Gå til innhold

Ny Socket-A PC til 5000! trenger gode råd!

Anbefalte innlegg

jeg har en 4 år gammel PC som jeg har lurtpå å forsøke å oppgradere. Tenkte først på kun et middels nytt skjermkort men da kom tvilen på PSU osv.

Jeg planlegger også å bygge en ny AMD64, men dette drøyes nok en stund. Så i mellom tiden tenkte jeg nå å få et brukbark system ut av den gamle. Dette skal da være et 32bit system.

Det er det samme om det er et Intel eller AMD, så lenge det er billig og yter bra jevnt over de fleste bruksområder.

Hovedpakka:

Hovedkort:

Skal være til AMD eller Intel og helst ha følgende.

- Hvis AMD, helst Nforce 2 400 ultra med dual-channel ram

- hvis intel helst kort med 800FSB og ikke 5xx

- Helst GBlan innebygd.

- SATA kontroller hadde vært kjekt, men ikke et must, prisen får styre. Raid er ikke nødvendig da dette er en midlertidig maskin.

- Gjerne bra innebygd lyd så jeg kan kutte litt effektforruk med ekstra lydkort(har fra før)

- finnes det tar jeg gjerne dual bios for å sikre mot flash feil.

- ellers et kvalitets kort med bra layout.

Prosessor:

her kommer det som sagt opp til om man velger AMD eller INTEL. Eneste kravet til Intel er at jeg helst vil ha 800FSB, men hvis det krever RAMBUS ram dropper jeg det.

Ellers hvis jeg skal ha AMD tenkte jeg først på en 2500+ Barton som lett settes til 3200+ selv med kun grei luftkjølig. Men denne er ikke få lenger? Muligens psdata har noen rester?

Ellers kjøling som er grei nok uten å bråke for mye. Skulle hest hatt 90mm vifte på ribba.

Minne:

Siden dette ikke skal være så voldsomt dyr oppgradering så kan jeg ikke være så kresen her. Så jeg tenkte god ram, men ikke ekstrem og enten 1*512 eller 2*512 avhengig av pris. NB! hvis forslaget er et AMD dual-channel system bør rammen helst være testet for dette. Type Twin ram el.

Tillegg:

Strømforsyning:

Fra før har jeg kun et middels 250W PSU, men prismessig kan det vel være vanskelig å få plass til et nytt og bedre PSU. Men viktig for dette er at det da har 120mm innsugsvifte innvendig da kasse ellers ikke har så gode lufte muligheter. Også fordi 120mm gjør det mer stillegående. Gjerne også 120mm ut.

Skjermkort: (utenfor nevnte budsjett)

I utgangspunktet bør dette ligge utenfor budsjettet og det er vanskelig å få tak i bra kort til en billig penge. Men det jeg har tenkt med er et Powercolor 9800 128MB SE 256bit kort som jeg skal forsøke å softmodde til PRO. Går ikke det så har jeg lik ytelse som 9600XT. kortet koster 1060,.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som du allerede har funnet det du vil ha, men har kanskje noen tips;

-Til den prisen tror jeg du får mest igjen for å velge et AMD oppsett.

-Sjekk demo lagrene til diverse webshopper.

-Kan anbefale en 350W Fortron strømforsyning (300,- på Komplett)

-Velg 1 x 512 Mb brikke, istedet for 2 x 256, som du kan ta med deg videre senere. Ytelsesforskjellen er minimal.

-Se etter riktig (moddbart) produktnummer når det gjelder 9800SE. Sjekk her på forumet andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Det virker som du allerede har funnet det du vil ha, men har kanskje noen tips;

-Til den prisen tror jeg du får mest igjen for å velge et AMD oppsett.

-Sjekk demo lagrene til diverse webshopper.

-Kan anbefale en 350W Fortron strømforsyning (300,- på Komplett)

-Velg 1 x 512 Mb brikke, istedet for 2 x 256, som du kan ta med deg videre senere. Ytelsesforskjellen er minimal.

-Se etter riktig (moddbart) produktnummer når det gjelder 9800SE. Sjekk her på forumet andres erfaringer.

jepps jeg har fått tak i riktig varene for SE kortene som er modbare :). Men det er jo 60/40 sjangse bare, men verdt å prøve kanskje for kun 1060,-

Men selv om jeg går for en Barton 2500+ så er jeg ikke helt sikker på hvilket HK jeg bør gå for. I og med at dette kun skal være for å få litt lenger liv i en pc før jeg bygger ny til 15-20K så burde jeg kanskje velge noe billig fra MSI eller EPOX, men ellers har jeg lyst på ASUS eller ABIT, derfor jeg tenkte om noen hadde noen overbevisende råd.

På den nye maskinen til vinteren blir det hovedkort fra gigabyte eller lignende.

EDIT:

Men det er rammen jeg er mest usikker på, tar gjerne imot gode råd her i og med at det er her pengene kan spares.... Hvilken timing er best for Barton XP2500+ som settes til 400FSB XP3200+?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Minne: Velg PC3200 med lave timings. cl2 er det beste, og finner du minne med 2-2-2-5 spec, er det maksimale. Kan da også flyttes over i et AMD64 opåsett senere.

Kabinett: Velger da heller dette. Samme som du linket til, men med høykvalitets F/S 350w PSU.

Hovedkort: Sjekk komplett's demolager for både Asus og Abit kort til rundt 500,-

Lenke til kommentar
Minne: Velg PC3200 med lave timings. cl2 er det beste, og finner du minne med 2-2-2-5 spec, er det maksimale. Kan da også flyttes over i et AMD64 opåsett senere.

Kabinett: Velger da heller dette. Samme som du linket til, men med høykvalitets F/S 350w PSU.

Hovedkort: Sjekk komplett's demolager for både Asus og Abit kort til rundt 500,-

Ok. Men har du noen spesifike forslag til 2-2-2-5 RAM som ikke er altfor dyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...