsen i forhold til hverandre være irrelevant. Og seriekobling vil jeg anbefale. -Pumpe: En god en er MaxiJet (webzoo.net) Kjøp 1000 l/t utgaven. Koster vel sånn ca 250,- Det er en myte at vannstrøm i gjennom radiator kan bli for stor. Tenk på det slik: In a closed loop, a given water molecule actually spends the same amount of time in the radiator, no matter how fast it is moving, as long as the water is indeed moving. If this is a difficult concept to understand, think about a race car on a track. If the track is one mile (5280 ft) long and the car is driving at 60 mph, the car will spend about one second in a 100 ft stretch. Think of the 100 ft stretch as the radiator. If the speed is doubled, the car only spends ½ a second in the 100 ft section, but it passes through that same section twice a minute, so it spends a total of one second in the 100 ft section per minute. Hentet fra overclockers.com Når det gjelder valg av slanger, slangeklammer og slike ting ta en titt på overnevnte side, overklokking.no sin vannkjølingsguide, og en del stickys som du finner øverst på siden her. -Radiatorplassering: Luftstrøm i gjennom radiator bør bli besørget av vifter. Da vil naturlig konveksjon få svært lite å si. Men du bør i alle tilfeller montere radiator slik at den har tilgang til mest mulig "avkjølt" luft. Det finner du nede med gulvet. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Denne hører vel til under vannkjøling...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå