fettnavn Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) hvilket lydformat funker best? lagde en liten musikksnutt som jeg konverterte til mp3, og oppdaget da at kvaliteten faktisk ble svært forringet, spesielt i de høye frekvensene. Dette var med en plugin jeg fant på winamp sin side. så prøvde jeg den som var innebygget i winamp på mp3. Den var bedre. Så prøvde jeg å lage OGG i litt høy kvalitet. Det var ENDA bedre. OGG funket bra synes jeg. Noen som har noe peiling på hva slags bitrate og sånn som er bra? Hvor lavt kan jeg sette bitrate uten at det blir noen særlig forskjell osv.? Alle gode tips blir satt pris på! mvh den gode ps! sjekk bildet jeg har lagt ved! fokuser i ca 40 sek i midten av bildet, og så lukk øynene og vent på etterbildet som former seg! Veldig gøy But I'm not a .....-freak or anything! Endret 4. september 2004 av MomentMan Lenke til kommentar
larsli Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Jeg synes all mp3 under 192kbps låter litt 'slitsomt'. OGG skal være et bedre format enn mp3 og kan derfor kjøres under 192kbps med samme lydkvalitet. Men dette er jo et litt subjektivt felt da... Lenke til kommentar
aschj Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Om kvalitet er det viktige, bruker du en lossless-codec. FLAC, WMA Lossless og AAC Lossless er eksempler. Med FLAC blir en skrive på ca 400mb. Endret 6. september 2004 av aschj Lenke til kommentar
mcbeef Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Om kvalitet er det viktige, bruker du en lossless-codec. FLAC, WMA Lossless og AAC Lossless er eksempler. Med FLAC blir en skrive på ca 400mb. Fullstendig enig (kan legge til monkeys audio (ape) som et alternativ til). Går du mp3 veien, er Lame codec et bra valg. 192 er et minimum! Prøv feks vbr 256-320 Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hvorfor vil folk absolutt bruke CBR når de enkoder? Og hvorfor vil de lage egne kommandolinjer? Preset innstillingene er bedre. Om man vil bruke mp3 formatet, så er LAME enkoderen den beste. Og bruk kommandoen --alt-preset standard (LAME versjon 3.90.3). Når det gjelder lossless lyd, ser jeg på FLAC, Monkey's Audio og WavPack som de mest aktuelle formatene. Ingen grunn til å bruke WMA Lossless eller Apple Lossless. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hvordan står dette idag? Vet at tråden er over to år gammel. Men ingen vits i å lage en ny en. Hva er best av ogg eller flac? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Det kjem vel an på kva du skal bruke det til... FLAC er tapsfri komprimering, Vorbis er det ikkje. Forresten: Ogg er ikkje ein codec, det er namnet på eit kontainerformat. Dei som har utvikla det, har utvikla fleire video- og lyd-codecar, deriblant (Ogg) Vorbis og FLAC. Redigert: Omformulering. Endret 13. januar 2007 av incanus Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Men hvem av de to anbefaler du? Og letteste måte å endre hele musikk bibliteket sitt til f.eks FLAC? Vorbis er vel codec? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Både Vorbis og FLAC er codecar. At FLAC er tapsfri tyder at den komprimerer (i høve til ukomprimert lyd) utan å forkaste noko informasjon frå lydfila. Vorbis er ikkje tapsfri, so den vil forkaste informasjon. No er ikkje eg nokon ekspert, men å konvertere andre filer som allereie er komprimert (t.d. mp3-filer) til Vorbis vil eg tru er litt dumt, då det kanskje vert forkasta endå meir informasjon enn utgangspunktet (mp3-fila). Å konvertere til FLAC er litt meiningslaust, då det ikkje vert betre kvalitet, og samstundes større filer (trur eg iallfall). Vil du gjere det likevel, so veit eg ikkje kva som er den beste måten, men om du tilfeldigvis bruker MediaMonkey, so kan du gjere det her (Verktøy --> Konverter lydformat). Om det er CD-ar du skal rippe, so er vel FLAC best gitt at bruk av diskplass ikkje er noko problem, ettersom det som sagt ikkje vert forkasta noko informasjon. Om du høyrer forskjell på FLAC og Vorbis med t.d. ein bitrate på 192kbps veit eg ikkje. Igjen, eg er på ingen måte ein ekspert, so det er sikkert andre som kan gje betre/meir nøyaktig informasjon om emnet. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Takker for et utfyllende svar.. Tror jeg velger Vorbis, da jeg faktisk ikke har den supre HD-plassen. Men hvilken format foretrekker dere? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Foretrekker Mp3 da den blir støttet over alt, i motsetning til andre standarder. Lenke til kommentar
Seian Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 OGG for vanlig musikk, og FLAC for musikken jeg prioriterer. Eneste ulempen med det er at du må finne deg en MP3-spiller som støtter disse formatene. Deriblant iPod støtter ikke OGG. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Jeg har skrevet et tidligere innlegg om mp3-komprimering med data fra spektrumanalyse av mp3-filer i en tabell. Innlegget finner du her. Jeg kan gjøre en tilsvarende teste med OGG Vorbis (libVorbis 1.1.2) i morgen om jeg får tid, og sammenligne med LAMEenc-resultatene. Endret 17. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Takker for et utfyllende svar.. Tror jeg velger Vorbis, da jeg faktisk ikke har den supre HD-plassen. Men hvilken format foretrekker dere? 7713941[/snapback] FLAC helt klart nå som jeg faktisk har plass til det Lenke til kommentar
gard. Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hvis du har en mp3-fil med en bitrate på 320kbps, så er det i allefall ikke noe problem, men under 192kbps som sagt, så låter det ikke bra. Men .ogg filer blir jo ikke støttet av på langt nær like mange mp3-spillere, og programvare. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Konverterte hele biblioteket til Vorbis 224kbs jeg Angrer litt på det i ettertid.. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Hvilken bitrate har flac? Eller, på en annen måte, hvor mange MB/min? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Mener du at du konverterte allerede komprimerte mp3-filer til Vorbis? Transenkoding med forskjellige codecs er sjeldent bra! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Hvilken bitrate har flac? Eller, på en annen måte, hvor mange MB/min? 7763055[/snapback] Free Lossless Audio Codec har ingen bitrates siden denne er lossless - komprimering uten tap/endring av lyden. Det som er mer interessant å snakke om i sammenheng med lossless komprimering er komprimeringsgraden, altså hvor små man får de komprimerte filene Bitrate i lossy codecs tilsier hvor mye data man har tilgjengelig til enhver tid (eller et gitt tidpunkt for VBR) for å 'beskrive' den orginale lydbølgen etter enkoderens beste evne. Høyere bitrate = mer data tilgjengelig = mer korrekt gjengivelse av den orginale lydbølge = bedre lydkvalitet. Edit: Merk at dette er en veldig generalisert framstilling. Forskjellige codecs fungerer litt forskjellig, og i noen tilfeller vil man ikke tjene spesielt mye på lydkvaliteten ved å øke en allerede ekstremt høy bitrate. Endret 20. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Mener du at du konverterte allerede komprimerte mp3-filer til Vorbis?Transenkoding med forskjellige codecs er sjeldent bra! 7763063[/snapback] Det stemmer det ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå