miniPax Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Har planer om å legge inn *nix på laptopen min, men er usikker på hvilken distro. Finnes det noen distro som er mer egnet, eller spesiellt rettet mot laptops (med tanke på støtte for PCMCIA, trådløst, batteritid/strømstyring osv)? Og har fått med meg at ATI ikke er verdensmestre på *nix drivere, så det finnes vel noen løsning på dette? _edit: leif Endret 4. september 2004 av _StatuS_ Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Støtten for diverse kort, strømstyring osv ligger i kjernen, ikke i de forskjellige distroene. Jeg vil tro alle distro'er kan brukes på en laptop, spørsmålet er vel heller hva du kan fra før. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Jeg sitter nå med Debian på laptopen. Jeg har fått til suspend-to-ram og suspend-to-disk (noe ustabilt, men det funker normalt sett, og etter suspend to ram funker ikke wlan). Batterilesing funker helt fint, speedstep funker enda finere enn på windows (her kan du faktisk velge klokkefrekvens selv ), PCMCIA funker og ATI-driverne fungerer. Og ja, selfølgelig fungerer wlan.. Har også sånn fin touchpad-driver som du har på windows (støtte for rulling i kantene osv). Som sagt bruker jeg Debian, men jeg tror det meste vil fungere. Har en Tundra 1557. Lenke til kommentar
hpwilhelm Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Jeg har akkurat installert Debian som OSnr2 på min Acer Travelmate 290, ikke fått satt det oppskikkelig enda da - jeg lærer mens jeg installerer. Men hvor fant du touchpad driver? Blir litt tungvint å navigere uten... WLAN fungerer heller ikke enda, noen tips? HP Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 "Jeg har fått til suspend-to-ram og suspend-to-disk (noe ustabilt, men det funker normalt sett, og etter suspend to ram funker ikke wlan)." jeg også bruker sid.. men hva er det du har instalert da? for å få dette til å funke? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 "Jeg har fått til suspend-to-ram og suspend-to-disk (noe ustabilt, men det funker normalt sett, og etter suspend to ram funker ikke wlan)." jeg også bruker sid.. men hva er det du har instalert da? for å få dette til å funke? Dette er kernel-ting. For suspend-to-disk brukte jeg swsusp2 (http://swsusp.sf.net), og for å få til suspend-to-ram måtte radeon-driveren i Xorg patches litt. Men IOM at jeg er avhengig av wlan, bruker jeg ikke det. Gleder meg til ipw2100-folka får til skikkelig C3-støtte.. hpwilhelm: Er det en centrinomaskin? Isåfall: http://ipw2100.sf.net. Touchpad-driver: apt-get install xfree86-driver-synaptics Lenke til kommentar
hpwilhelm Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Centrion ja. Takk! Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Har lett litt rundt på nettet etter dokumentasjon osv, og de fleste steder nevner følgende: The ACPI support in current Linux kernels does not support the Compaq N610c, and has the effect of disabling the fan, which could cause the machine to overheat and burn itself out! Use APM instead. Hvordan går jeg fram for å installere med AMP istedenfor ACPI når jeg installerer fra bootbar cd? Har ikke lyst til at læppisen min skal ta kvelden... _edit: 1K innlegg Endret 4. september 2004 av _StatuS_ Lenke til kommentar
drall Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 The ACPI support in current Linux kernels does not support the Compaq N610c, and has the effect of disabling the fan, which could cause the machine to overheat and burn itself out! Use APM instead.Egentlig skal det stå:The Compaq N610c doesn't follow the ACPI standard correctly, and has the effect of disabling the fan when used with linux's standard compliant ACPI, which could cause the machine to overheat and burn itself out! Use APM instead. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Har en evo 600C jeg. Nei vifta starter ikke automagisk med acpi... Løsning: Starte vifta manuelt med en komando (echo "on" > /proc/acpi/fan/C1E[1-3, avhengig av turtall]). En liten bug er det da - det går bare an å skru vifta på/opp - ned/av går ikke... Eneste jeg nå lurer på er hvor jeg må sette inn "skru på laveste styrke" komandoen for at den skal starte når jeg slår på pc'n... Noen gode ideer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå