Cronius Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Fant ut at jeg måtte oppgradere RAMen til min trofaste skap-linuxboks (ja, den står i et skap), fra små 32mb til "hele" 128mb. I den sammenheng er det ønskelig å gjøre swap-partisjonen størrre (2xRAM størrelse skal visst være OK). Da tenker jeg: "Hmm... jeg har masse ledig plass på ext3 partisjonen min.." Så, spørsmålet mitt er altså: Hvordan får jeg gjort ext3 partisjonen min mindre, og swap-partisjonen større, uten data-tap? Partition Magic i Windows funker jo bra, men jeg lurer på om det finnes et (gratis) Linux alternativ? Evt. en fancy Linux metode å bruke? Noen som vet? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Tviler sterkt på at det går an å redusere størrelsen på en ext3-partisjon uten å miste data. Filsystemet er såpass nytt også. Men er du sikker på at swap-partisjonen trenger å gjøres større? Dette med 2xRAM er strengt tatt bare en tommelfinger-regel. Sånn der og da er det jo egentlig omvendt - jo mer RAM jo mindre behov for swapping. Over tid er derimot en slik regel grei fordi den følger den generelle data-utviklingen - etterhver som tiden går blir datamaskinene kraftigere, men applikasjonene krever også stadig mer. Behovet for swap varierer selvfølgelig enormt fra person til person, avhengig av hva man bruker maskinen til. Hvis du bruker maskinen bare til server, så er det ikke sikkert du trenger noe swap-space i det hele tatt når du får 128Mb RAM. Du kan overvåke minnebruker med f.eks. 'top' Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 7. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2002 Skjønner hva du sier. Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå