Gå til innhold

Planlegger formatering av disken

nordin

Anbefalte innlegg

Er usikker på om dette er riktig forum, men la gå..

Har en 120 GB-harddisk som nesten er fyllt til randen. En god del filmer, litt programmer, noen plasskrevende spill og en haug med dritt. Jeg har faktisk to XP-operativsystemer på forskjellige disker. Det sier seg med andre ord selv at harddisken trenger en formatering. Jeg har noen spørsmål i den anledning...

Husker jeg formaterte hele disken for 8-9 måneder siden for første gang. Jeg slettet alt, og fikk straks problemer da jeg skulle installere OS igjen. Måtte sette opp den gamle reservepcen for å gå inn på nettet og søke etter hjelp. Nå er denne pcen helt vrak, så jeg er avhengig av å være bevisst på hva jeg gjør før jeg setter i gang. Har Partition Magic installert. Er det bare til å slette disk C og H, sette boot device til cd-rom i bios og sette inni XP-cden? Ikke noe annet som trengs?

Jeg vil gjerne dele opp i to disker. Må jeg gjøre dette i PM eller når jeg setter inn XP-installasjonscden? Hva anbefaler dere? Har som sagt en harddisk på 120 GB. Vil gjerne ha operativsystemet på den minste disken, mens jeg har alle filene på den andre. Hva bør forholdet være her?

Er det noen programmer dere anbefaler meg når jeg har ferdiginstallert XP med tanke på sikkerhet? Firewall? Anything?

Håper på svar. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg plukker bare ut et par småting å kommentere:

Boot device rekkefølge trenger du ikke å forandre, man har alltid CD og floppy foran HD.

Du starter med å boote XP CD'en. Så kan du partisjonere og formatere. Du trenger ikke PM. XP har alt du trenger.

Hvor stor C: man trenger er ganske individuellt. Min er 20GB og har 12GB ledig, andre kan trenge mer.

Husk å ikke koble maskina til nettet før du har installert nok oppgraderinger, minimum SP1. En basis XP er meget sårbar for infeksjon av ormer. Har du engelsk så bør du installere SP2 nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...